לפני הכל, קצת מספרים. בשנת 2022 דורגה ראשון לציון במקום ה-8 מבין ערי ישראל במתן היתרי בנייה מתוקף תמ"א 38. למעשה מאז השקת תמ"א 38 בשנת 2005, ראשון לציון היא העיר השנייה בישראל מבחינת המבנים שחוזקו בשטחה לפי תמ"א 38/1, כשרק תל אביב מקדימה אותה .
נתון מעניין נוסף הוא שלפי משרד הבינוי והשיכון, הדירות החדשות הכי גדולות במדינה בפרויקטים של תמ"א 38 נמכרו בשנת 2022 בראשון לציון, כ-113 מ"ר בממוצע. זאת לעומת ממוצעים סולידיים בהרבה בערים סמוכות כמו כ-86 מ"ר בלבד בבת ים או כ-96 מ"ר בדירות ברמת גן .
התוכנית שתשנה את פני ראשון לציון?
באפריל 2022 המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה להאריך את תוקפה של תמ"א 38 עד תחילת 2023 אבל קבעה שרשויות שיכינו תוכניות עירוניות יוכלו לקבל הארכה נוספת ל-3 שנים. עיריית ראשון לציון "הרימה את הכפפה" והגישה תוכנית שאפתנית, חדשנית, אבל ברת ביצוע.

1 צפייה בגלריה
עו"ד דליה שחורי
עו"ד דליה שחורי
עו"ד דליה שחורי
(צילום: מיכל קושרוב)

"המסמך שם בראש סדר העדיפויות את לב העיר כולל המרכז ההיסטורי של רשל"צ", מסבירה עו"ד דליה שחורי, בעלת משרד עורכי דין העוסק בליווי דיירים בפרויקטים של התחדשות עירונית, "הזרקור הוא על השכונות הוותיקות והמבוקשות כמו רמז, רמב"ם, השומר, כצנלסון, רביבים, קדמת ראשונים ואברמוביץ'".
תוכנית ההתחדשות העירונית כוללת כ-8,600 דירות בכ-620 בניינים שנבנו לפני 1980. מרביתם בני 4-6 קומות. הרשות להתחדשות עירונית תהיה המממנת והיוזמת של התוכנית, ומשרד אדריכלים מוכר נבחר לשמש כמתכנן.
שמירה על המרקם הנמוך וניוד זכויות מהמרכז למעטפת
"ההתחדשות בתוכנית לא כוללת רק את סקטור המגורים אלא הרבה מעבר לזה", אומרת עו"ד שחורי, "זה ממש מסמך שהוא חזון לעיר לעשורים הקרובים. בתור מי שמלווה כבר X שנים פרויקטים בראשון לציון עם יותר מ-Y יחידות דיור, אני יכולה רק לברך. אפשר לציין למשל את ההתייחסות של התוכנית לכל מרכיבי החיים. פיתוח שטחים ציבוריים, מגני ילדים עד בתי כנסת, קידום אזורי מסחר, הקמת בניינים משולבים של מגורים ומסחר, הגדלת מספר מוסדות חינוך, צירי תחבורה ועוד".
עו"ד שחורי מוסיפה שיש בתוכנית לא מעט חידושים ביחס לערים אחרות. לדוגמה, היא מצייינת, מתוך מטרה לשמור על הנוף של מרכז העיר מוצע לבנות בניינים חדשים בגובה של 4-6 קומות, ולנייד אחוזי בנייה למתחמים "קולטים" באזורים אחרים כמו אנ"מ אירוס, משולש נים, מתחם ה-1,000, נחלת הצפון, גן המוסיקה ועוד. "בעירייה אומרים שהופקו לקחים רבים מפרויקטים של תמ"א 38 שבוצעו בעיר בעבר, ואלו ייושמו בראייה לעתיד מבחינת מלוא המענה התכנוני למרחב האורבני", מסכמת עו"ד שחורי.

"המשמעות היא פשוטה", מסכמת עו"ד שחורי, "כל מי שיש בבעלותו דירה בראשון לציון שנמצאת בבניין שנבנה לפני 1980, ובמיוחד דירות באזורים המדוברים במרכז העיר, צריך לבחון את האפשרויות העומדות בפניו. כן, גם אם ניסיתם בעבר להניע תמ"א 38 ולא נחלתם הצלחה, זו השעה לקחת את המושכות לידיכם פעם נוספת".





מוגש מטעם: משרד עורכי דליה שחורי