על פי הערכות בין 7-5 אחוזים מהילדים ובני הנוער בישראל אכן סובלים מהפרעת קשב וריכוז ,(ADHD) הפרעה אשר פוגעת באיכות החיים ובביטחון העצמי שלהם, ובמקביל מובילה לתסכול רב בקרב הורים שרואים כיצד ילדיהם מתקשים להתמודד עם סיטואציות שעל פניו פשוטות לחלוטין.
לצד פתרון חלקי הכולל בתוכו נטילת תרופות, ישנן פעולות נוספות שניתן ללמוד ולסגל כדי לשפר מקצה לקצה את חייהם של מי שסובלים מהפרעת קשב וריכוז, ומי שמיישמת זאת הלכה למעשה היא רותם נוי-בירנבאום, שפיתחה שיטת טיפול ייחודית המותאמת לילדים ובני נוער מגיל 10 עד 18.
2 צפייה בגלריה
רותם נוי
רותם נוי
רותם נוי
(צילום: יח"צ)
כך תגלו האם ילדכם סובלים מהפרעת קשב וריכוז
על מנת לדעת האם גם ילדכם סובלים מההפרעה הזו, רותם נוי-בירנבאום עושה סדר בדברים:
"בראש ובראשונה צריך להבין מה זו הפרעת קשב וריכוז, כיוון שהמינוח הזה מטריד ואף מפחיד רבים.
הפרעת קשב וריכוז היא תסמונת נוירולוגית שמתבטאת בחוסר איזון של הורמון הנקרא דופמין שנמצא לנו במוח ויושב בקדמת הראש.
מחקרים מראים שהמרכיב הגנטי בהפרעת קשב הוא גבוה ולכן ברוב המקרים, היא עוברת בתורשה, כך שלא כל אחד מאיתנו סובל מההפרעה הזו, רחוק מזה".
בירנבאום, בת 32 נשואה פלוס שני ילדים, בעלת תואר ראשון בקרימינולוגיה ומדעי החברה ושתי התמחויות באימון ילדים ונוער עם ADHD או לקויות למידה.
מספרת על מספר תסמינים בולטים שיכולים להעיד על מי שסובלים מ ADHD:
"אם הילדים שלכם מתקשים להתמיד במשימות קבועות לאורך הזמן, אם הם מתנהגים בצורה אימפולסיבית, אם יכולת הריכוז שלהם מוסחת בקלות רבה מדי ויש להם קושי לארגן את הזמן שלהם, החל מהצורך לקום בבוקר ולהגיע בזמן לבית הספר, ובכלל ביצוע של כל פעולה פשוטה תיקח להם זמן רב יותר, כמו גם הנטייה לאבד דברים ולא לזכור היכן הם הניחו את הטלפון האישי שלהם, מחברת, מפתחות וכד', כדאי לקחת אותם לאבחון".
2 צפייה בגלריה
רותם נוי - קליניקה
רותם נוי - קליניקה
רותם נוי - קליניקה
(צילום: יח"צ)
ההבדל בין ADD ל-ADHD
באופן טבעי הבעיה של מי שסובלים מהפרעת קשב וריכוז באה לידי ביטוי בעיקר בשעות הלימודים בבית הספר, כאשר צריכים להתמודד עם דרישות המורים והילדים מסביב, לכן נוטים להפריע בשיעור וכך להרוס לכולם,
אולם רותם נוי-בירנבאום הסבירה כי לא רק התלמידים שמפריעים בכיתה סובלים מבעיות של קשב וריכוז:
"יש שני סוגים של הפרעת קשב, יש את הילד עם ה H שמסמלת היפראקטיביות, הוא יהיה הליצן של הכיתה, יתחצף למורה ותמיד יחפש תירוץ לצאת החוצה, אגב, הדברים נכונים גם להתנהגות שלו בבית, מול ההורים והאחים שלו, ויש את מי שאין להם את ה H ועל פניו הם ילדים רגילים, אך גם הם סובלים מחוסר ריכוז בצורה קיצונית.
אומנם הם יהיו שקטים במהלך השיעור וההורים לא יקבלו מהמורה טלפונים כל יום-יומיים, אבל זה יתבטא בציונים נמוכים, כי למרות שפיזית הם נמצאו בכיתה הראש שלהם היה במקום אחר".

היתרון הגדול של מי שסובלים מהפרעות של קשב וריכוז
"לכל מי שסובל מ ADHDיש את היכולת להבדיל בצורה חותכת בין הדברים אשר משעממים אותו לבין מה שכן מעניין אותו, ולדעתי מדובר ביתרון הגדול ביותר שיש למי שסובלים מהפרעת קשב וריכוז, מדובר בהיפר פוקוס (Hyperfocus).
בגלל חוסר האיזון של הדופמין במוח, ילד עם הפרעת קשב וריכוז שמתעניין בנושא מסוים, יהיה מרוכז בו באופן קיצוני, הרבה יותר מאשר מי שלא סובלים מההפרעה הזו, עד כדי כך שרמת הדופמין שלו תעלה על גדותיה.
לכן אנחנו יכולים לראות ילד שסובל מהפרעת קשב וריכוז משחק במשך שעות ארוכות מבלי לזוז מהפלייסטיישין, או אם ישנה מטרה מסוימת שהוא רוצה להשיג, הוא לא יסטה לשום מקום, אלא יהיה ממוקד בה עד שישיג את מבוקשו.
לכן חלק גדול מבעלי העסקים המצליחים ביותר הם מי שסובלים מ ADHD, ובזכות המתנה הזו שהם קיבלו - היפר פוקוס, הם עושים חיל בתחום בו הם ממוקדים יותר מכל, למשל ביל גייטס, וגם גאון כמו אלברט איינשטיין "סבל" מזה", רותם נוי-בירנבאום סיפרה על צידו השני של המטבע.
רותם נוי-בירנבאום: תהליך העבודה
תהליך העבודה של רותם נוי-בירנבאום מתחיל בפגישה עם ההורים, בה היא מבקשת לשמוע על הקשיים של הילד, מה הם חווים ממנו בכל יום ומה מבקשים להשיג.
בפגישה הזו בירנבאום מעבירה להם הדרכה בנושא הפרעת קשב בשילוב של סרטונים ומצגות, כך שבסיומה של הפגישה הם יוכלו להסתכל על הילד מנקודת מבט שונה:
"לעיתים מגיעים אליי הורים שמספרים רק את הדברים הרעים שיש להם להגיד על הילד שלהם ולא את הדברים הטובים שרואים בו. על מנת שנצליח לבצע שינוי, ישנה חשיבות גדולה להעצים גם את ההורים, להחדיר בהם את המוטיבציה ללוות את הילד שלהם בדרך להצלחה", רותם נוי-בירנבאום הסבירה והוסיפה על התהליך שכולל בתוכו ארבעה שלבים:
השלב הראשון - זהו שלב שנועד להעצים את הילד ולהעלות את הביטחון העצמי, להראות לילד את כל מה שטוב בו ואת הטוב שיש ב ADHD.
כאשר אני מאתרת את החוזקות והתכונות החיוביות של הילד, אני יודעת כיצד להניע אותו להאמין כי יש לו את הכוחות להתחיל בתהליך ולהבין מהיכן הקשיים שלו מגיעים.
השלב השני - זהו השלב של שליטה בקשב, בו אני מלמדת את הילד כיצד לשלוט בקשב שלו בדרכים טבעיות, בכוחות עצמו.
למשל על ידי לימוד עובדות על המוח, דמיון מודרך ודרכים טבעיות נוספות, כך שהילד מקבל ארסנל כלים שיכול לעשות בהם שימוש, כולל אביזרים פיזיים, כמו כדור קטן או ג'ויסטיק איתם יוכל להיכנס לשיעור.
אני מלמדת אותו לא רק להתעסק בכדור אלא גם מתי לעשות זאת ובאיזו יד, כי במוח יש חלקים ששולטים על דברים שונים כמו זיכרון וריכוז.
השלב השלישי - זהו שלב ניהול זמן, הילד מקבל ערכה מודפסת שלי לניהול הזמן, אני מלמדת אותו כיצד לתעדף את המשימות שלו והוא מתחיל לרשום אותן, כיוון שבהפרעת קשב שוכחים מה צריך לעשות לאחר שנייה.
בנוסף אני מלמדת את הילד אסטרטגיות למידה בהתאמה אישית לצורת הלמידה שלו, כך שהוא מקבל את כל שיטות הלימוד למבחן, הגשת עבודה ושיעורי בית.
השלב הרביעי - זהו שלב הבונוס, אני קוראת לו כך כי ילדים עם הפרעת קשב, בעיקר היפראקטיביים, הם ילדים שלרוב נמצאים במרכז העניינים.
הם מוקפים בחברים אבל צריכים לשפר ולעבוד על הכישורים החברתיים שלהם, כדי לפרש נכון יותר סיטואציות שונות, כדי שלא יריבו אלא יתמודדו נכון יותר ויבינו את הקודים החברתיים הנהוגים".
רותם נוי-בירנבאום: תפיסת עולם
"מהראייה שלי הפרעת קשב זו מתנה ענקית שרק צריך לדעת כיצד לנהל אותה.
מהניסיון הרב שצברתי אני יודעת, ילדים עם הפרעת קשב ניחנים בתכונות מדהימות שמפצות על הפרעת הקשב בדמות אמפתיה, יצירתיות, חוש הומור ועוד", בירנבאום סיפרה והוסיפה על משנתה בכל הנוגע לטיפול בהפרעת קשב וריכוז בעזרת תרופות:
"אני לא מהווה תחליף לתרופה ולכן אני לא מתנגדת לריטלין, יחד עם זה אני יודעת כי מדובר בפלסטר זמני, ואם לא מעניקים לילד כלים נוספים להתמודד עם הפרעת הקשב, הוא ימשיך לחוות כשלונות ויתבגר להיות בעל דימוי עצמי נמוך".
רותם נוי-בירנבאום: יצירת קשר
מעבר למקצועיות ולניסיון שצברה, סיפורי ההצלחה של רותם באים לידי ביטוי בשטח גם בזכות הגיל שלה, 32, המעניק לה את היכולת להתחבר לגילאים הצעירים בטבעיות, בלי פער דורי גדול מדי וכך לטפל בקשיים שלהם ביתר קלות.
אם אתם הורים לילד עם הפרעת קשב וריכוז ואתם מרגישים שהלכתם לאיבוד ונמצאים על סף הרמת ידיים, כשלא יודעים כיצד לעזור לו בזמן שהוא מתקשה לשבת בשיעור ולכן הציונים שלו נמוכים, כאשר גם בבית הוא מבולגן ואימפולסיבי ומתקשה בניתוח סיטואציות ויש לו בעיות חברתיות,
רותם נוי-בירנבאום מזמינה אתכם לתהליך שישנה את חייו של הילד תוך כדי צעידה הדרגתית, עד שיהיה בעל ביטחון גבוה ויוכל לנהל את עצמו ואת הזמן שלו ללא כל בעיה או תלות באחרים.
ליצירת קשר חייגו: 054-7012321