הרעת תנאים צריכה להיות משמעותית ומוחשית. שינוי קל ומינוי בתנאי העבודה לא יאפשר לעובד להתפטר בדין פיטורים. למשל, אם המעסיק מעביר את העובד למחלקה אחרת, שעשויה להיות פחות נוחה לעובד, אך שומר על כל יתר התנאים מבחינת שעות העבודה והשכר – אין מדובר בהרעת תנאים מוחשית.
מתי מדובר בהרעת תנאים מוחשית?
- שינוי בשעות העבודה
- הפחתה בשכר
- ביטול הטבות כמו רכב צמוד, הוצאות אש"ל וכדומה
- העברה לעבוד בעיר מרוחקת
- שינוי בתפקיד
אין מדובר ברשימה סגורה. כל מקרה אחר שבו תנאי העבודה של העובד משתנים באופן משמעותי – יכול להיחשב הרעת תנאים מוחשית. כאשר מדובר בהרעת תנאים שהיא אחת מהאפשרויות האלה – העובד יכול להחליט שהוא מתפטר בדין פיטורים.

1 צפייה בגלריה
הרעת תנאים בעבודה
הרעת תנאים בעבודה
הרעת תנאים בעבודה
(צילום: FREEPIK)

מה המשמעות של התפטרות בדין פיטורים
כאשר עובד נתקל בסיטואציה של הרעת תנאים בעבודה הוא רשאי להתפטר מהעבודה תוך זכאות לפיצויי פיטורים מלאים. לעובד אין אפשרות אחרת. לא ניתן להגיש תביעה נגד המעסיק על פיצוי כלשהו עקב הרעת תנאים מלבד פיצויי פיטורים תוך התפטרות מהעבודה.
רק במקרים חריגים ניתן לייחס את הרעת התנאים לאפליה אסורה – למשל הרעת תנאים בעבודה שהסיבה לה מלכתחילה היתה הריון או גיל מבוגר,. במקרים כאלה ניתן לבחון הגשת תביעה על אפליה אסורה.
מה הכללים להתפטרות בדין פיטורים
כאשר עובד מעוניין להתפטר בדין פיטורים הוא צריך לפעול על פי הכללים הבאים:
- העובד צריך להודיע למעסיק שהוא מתנגד להרעת התנאים. ההודעה יכולה להיות בכתב או בעל פה אך חשוב שיהיה לה תיעוד בכתב או בהקלטה. כדאי לכתוב בהודעה זמן סביר למתן תשובה, בין שבועיים לחודש.
- לאחר שחלף זמן סביר, או לאחר שהתקבלה הודעה מהמעסיק שלא יהיה שינוי בהרעת התנאים וזו החלטה סופית – רשאי העובד להתפטר בדין פיטורים.
- על העובד למסור מכתב התפטרות ובו לכתוב שהסיבה להתפטרות היא הרעת התנאים.
- על העובד לכתוב במכתב ההתפטרות שהתפטרות תכנס לתוקף בתום הודעה מוקדמת לפי החוק (בדרך כלל חודש).
עוד יש לדעת, שצריך שיהיה קשר סיבתי בין הרעת התנאים לבין ההתפטרות. כלומר, שסיבת ההתפטרות היא אכן הרעת התנאים. לכן, ניתן להתפטר בדין פיטורים רק זמן סביר לאחר הרעת התנאים, בדרך כלל לא יותר מחודשיים שלושה מהמועד שבו התחילה הרעת התנאים.
עובד לא יכול להתפטר בדין פיטורים שנה לאחר שהייתה הרעת תנאים בעבודה, כי במקרה כזה יקבע בית-הדין לעבודה שאין קשר סיבתי בין הרעת התנאים לבין ההתפטרות. העובדה שהעובד המשיך לעבוד זמן ממושך לאחר מכן מוכיחה שהעובד הסכים למעשה להרעת התנאים.
אם אינכם בטוחים ורוצים להתייעץ, כדאי לפנות אל עורך דין לענייני עבודה שילווה אתכם בתהליך ויוציא את המיטב מהסיטואציה.
מה התוצאה של התפטרות בדין פיטורים
אם עובד התפטר בדין פיטורים הוא זכאי לשתי זכויות עיקריות: פיצויי פיטורים מלאים ודמי אבטלה, בדיוק כמו עובד שפוטר.
עובד שלא היה זכאי לפיצויי פיטורים במקרה של פיטורים – למשל עובד שעבד חצי שנה בלבד – ממילא לא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים גם במקרה של התפטרות בדין פיטורים.
במקרה כזה העובד עשוי להיות זכאי לדמי אבטלה בלבד. אם העובד מתפטר ומתחיל מייד עבודה חדשה – הוא גם אינו זכאי לדמי אבטלה. לכן, במקרה כזה, אין שום משמעות אפקטיבית להתפטרות בדין פיטורים.

מוגש מטעם משרד עורכי דין אורי שאבי