פיטרו אותך מעבודתך? רוצה לבצע בדיקת תלושי שכר מקצועית? כדאי להכיר לעומק את הזכויות מול המעסיק, הכנו עבורך מדריך מתומצת לשם כך.
1 צפייה בגלריה
מי זכאי לקבל פיצויי פיטורים?
מי זכאי לקבל פיצויי פיטורים?
מי זכאי לקבל פיצויי פיטורים?
(צילום: freepik)
כיצד מחשבים לפי תלוש המשכורת את הפיצויים?
אחד הסוגיות שמעסיקות בעיקר את העובדים המפוטרים הם הפיצויים. בין אם מדובר על עובדים שעובדים במקום העבודה שנה אחת ובין אם המון שנים, מדובר על סכומי כסף לא מבוטלים שיכולים לסייע רבות למי שכרגע נמצאים ללא עבודה. אז אילו מרכיבים בשכר יכללו לצורך חישוב פיצויי הפיטורים? נלקחים בחשבון שכר היסוד, תוספת ותק, תוספת המשפחה ותוספת יוקר המחייה. ברגע שהשכר משולם מרכיבים שונים יובא בחשבון רק שכר העבודה הרגיל מבלי לחשב את התוספות השונות. עם זאת, ישנן תוספות שכן יכולות להיכלל בשכר, למשל, אם עובד יכול להוכיח שתוספת של שעות נוספות נרשמה באופן פיקטיבי בתלוש ולמעשה היוותה חלק משעות העבודה הסדירות ונרשמה באופן כזה רק כדי שלא תהווה שכר בסיס.
הפרשות בתלוש – פנסיה וימי חופש
עוד נושא שיש לבחון בנושא זכויות עובדים בתלוש השכר הוא רכיב הפנסיה. עם סיום ההתקשרות מומלץ לבצע בדיקה של תלוש השכר, וזאת כדי לוודא כי חובת ההפרשה לפנסיה בוצע כראוי ועל פי אמות המידה של החוק. גם במקרה הזה, ההפרשות מחושבות משכר הבסיס, וגם כאן אם שעות נוספות נרשמו כפיקטיביות ניתן להוסיפן לחישוב. כמו כן, בהתאם לוותק בעבודה מצטברים בכל שנה ימי חופשה, על כל יום חופש כזה זכאי העובד לפדיון בסכום השכר היומי וכאשר ישנם ימים רבים כאלו מדובר בסכומים מכובדים ביותר.
מה כדאי לדעת כאשר מפוטרים?
כדאי לדעת שהחוקים השונים בדבר זכויות העובדים דומים האחד לשני אך בדקויות ובחישובים הם מעט שונים. יש להביט על כל חוק בפני עצמו ולבצע על פיו את החישוב באופן מדויק, כדאי לדעת שאחרי שנה אחת של עבודה כל עובד זכאי לקבל פיצויי פיטורין כאשר הוא מפוטר, אך במקרים מסוימים גם כאשר הוא מתפטר. כמה דוגמאות להתפטרות שמזכה בפיצויי פיטורים הן כאשר עובדת מתפטרת תשעה חודשים לאחר הלידה כדי לטפל בתינוק או התינוקת שלה, כאשר אדם מתפטר בשל מצב בריאות לקוי של עצמו או של אחד מבני משפחתו, כאשר אדם עובר ליישוב חקלאי מהעיר, כאשר אדם מתפטר לצורך מעבר של בן או בת זוג למקום מגורים אחר לצורך עבודה, כאשר ישנה הרעת תנאים בעבודה ואף כאשר אדם מתפטר לאחר גיל פרישה.
מוגש מטעם: זכות לעובד