השתלת שיניים היא אמנם טיפול שגרתי, אבל ביצוע התהליך בצורה לא נכונה עלול לגרום לנזק, לכן אחד הדברים החשובים טרם טיפול ההשתלה, זה בחירת קליניקה מנוסה בהשתלות דנטליות, לרבות השתלה ביום אחד.
מהי בעצם השתלת שיניים ביום אחד?
כדי להבין מהי השתלת שיניים ביום אחד קודם יש להבין מהי השתלת שיניים קלאסית. תהליך השתלת שיניים קלאסית מתבצע בשני שלבים עיקריים: שלב ההשתלה ושלב החשיפה. תקופת ההמתנה בין שני השלבים נע בדרך כלל בין 3-6 חודשים. לאחר תקופת ההמתנה רופא שיניים מבצע חשיפה של שתלים, מסיר את רקמת החניכיים באזור השתל ומחבר כיפה מיוחדת המאפשרת ריפוי והחלמה של רקמת החניכיים סביב השתל. לאחר כ- 7 ימים של החלמה עם כיפת הריפוי מגיע שלב השיקום וביצוע הכתרים.
2 צפייה בגלריה
השתלת שיניים
השתלת שיניים
השתלת שיניים
(צילום: CANVA)
השתלת שיניים ביום אחד, כשמה כן היא, נמשכת יום אחד בלבד ברובם המכריע של המקרים. אין תקופת המתנה ומעמיסים את השיקום מעל שתלים מיד עם ביצועם. האפשרות להיכנס למרפאה עם פה מחוסר שיניים ולצאת עם מערכת שיניים חדשה כבר באותו היום מיתרת הליכים כירורגיים נוספים מאפשרת לחזור במהירות לשגרה.
מהם התנאים להשתלת שיניים ביום אחד?
ישנם עקרונות העומדים על בסיס שיטה זו וכדי שהשתלת שיניים ביום אחד תהיה מוצלחת, חשוב להקפיד על עקרונות הבאים:
  • נפח עצם משמעותי וצפיפות עצם
  • שימוש בשתלים ייחודיים להעמסה מיידית
  • היעדר גורמי סיכון כמו עישון כבד או חריקת שיניים (Bruxism), מחלת סכרת לא מאוזנת או מחלות אחרות העלולות לפגוע בחיבור בין העצם של הלסת לגוף השתל (המכונה גם"אוסאואינטגרציה")
  • סגר פה מאוזן לפיזור הכוחות המופעלים על השתלים
השתלת שיניים ביום אחד דורשת מעקב צמוד במשך תקופת הריפוי של ההשתלה, הקפדה על גהות הפה ושמירה על מאזן הכוחות.
יתרונות השתלת שיניים ביום אחד
להשתלת שיניים ביום אחד יתרונות רבים, משום שהיא מאפשרת להיכנס למרפאה עם פה מחוסר שיניים, ולצאת באותו היום עם מערכת שיניים חדשה אסתטית, מצב מועדף על ידי מטופלים רבים. המטופל יכול לאכול ולחייך כבר באותו היום.
כמו כן טיפול השתלת שיניים ביום אחד מאפשר לחזור מהר לשגרה, מחזיר את פונקציונליות של הלסת די מהר מה שמשפר בצורה משמעותית את איכות החיים והביטחון העצמי של המטופל.
2 צפייה בגלריה
השתלת שיניים
השתלת שיניים
השתלת שיניים
(צילום: CANVA)
השתלת שיניים ביום אחד מאפשרת בחלק מהמקרים לבצע השתלת שיניים ללא הרמת סינוס, ולכן חוסכת בפעולות כירורגיות פולשניות.
בשיטת "העמסה מיידית" מבצעים ניתוחים של עקירות והשתלות באותו היום, בניתוח אחד. זה חוסך זמן, כאב, מתח, ומפחית את הסיכוי לזיהום הקיים בכל ניתוח.
למי השיטה אינה מתאימה?
שיטת ההשתלה ביום אחד מתאימה רק לבעלי נפח עצם משמעותי וכאשר אין חריקות שיניים שגורמות עומס ומתח על שרירי הלעיסה. כמו כן, עישון כבד עשוי להוות מכשול לתהליך קליטת השתל.
להשתלת שיניים ביום אחד יתרונות בולטים בהשוואה להשתלה הקונבנציונלית. זוהי שיטה שבה הליך ההשתלה קצר ומאפשר לחזור לשגרה היומית כמעט באופן מיידי. אנשים שסובלים מפחד קיצוני מרופא שיניים או סובלים ממגבלה פיזית או רפואית, עשויים להתאים להשתלת שיניים ביום אחד בהרדמה כללית. השתלה ביום אחד נחשבת לשיטה בטוחה מאוד, עם שיעורי הצלחה גבוהים המגיעים לכ- 97% ומבוססת על טכנולוגיה מתקדמת, המאפשרת לבצע את הטיפול בדיוק מרבי.