דרדור המצב הנפשי מאז פרוץ המלחמה
הדבר עשוי לבוא לידי ביטוי בחשש, דכדוך ועשוי אף להתפתח למצב של דיכאון משמעותי במיוחד. זאת בעוד כי אחת מההשלכות המרכזיות של מלחמת חרבות ברזל וכל מלחמה אחרת היא ההשפעה הישירה על בריאות הנפש שלנו - הישראלים, ובמלחמה הנוכחית כנראה שמדובר על אחת מההשפעות החזקות ביותר. זאת בעוד כי מחקרים שונים בנושא מעלים כי קיימת עלייה ברור בפופולריות של הפרעות נפשיות בתקופות של לחימה. זאת בעוד כי הנשים מושפעות יותר מגברים, כאשר קבוצות נוספות אשר נוטות לסבול במיוחד הן קשישים, נכים וילדים. למעשה, שיעור השכיחות קשור באופן ישיר לרמת הטראומה וכן גם לרמת הזמינות של שירותי התמיכה הרגשית, שירותים שמעניקים מעט אופטימיות ומאפשרים שליטה מסוימת על מצבנו הנפשי.

1 צפייה בגלריה
פסיכיאטר מומחה
פסיכיאטר מומחה
פסיכיאטר מומחה
(צילום: Freepik)

דיכאון ומלחמה - מה הקשר?
כאן בישראל, אנחנו כבר רגילים לא פעם לשמוע אודות תחושות של חרדה ופוסט טראומה אשר מהווים תוצאה של מלחמה, אך איך הדבר מתקשר גם לדיכאון? ובכן, עליכם לזכור כי דיכאון היא תופעה שכיחה שעשויה לצוץ לאחר טראומות שכאלה. במילים אחרות - דיכאון עשוי להופיע בעקבות אירוע מלחיץ מסוים, גם אם מדובר על גירושין. כך למעשה, היחשפות למראות הלחימה עשויה להוביל לטראומה וזעזוע בקרב האוכלוסייה כולה, בין אם מדובר על תופעה של אנשים שאיבדו את קרוביהם, תופעה של תחושת געגוע בלתי פוסקת ועוד, עשויה להוביל לדיכאון מפעם לפעם.
שמירה על בריאות הנפש בתקופת מלחמה
יש לזכור כי חלק מהאוכלוסייה פגיעה יותר למצב של פיתוח תגובות נפשיות כאלו ואחרות, בין אם מדובר על ילדים קטנים ובין אם מדובר על אנשים שנמצאים קרוב יותר למתרחש בלחימה. יחד עם זאת, צריך לציין כי גם אנשים המתלווים אל בעיות נפשיות קודמות עשויים למצוא את עצמם מהר מאוד בתחושת דיכאון. אז איך שומרים על הבריאות הנפשית? ובכן, ניתן לחלק זאת למספר דרכים. תחילה, מומלץ להימנע מצריכת טלוויזיה מוגברת. בנוסף, מומלץ לעשות דברים שיגרמו לכם להרגיש טוב יותר עם עצמכם, בין אם מדובר על פעילות גופנים, תרגילי הרגעה, הליכות וכיוצא בכך. דבר אחרון וכנראה החשוב ביותר יהיה לפנות לשירותיו של פסיכיאטר מומחה שכן, מדובר על גורם מקצועי מוסמך שיוכל לסייע לכם בתהליך השיקום ובעקירת הבעיות הנפשיות שלכם ישירות מהשורש.

מוגש מטעם ד"ר אהוד רוזיצקי