חובות המעסיק
שכר מינימום
חובה לשלם לעובדת משק הבית שכר מינימום העומד כיום על 29.12 ₪ לשעה. לעיתים קשה למצוא עוזרת בית במחיר זה, והמחיר האמיתי נקבע לפי כוחות השוק. מומלץ לעגן את ההסכמות בהסכם כתוב כדי למנוע חילוקי דעות ותביעות מיותרות.
תלוש משכורת
חוקית, מעסיקי עוזרות בית פטורים מהנפקת תלוש משכורת, אך מומלץ להנפיקו לצורך תיעוד והבהרת הזכויות.

1 צפייה בגלריה
מעסיקים עוזרת בית
מעסיקים עוזרת בית
מעסיקים עוזרת בית
(צילום: PEXELS)

חופשת מחלה
מעסיק מחויב לשלם לעובדת חופשת מחלה רק מהיום השני למחלתה (50% עבור היום השני והשלישי, ומהיום הרביעי והלאה 100%). התשלום יבוצע רק אם המחלה חלה בימים שהעובדת אמורה לעבוד.
נסיעות
כל עובד זכאי להחזר נסיעות בתחבורה ציבורית עד תקרה של 22.60 ₪ ליום. המעסיק מחויב לשלם לעובדת הוצאות נסיעה בכפוף לתקרה הקיימת בחוק.
דמי הבראה
עובדים שהשלימו שנת עבודה זכאים לדמי הבראה. החישוב נעשה לפי וותק ושעות העבודה החודשיות. העובדת זכאית לדמי הבראה באופן יחסי לשיעור המשרה.
חופשה שנתית
עובדים זכאים לחופשה שנתית בהתאם לחוק חופשה שנתית.
ביטוח לאומי
עובדת משק הבית זכאית לתשלום ביטוח לאומי. יש לעדכן את פרטיה באתר הביטוח הלאומי ולשלם את השובר שיישלח.
ביטוח פנסיוני
עובדת זכאית לביטוח פנסיוני בגובה 6.5% מהשכר לתגמולים, 6% לפיצויים על חשבון המעסיק ו-6% לתגמולים על חשבון העובד. ביטוח פנסיוני חשוב למקרה של נכות או מוות.
פיצוי פיטורים/הודעה מוקדמת/שימוע
במקרה של פיטורים, יש להודיע לעובדת מראש ובכתב בהתאם לחוק הודעה מוקדמת ולשלם לה פיצויי פיטורים. חובה לערוך שימוע לפני קבלת החלטה על פיטורים.
תנאים מיוחדים לעובדים זרים
ככלל, חל איסור להעסיק עובדים זרים ללא אישור שהייה ו/או אישור עבודה. העסקת עובדים ללא היתר עלולה להביא לכתבי אישום פליליים ולקנסות כבדים. עם זאת, לגבי מסתננים ממדינות מוכות מלחמה, המדינה לא תאכוף את האיסור על העסקתם. יש לבצע בדיקה פרטנית טרם העסקת כל עובד זר.
בנוסף לתנאים החלים על עובדים ישראלים, זכאים העובדים הזרים לתנאים מיוחדים נוספים, כגון הסכם העסקה בשפתם, ביטוח בריאות ודיור. כמו כן, חובה להפקיד את התנאים הסוציאליים לקופת גמל ולפיצוי פיטורים לקרן יעודית.
סיכום
העסקת עוזרת בית מצריכה עמידה בדרישות החוק. אי עמידה בדרישות חושפת את המעסיק לתביעות העלולות להסתכם בכסף רב. מומלץ לפנות לייעוץ משפטי מעורך דין המתמחה בתחום בעת קבלת העובד לעבודה ובמועד הסיום. שלום בר, עורך דין לדיני עבודה, עומד לרשותכם לכל שאלה או צורך בייעוץ משפטי.

מוגש מטעם: shalombarlaw