מהן כמה מהאפשרויות הספציפיות בכל הנוגע להכנסת אוטומציה בנקודות שונות במערך האריזה של בית העסק היצרני ומדוע מציאת מידת האוטומציה הנכונה והמדויקת ביותר עבור בית עסק ספציפי היא חשובה והכרחית כל כך?
מיכון ידני, חצי אוטומטי או אוטומטי לאריזה מסוגים שונים
בחינה מהירה של תחום מכונות האריזה המובילות המשווקות כיום בארץ ובעולם כאחד מראה כי כמעט בכל שלב ושלב בתהליכי האריזה הנפוצים והמשותפים לבתי עסק רבים ניתן לבחור לפחות בין שלוש רמות מיכון שונות, החל ממכונות ידניות לחלוטין וכלה במכונות אוטומטיות לגמרי, דוגמת מכונות אריזה פלופאק . עבור מי שאינו בקיא בתחום ולא מכיר את המונחים הכלליים, מכונות אריזה פלופאק הן מכונות אוטומטיות אשר כוללות סרט נע על גביו נעים המוצרים במהירות, כאשר המכונה מבצעת את האריזה באופן עצמאי לחלוטין ובמהירות רבה, כאמור.

1 צפייה בגלריה
מכונות אריזה וייצור
מכונות אריזה וייצור
מכונות אריזה וייצור
(צילום: Freepik)

מלבד למכונות אריזה פלופאק (ומכונות אריזה אוטומטיות נוספות), ניתן למצוא בסוגי מכונות רבות גם אפשרות של מכונת אריזה חצי אוטומטית. מאפייניה של מכונה חצי אוטומטית משתנים ממכונה למכונה על פי הפונקציות שהיא ממלאת, אך באופן כללי מדובר ברמת ביניים מבחינת מידת ה"עצמאות" בה פועלת המכונה. לרוב היא עדיין צריכה להיות מופעלת על ידי עובד, אך בדרך כלל תשפר משמעותית את קצב האריזה, כמו גם את רמת האיכות המתקבלת בסיום תהליך האריזה. לדוגמה, בקטגוריה של מכונות ואקום (מכונות אריזה המוציאות את כל האוויר מהאריזה ואז אוטמות אותה) ניתן למצוא גם כמה סוגים של מכונת ואקום חצי אוטומטית, המצריכה מהעובד להזין בכל פעם פריט חדש ואז לסגור ידנית את המכסה וללחוץ על כפתור ההפעלה. לא לגמרי ידני, אך גם לא לחלוטין אוטומטי.
בין אם מדובר במכונת ואקום, מכונת הלחמה (לשקיות) או כל סוג אחר של מכונת הלחמה או אריזה – כיצד נבין מהי רמת המיכון המתאימה ביותר עבורנו? ובכן, זה תלוי בעיקר בקצב העבודה במערך האריזה, והמקומות בהם נוצרים "צווארי בקבוק". בנקודות אלו לרוב נדרש להכניס מכונת אריזה ברמת מיכון גבוהה יותר, הפועלת בקצב עבודה גבוה יותר.
אך זהו אינו כלל ברזל. כל מפעל ומערך אריזה והמאפיינים הייחודיים לו. יש לוודא כי מכונה ברמת מיכון גבוהה יותר אכן תפתור את הבעיה, תאיץ את התהליך ותפתח את צוואר הבקבוק. מומלץ ביותר להתייעץ עם אנשי המקצוע מטעם החברה המשווקת את מכונות האריזה, ולנסות להגיע יחד איתם (כמו גם יחד עם מנהלי מערך הייצור והאריזה ואף בהתייעצות עם העובדים והפועלים עצמם) למסקנות המושכלות ביותר בנושא.
לנושא זה חשיבות רבה מסיבה פשוטה ביותר – התאמת מידת האוטומציה הנדרשת למערך האריזה תאיץ את הספק העבודה, תחסוך בהוצאות מיותרות ותאפשר לבית העסק להרחיב את היקף פעילותו. זה עד כדי כך פשוט...

מוגש מטעם: סטארפק - מכונות אריזה וייצור