מוחמד "הגבר" הוא אחד הידוענים הגדולים ביותר שידעה בת ים. למעלה מ־24 אלף עוקבים באינסטגרם, 190 אלף עוקבים בטיקטוק, סרטונים שלו שגרפו כ־2.7 מיליון לייקים, וקליפים שלו ביו-טיוב שכבר זכו ליותר ממיליון צפיות, ממדינות רבות בעולם. הוא שר בעברית ובערבית, הוא מת על מדינת ישראל, אבל יותר מכל הוא מוכר כאיש הבשר של בת ים, עם חנות אטליז על שמו ובבעלותו ברחוב בלפור במרכז העיר.
4 צפייה בגלריה
מוחמד הגבר
מוחמד הגבר
מוחמד הגבר. "כולנו זה עם ישראל"
(| צילום: עוזי ג'ורג')

בעל האטליז מאמץ


מוחמד מעדיף שלא לחשוף את שם משפחתו. הוא בן 25, נצר למשפחה מוכרת מהמגזר הבדואי בדרום הארץ. הייתה לו ילדות רגילה לחלוטין – "יחסית למגזר", הוא אומר, אבל בבית הספר הוא למד רק עד גיל עשר. "לא הסתדרתי, ברחתי", הוא מספר בראיון בלעדי ל"מיינט בת ים": "יצאתי ממערכת החינוך ולא ידעתי חשבון, בקושי לקרוא ולכתוב, בטח שלא הבנתי אנגלית ואפילו לא מילה אחת בעברית".
הוא התגלגל לרחוב, אך למזלו מצא אותו בעל אטליז ישראלי-יהודי בבאר שבע, שהכניס אותו תחת כנפיו ולימד אותו את כל רזי המקצוע, ובכלל על החיים.
"התחלתי לעבוד בקצביה בבאר שבע בגיל עשר, והבעלים לקח אותי בדיוק כמו הבן שלו. הוא לימד אותי את השפה, את החיים, למדתי אצלו לעבוד ולהכיר את כל תחומי הבשר. למעשה, לא ידעתי אפילו להגיד מילים כמו 'שלום' או בוקר טוב' עד גיל 12 – ורק בזכותו הצלחתי בחיים, ובטח להבין טוב את כל מה שקשור לעולם האטליז".

קראו גם:

מוחמד עבד כמעט 15 שנים בקצביה בדרום, ועם הזמן הודבק לו גם מה שכולם מכירים כיום כשם המשפחה שלו: 'הגבר': "בהתחלה לא אהבתי את הכינוי הזה, ובטח כשהייתי עוד ילד. אבל השם התחיל להידבק, התרגלתי – והיום אני ממש אוהב את השם ומעדיף שכך יכנו אותי".

פותח עסק


לקראת גיל 24, מוחמד החליט שהוא צבר מספיק ניסיון בעבודתו בקצביה, והוא רוצה להפוך לעצמאי ולפתוח אטליז במרכז הארץ.
"חיפשתי איפה אפשר לפתוח עסק בבת ים, כי יש לי הרבה חברים בעיר. אבל המיקום לא היה הדבר הכי חשוב, כי אני עובד עם אנשים שמספקים סחורה מכל ישראל, וגם הלקוחות שלי מגיעים מכל רחבי הארץ".
"יש לי הרבה מאוד ידע בתחום הבשר, אני מבין ואוהב את המקצוע, וזו הסיבה שהחלטתי לפתוח את החנות. היה לי גם חשוב לפתוח מקום כשר, כי גם בזה אני מבין מאוד: אם זה ניקור בשר, הכשרה, השריה, המלחת בשר, אפשר אפילו להגיד שאני מבין בזה יותר מדי...".

4 צפייה בגלריה
מוחמד הגבר. "תומך בכל דבר שקשור למדינת ישראל"
מוחמד הגבר. "תומך בכל דבר שקשור למדינת ישראל"
מוחמד הגבר. "תומך בכל דבר שקשור למדינת ישראל"
(| צילום: עוזי ג'ורג')

לפני כשנה נפתח ברחוב בלפור האטליז הכשר "מוחמד הגבר בוטיק הבשר בע"מ", וביום הראשון לפתיחת החנות, מוחמד החליט להעלות וידאו שצילם לטיק-טוק וליו-טיוב: "התחלתי לשיר תוך כדי הצגת החנות, הצגתי סחורה טובה, להראות כל מיני צורות בשר, חיתוכים, סוכריות, סירוקים – וזה פשוט תפס".

לידור סולטן מפרגן


כבר מהיום הראשון שבו נפתחה החנות בעיר היא צברה פופולאריות בקרב תושבי בת ים, אבל גם בזכות הקליפים שהחל מוחמד להעלות מדי יום: "אנשים אוהבים לראות מה אני עושה כל פעם בחנות, וראיתי שזה מביא עוד ועוד לקוחות חדשים, אז אמרתי שאמשיך. אנשים אוהבים לראות וללמוד על בשר".
אבל דבר אחד מוחמד לא ידע, שהעובדה שהוא שר או מזמזם ברקע, תביא לו גם קריירה מוזיקלית.

4 צפייה בגלריה
לידור סולטן
לידור סולטן
הפיק. לידור סולטן
(צילום: פרטי)

"אני ביישן מטבעי. מעולם לא עליתי על במה, אף פעם לא החזקתי מיקרופון ביד, לא ביקרתי אי פעם במועדון קריוקי, ותמיד הייתי שר רק לעצמי ובשביל הכיף", הוא מספר, "אבל יום אחד נכנס אחד הלקוחות הקבועים שלי לחנות, ואומר לי: 'ראיתי אותך בקליפ, אתה חייב לפגוש את הבן שלי, הוא צריך לשמוע אותך שר'. כמובן לא לקחתי אותו ברצינות, ואחרי כמה ימים הוא בא לקחת בשר וחזר על המשפט הזה, ובפעם אחרת שוב, ובסוף שכנע אותי ללכת לפגוש את הבן שלו: לידור סולטן, שהיה בעבר ב'כוכב נולד' והיום יש לו קריירה מוזיקלית משלו. הגעתי אליו, ופעם ראשונה פתחתי את הפה שלי לשיר שלא לאיזה קליפ טיק-טוק לעצמי, ואחרי כמה שניות לידור אומר לי: 'אתה לא קצב, אתה זמר'".

מקליט שיר ראשון


סולטן כל כך התלהב מהמפגש הראשון עם מוחמד, ומיד אמר שילחין עבורו שיר. הוא שאל אותו מה הוא רוצה לשיר, ומוחמד אמר שהוא רוצה שיר שיהיו בו גם עברית וגם ערבית. השניים חברו לג'ורג' חצבאני, שכתב את המילים והלחין את המוזיקה, ואילו סולטן היה אמון על ההפקה. כך, לפני כשנה בדיוק נולד השיר הראשון של מוחמד: "חראם".
"בהתחלה היה מאוד קשה, בעיקר למישהו שלא מכיר את תעשיית המוזיקה – צריך ללמוד לשיר בצורה מקצועית. המעבר פתאום בין עברית וערבית באמצע השיר – זה משהו שצריך להתרגל אליו. הקלטנו את השיר עם תזמורת ונגנים מהשורה הראשונה, יצרנו קליפ ברמה מאוד גבוהה עם מישהי שאני מכיר מבאר שבע, כשהבמאי הוא עוזי ג'ורג', מי שמשמש הבמאי של הקליפים של אייל גולן ושרית חדד. ההצלחה הייתה אדירה. עד היום הקליפ זוכה למאות אלפי כניסות, והשיר מושמע כל הזמן ובכל מקום".

מעריצים בעולם


עברו כחמישה חודשים, ובעקבות ההצלחה מוחמד נפגש שוב עם סולטן כדי ליצור את שירו השני ‑ "זמן" ‑ שזכה למאות אלפי כניסות, ולפני כחודש הוא הוציא את שירו השלישי: "מילות פרידה". בתוך שבוע בלבד, השיר פשוט שבר את הרשת והגיע ליותר ממיליון צפיות ומכל מדינה בעולם.

4 צפייה בגלריה
מוחמד הגבר. "תומך בכל דבר שקשור למדינת ישראל"
מוחמד הגבר. "תומך בכל דבר שקשור למדינת ישראל"
מוחמד הגבר. השיר שבר את הרשת
(| צילום: עוזי ג'ורג')

"אני מאוד אוהב את השיר הזה", הוא אומר. "הוא נוצר ונכתב ביום אחד, והקלטנו אותו בלילה אחד. הגעתי בשעה 1:30 בבוקר לאולפן אחרי שסיימתי בקצביה. לא ידעתי שהשיר יעוף לשמיים, והוא עדיין מושמע אינסוף פעמים בתחנות הרדיו".
למוחמד יש ערוץ ביו-טיוב, שלא שייך לבשר, "שפשוט מביא כניסות מאיפה שרק תחלום. פתאום נולדים לי מעריצים במדינות ערביות, ארצות הברית, אוסטרליה ועוד, וזה מאוד הפתיע אותי, כי הכל קרה כל כך מהר. אני הולך ברחוב ואנשים עפים עליי, ילדים מהמגזר היהודי רואים אותי ברחוב, רוצים חתימות ומתחילים לשיר את השיר שלי, וכמובן גם במגזר הבדואי".
איך המשפחה שלך רואה את ההצלחה שלך?
"אני גר עכשיו בבת ים, יש לי דירה קרוב לעסק, אבל כל סופשבוע אני חוזר להורים. הם מאוד תומכים, ואפילו האחים שלי שעובדים איתי באטליז. יש לי תמיכה עצומה מהמגזר היהודי – חברים, מכרים וגם מעריצים. אבל לא עשיתי את זה בשביל להתפרסם, ממש לא. לא מעניין אותי לאן אגיע, ואני אוהב את האנשים, את ה'עמך' - אני לא מבדיל בין עשיר, עני, ערבי או יהודי. אני כל היום בעבודה, עובד פיזית באטליז, ובסופו של דבר - אני אוהב את הפשוט".
בשבועות האחרונים פרסמת קליפים רבים בהם אתה נראה תורם אינספור קילוגרמים של בשר לחיילים בצה"ל הנלחמים במערכה. איך ראו את זה במגזר?
"אני מהמגזר הבדואי – והמגזר כל החיים תמך בישראל. ברור שהרבה מאוד אנשים בדרום התאכזבו בשנים האחרונות מהמדינה, עקב הריסת בתים או התגברות הפשע, אבל בשעת צרה שמים הכל בצד, כי זה מצב לא רגיל ומאוד חריג, וחייבים לעמוד בצד המדינה כאזרחים של מדינת ישראל. אני לא תומך ביהודים בגלל שהם יהודים – אני תומך בכל אחד שנחשב ישראלי, לא משנה מאיפה הוא מגיע. זה דבר ראשון ‑ לעזור מהלב, זה הזמן שכולנו חייבים לעמוד ביחד ולתת כל מה שאפשר".

מוחמד הגבר תורם בשר לחיילי צה"ל
(צילום: באדיבות מוחמד הגבר)

"המגזר הבדואי מאוד תומך בי – אומרים לי 'מוחמד, אתה דוגמה עבור כולנו', ואני באמת מקבל כל הזמן תמיכה טלפונית, מקציני צבא בדואים, שוטרים, ראשי היישובים במגזר הבדואי, וכל האנשים מהמגזר - אומרים לי: אנחנו איתך, ואם יחסר לך ניתן לך, תיתן אתה מה שצריך, ואנחנו עומדים מאחורייך".
אתה מתכוון להמשיך בעתיד עם המוזיקה, או עם הבשר?
"קודם כל מוזיקה זו אהבה חדשה שלי, ואני בהחלט רוצה להתקדם עם זה. אבל אני גם אוהב את תחום האוכל, הבשר וההסעדה – גם שם אני נותן בכל הכוח. דבר אחד בטוח – שאני אמשיך בסגנון שאני עושה את זה, כמו למשל מוזיקה ערבית ועברית ביחד. אמשיך גם בתמיכה שלי במערכת 'חרבות ברזל', אם זה בבשר או בכסף נזיל, כי אני תומך בכל דבר שקשור למדינת ישראל. אחרי שחייתי 15 שנים בבאר שבע, בעיר של דו-קיום, אני אמשיך להראות את זה בכל דבר שאני עושה. אנחנו, ערבים ויהודים נישאר אחים, וננצח בעזרת השם את המלחמה הזו. כשאומרים 'עם ישראל חי', זה כל מי שישראלי: יהודי, ערבי, נוצרי, דרוזים, בדואים – כולנו זה עם ישראל".

פרידה



מילים ולחן - ג'ורג' חצבני ולידור סולטן
עיבוד והפקה מוזיקלית - לידור סולטן

كلام الناس شو بيازي ، ملوش احساس ما تاسي
انا روحي معاك، ما تخافش خلاص
مشفتش عمري بلاك، ما بخبي علا البي غلاك يا حبي ما تقلي رضاك ، بقربي مادام
اسمعني شوي بس لو سمحت
انا شوقي ليك حيبقا غرام
بلاش يا حبيبي نضيع وقت
انسا الماضي ده كلو حرام
ارجع تاني يا حبي،عشان فرااك ضيع البي
مش حنساك
ضللك لي بقربي
انا عشانك ، بدوب بغرام
ים של שאלות
תמיד זה בא לי בלילות
את לא שלי

תראי אותי
לא זוכר כבר את עצמי
בחלונות הלב שלי
אין שמש כמעט
היו ימים
שהארנו כוכבים
עלינו נכתבו שירים
אהבנו לאט
ואז הדרך השתנתה
כתבת לי עוד מילות פרידה
זו לא אני שוב זה אתה
ככה זה עושה לי רע