הסועדים שפקדו לאורך השנים את המסעדות של בני רבה (70), המוכר בכינויו 'בני הדייג', לא ידעו שמאחורי החיוך שמתנוסס על פניו מסתתר סבל מתמשך.
4 צפייה בגלריה
בני רבה
בני רבה
בני רבה
(צילום: יאיר שגיא)
רבה, שהתמודד עם מחלת הסוכרת למעלה מ-35 שנה, הרגיש שהאויב המתוק מכניע אותו כל בוקר מחדש.
"תמיד הייתי חובב מתוקים, תמיד אהבתי לאוכל דברים טובים", הוא מודה. "גם במסעדות כל הפיתויים נמצאים כל הזמן מול העיניים. הקרב שניהלתי נגד הסוכרת היה אבוד. כל הזמן רציתי לעשות שינוי, אבל לא הצלחתי.
"גם אבא שלי נפטר מסוכרת כשהיה בן 70, וברור שזה הדליק אצלי נורות אדומות, אבל לא ידעתי איך להילחם בזה. סבלתי המון בלי שאף אחד ידע מה עובר עליי. הגעתי למשקל של 94 קילו והסתובבתי עם שני מכשירי בי קיו לייזר כדי להקל על הכאבים".
לא היית מודע למצבך? לא טופלת?
"ברור שהייתי מודע, וגם לקחתי במשך שנים כדורים להורדת רמת הסוכר, אבל המשקל נשאר אותו משקל והסוכר היה אותו סוכר, 250, 300, לפעמים הגיע גם ל-400 ול-500.

4 צפייה בגלריה
בני רבה, בניי הדייג. 40 שנות מסעדנות
בני רבה, בניי הדייג. 40 שנות מסעדנות
בני רבה, בניי הדייג. 40 שנות מסעדנות
(צילום: טל כהן)

"אתה מתעורר בבוקר עם כאבים והולך לישון איתם, ומרגיש כל הזמן כועס ולחוץ. הפה שלי היה תמיד יבש וכולי סחרחורות. הייתי עומד ורואה את הרצפה מסתובבת סביבי.
"הרבה פעמים אמרו לי, תשמע, בני, אתה צריך להוריד את רמות הסוכר, אבל כלום לא עזר. אתה מרגיש שאתה נלחם במשהו שאי אפשר להילחם בו. גם לי, שאני דייג וחזק ושוחה כל יום 10 ק"מ בים, זה לא פשוט. סבל שאני לא מאחל לאף אחד".
רבה פתח לפני כ-40 שנה את המסעדה הראשונה שלו ביפו והנהיג בה את שיטת "פתיחת השולחן". מסניף אחד צמחה רשת "בני הדייג", שבשיאה מנתה עשרה סניפים. היום פועלות המסעדות בראשון לציון, הרצליה, חדרה ותל אביב.
הסוכרת ליוותה אותו תמיד, בעליות ובמורדות בקריירה, אבל שום דבר לא הכין אותו לנקודת המפנה במצבו הבריאותי: זה קרה אחרי מגיפת הקורונה. דווקא כשהאופטימיות חזרה והסועדים שבו למסעדות, רבה עבר אירוע מוחי. הרופאים אמנם הצילו את חייו, אבל המציאות טפחה על פניו.
"אחרי האירוע הגעתי לפרופסור חוליו ויינשטיין ממרפאת DMC לטיפול בסוכרת", הוא מספר. "הוא בדק אותי ואמר לי, הפצע שיש לך ברגל נמצא בדרך אל הנמק. אם לא תטפל בעצמך, תאבד את הרגל. אם לא הייתי מציל את עצמי ברגע האחרון, הייתי היום בלי רגל".
רבה הוצמד למכשיר "פריסטייל ליברה", מערכת לניטור סוכר רציף שמתריעה על רמות הסוכר בדם. מדידת רמת הסוכר מתבצעת באמצעות סריקה של חיישן הנמצא על גב הזרוע העליונה. הנתונים מופיעים בטלפון הנייד ומאפשרים להתאים טיפול אישי לכל מטופל.
"מדי יום אני בודק את הסוכר במכשיר, וכך אני מודע למדדים היומיומיים. אני יודע בכל רגע מה המשמעות של מה שאני מכניס לפה. יחד עם זריקות האוזמפיק שקיבלתי, ירדתי 24 ק"ג, והפסקתי עם כל התרופות".
ואתה ממשיך לאכול מתוק?
"הזריקה גורמת לכך שאין לך תיאבון. היום אני שוקל 71 ק"ג ואין לי חשק לאכול מתוק. אני כבר שבעה חודשים בלי כדורים ובלי זריקות אינסולין, כי יש לי על היד שומר אישי, שאומר לי כל הזמן מה המצב.
"היום אני כבר לא מתלהב לעצור במזנון ולאכול. אני יכול לאכול משהו קטן ולא צריך יותר. אני אומר לכולם, בשבילי הכל אותו טעם. אני לא נמנע משום מאכל, פשוט הכל בכמויות קטנות. קם בבוקר עם רמת סוכר של 90 ומרגיש כמו צעיר. בגיל 70 נהייתי כמו בן 18. הרבה שנים חייתי באיכות חיים של כוכב וחצי בקושי, היום אני חי בהרגשה של שבעה כוכבים".

יום הסוכרת הבינלאומי: חצי מיליון סוכרתיים


יום הסוכרת הבינלאומי מצוין ב-14 בנובמבר במטרה להעלות את המודעות למחלה, לגורמי הסיכון ולדרכים להימנע. בישראל ישנם למעלה מחצי מיליון סוכרתיים ועוד חצי מיליון טרום סוכרתיים אשר מצויים בסיכון לסוכרת.
"קיימים שני סוגי סוכרת", אומר פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת מחקרי הסוכרת בביה"ח וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת: "סוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים) מתרחשת בדרך כלל אצל אנשים צעירים ורמת האינסולין שלהם הולכת וקטנה עד שכמעט נאבדת לחלוטין.
"הצורה הנפוצה יותר היא סוכרת מסוג 2: הגוף לא משתמש כראוי באינסולין כתוצאה מתזונה לא בריאה שמביאה להשמנה ולסוכרים רבים בדם וממצבי מתח שעלולים להביא לעליית רמות הסוכר.
"כשהגוף אינו מספק מספיק אינסולין, רמות הסוכר הופכות להיות לא מאוזנות ועלולים לחוות היפרגליקמיה (רמות סוכר גבוהות) שכוללים תסמינים של צימאון, מתן שתן בתדירות גבוהה, כאבי ראש עזים, עייפות ושינויים בראייה.
"הטיפול בהיפרגליקמיה עלול להוביל להיפוגליקמיה (רמות סוכר נמוכות) הכוללים תסמינים של רעב קיצוני, זיעה קרה, חולשה, בלבול ודופק לב מואץ, שעלולים להסב נזק בריאותי.

4 צפייה בגלריה
מרפאה לחולי סוכרת
מרפאה לחולי סוכרת
מועדים לפורענות: בעלי משקל גבוה, היסטוריה משפחתית, לחץ דם ועבודה מלחיצה
(צילום המחשה: שאטרסטוק)

מתי מומלץ לבדוק סיכון לסוכרת?
אם הסימנים הבאים רלוונטים עבורכם, חשוב שתבדקו את רמות הסוכר (בבדיקות דם שגרתית אצל רופא המשפחה):
1. היסטוריה רפואית של סוכרת במשפחה
2. מעל גיל 30
3. עודף משקל
4. אישה שחוותה סוכרת הריון
5. אישה שילדה תינוק במשקל מעל 4 ק"ג
6. יתר לחץ דם, יתר שומנים בדם
7. אנשים שעובדים במשמרות לילה
8. עבודה תחת לחץ

4 צפייה בגלריה
רידה במשקל של 5-7% בלבד ממשקל הגוף עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת
רידה במשקל של 5-7% בלבד ממשקל הגוף עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת
בססו תפריט על דגנים, שומנים בריאים, חלבונים וירקות
(צילום: shutterstock)

טיפים לאיזון הסוכר:
תכירו את התפריט: תלמדו מה נכון לכם ואיזה פחמימות אתם יכולים לאכול.
עקבו אחר רמות הסוכר שלכם: ככל שתמדדו יותר, ככה תהיו באיזון מיטבי יותר. מומלץ להחליף את הגלוקומטר במד סוכר רציף וללא דקירות כך תוכלו לראות את רמות הסוכר שלכם בכל זמן נתון.
הימנעו ממתחים: מתח, כעס, לחץ ומצבי סטרס מעלים את רמות הסוכר. אמצו אורח חיים רגוע, שלבו בחייכם תחביבי שיעסיקו אתכם ויעניקו לכם שלוות נפש, כמו מדיטציה, הליכות, ריקוד.

קראו גם:

בצעו פעילות גופנית: הדרך היעילה ביותר להוריד את רמות הסוכר ולהרגיע את הלחצים היא ספורט. ישנה חשיבות לסוכרתיים לבצע פעילות גופנית לפחות שלוש פעמים בשבוע.
תאכלו נכון: התייעצו עם דיאטנית על תפריט שיתאים לכם. בססו תפריט מופחת פחמימה, על דגנים, שומנים בריאים, חלבונים וירקות. הימנעו ממזונות מתוקים ומעובדים. הקפידו על ארוחת בוקר מזינה ובריאה.