מהו קטרקט? המשמעות של המילה קטרקט היא בפשטות "ירוד", והכוונה היא לירידה באיכות הראייה שמתרחשת עם הגיל אצל חלק מהאנשים. עין בריאה היא כזאת שבה העדשה, שאחראית על מיקוד קרני האור, היא שקופה לחלוטין - מה שמאפשר לראות בצורה ברורה וחדה. אבל בעין שסובלת מקטרקט קיימת עכירות מסוימת בעדשה, שגורמת לערפול שדה הראייה. קטרקט יכול להיות קל או קשה, אך חשוב להבין שמדובר בבעיה שמתדרדרת עם הזמן. קטרקט קל שלא טופל בזמן יהפוך לקטרקט מתקדם ויביא איתו פגיעה קשה באיכות הראייה.
1 צפייה בגלריה
ד"ר יעקב גולדיץ׳ – רופא עיניים מומחה
ד"ר יעקב גולדיץ׳ – רופא עיניים מומחה
ד"ר יעקב גולדיץ׳ – רופא עיניים מומחה
(צילום: PIXABAY)
איך מטפלים בקטרקט? הדרך המקובלת והיחידה לטיפול בקטרקט היא באמצעות ניתוח, שמתבצע על ידי רופא עיניים מומחה. המטרה של ניתוח לטיפול בקטרקט היא להחזיר לעיניים את חדות הראייה ולמנוע התדרדרות נוספת. חשוב לבצע את ניתוח הקטרקט בשלב כמה שיותר מוקדם, על מנת למנוע התדרדרות נוספת של הראייה ואת הסיכונים הכרוכים בכך - כמו תאונות, פציעות או שלילת רישיון הנהיגה.
איך מתנהל ניתוח קטרקט? קיימות שתי דרכים עיקריות לבצע ניתוח קטרקט: ניתוח באמצעות אולטרה סאונד וניתוח באמצעות לייזר. ניתוח אולטרה סאונד הוא האופציה הפופולרית יותר, ומרבית ניתוחי הקטרקט מתבצעים באופן זה. במהלך הניתוח מתבצע חתך קטן בעין דרכו מוציאים את העדשה העכורה ובמקומה משתילים עדשה מלאכותית. את הניתוח מבצעים במרפאה של רופא עיניים מומחה, תוך שימוש במיקרוסקופ מיוחד המיועד לעיניים ובמכשור ייחודי. האפשרות השנייה היא ניתוח לייזר, שבה קרני לייזר מחליפות חלק מהמכשור המיקרו כירורגי שמשמש להוצאת העדשה ולריסוק בקטרקט בניתוח אולטרה סאונד. ניתוח הלייזר הולך ותופס פופולריות ברחבי העולם, על אף שכיום אין לו יתרונות מוכחים. למרות זאת, טכנולוגיות לייזר נחשבות לאיכותיות יותר ומתקדמות יותר על ידי רבים. בכל אופן, ההחלטה על אופן ביצוע הניתוח מתבצעת על ידי הרופא המומחה, לאחר שלקח בחשבון את כל המשתנים הרלוונטיים.
ד"ר יעקב גולדיץ' - רופא עיניים פרטי ד"ר יעקב גולדיץ' הוא רופא עיניים מומחה, בוגר בית הספר לרפואה של בית חולים הדסה וסיים התמחות בהצטיינות בבית החולים אסף הרופא. כיום הוא רופא בכיר ומנתח עיניים בבית החולים אסף הרופא, ועוסק באבחון וטיפול במחלות עיניים שונות. בין היתר, מתמחה ד"ר גולדיץ' בטיפול בקטרקט באמצעות ניתוח. לד"ר גולדיץ' ידע נרחב וניסיון רב בטיפול במחלות עיניים ובביצוע ניתוחי עיניים. לצד עבודותו כרופא, ד"ר גולדיץ' רופא עיניים עוסק גם במחקר רפואי ופרסם מחקרים רבים בכתבי עת אקדמיים נחשבים בארץ ובעולם.