אימוץ כלבים כחלק מתהליך השיקום
בשבועות האחרונים אנו עדים למגמה הולכת וגדלה של משפחות רבות בדרום שאימצו כלבים לביתם, במטרה שיסייעו בשיקומם ויהוו עבורם מקור תמיכה רגשית. ואכן, ידוע שכלבים יכולים לתרום רבות לבריאות הנפשית ולסייע בהתמודדות עם טראומות קשות. הם מספקים חברה נאמנה, מרגיעים, ועצם הטיפול היומיומי בהם נותן משמעות ושגרה.
אילוף כלבים – תנאי הכרחי להצלחה
עם זאת, אימוץ כלב מחייב גם אחריות גדולה לחנכו נכון ולאלפו. כלב שאינו מאולף עלול לגרום לתסכול ואכזבה, ואף להוות סכנה לסביבתו. לכן רבים מהמאמצים החדשים פונים לקבלת סיוע מקצועי באילוף הכלב שאימצו.

1 צפייה בגלריה
מרכז הכלב והאדם
מרכז הכלב והאדם
מרכז הכלב והאדם
(צילום: מרכז הכלב והאדם)

עלייה בביקוש לשירותי אילוף מקצועיים
בתקופה זו אנו עדים לעלייה חדה בפניות לחברות המתמחות באילוף כלבים, כדי לתת לכלב החדש את המסגרת וההדרכה הנכונות עבורו. אחת החברות המובילות והמנוסות ביותר בתחום היא "מרכז הכלב והאדם", בניהולו של טל שלוש, מאלף כלבים ותיק עם ניסיון של למעלה מ-15 שנה.
מרכז מקצועי לאילוף בקבוצות קטנות
המרכז, הפועל בתל אביב, מציע מגוון רחב של שירותי אילוף והדרכה, החל מקורסים בסיסיים לכלבים צעירים ועד אימונים מתקדמים יותר לכלבים בוגרים עם בעיות התנהגות. האילוף מבוצע על ידי צוות של 22 מדריכים מוסמכים ומנוסים, שעברו הכשרה יסודית אצל טל שלוש עצמו.
האימונים נעשים בקבוצות קטנות של עד 10 כלבים, מה שאפשר להתמקד בצרכיו הייחודיים של כל כלב ובעלים. המדריכים חושפים אט אט את הכלבים למצבים חדשים ומאתגרים, תוך חיזוק הקשר והאמון שלהם בבעליהם. המטרה היא לאמן את הכלב לציית לפקודות בסיסיות ולהתנהג כראוי הן בבית והן בסביבה החיצונית.
שיטת אילוף חיובית ויעילה
שיטת האילוף היא חיובית ומתגמלת – הכלב מקבל פרסים ותשומת לב על התנהגות רצויה, ולא עונשים על התנהגות בעייתית. הניסיון מוכיח שגישה זו יוצרת מוטיבציה אצל הכלב לרצות את בעליו, ותוצאותיה ארוכות טווח.
קורס אילוף מרוכז ויעיל
תהליך האילוף כולל 3 מפגשים בלבד עם מעקב הדוק אחר התקדמותו של הכלב. האימונים נערכים בבית הלקוח, כך שהכלב לומד בסביבה מוכרת ונינוחה עבורו. בתום הקורס הקצר, הכלב אמור להפגין שליטה בסיסית במיומנויות כגון הליכה ליד הבעלים, ישיבה לפי פקודה, המתנה לקבלת מזון, וחזרה לקריאה.
שביעות רצון גבוהה של הלקוחות
בעלי כלבים שהשתתפו בקורס מדווחים על שיפור ניכר בהתנהגות הכלב וביכולתם לשלוט ולנהל אותו. זוגות צעירים רבים שאימצו כלב לראשונה ציינו שהאילוף נתן להם את הביטחון והכלים להפוך את הכלב לחיית מחמד רצויה ואהובה.
סיכום
בתקופה קשה זו שלאחר המלחמה, ברור כי כלב מאולף היטב יכול לתרום רבות להחלמתם הנפשית של התושבים בדרום. עם זאת, האחריות לחינוך הכלב מוטלת כמובן על בעליו, וחשוב לקבל הדרכה מקצועית. פנייה למומחים כדוגמת "מרכז הכלב והאדם " תבטיח לכלב את המסגרת וההכוונה הנכונות, כדי שיוכל להפוך לבן לוויה נאמן ואהוב עבור בעליו.

מוגש מטעם: מרכז הכלב והאדם