הן תמ"א 38 והן פינוי בינוי עומדים באופן ישיר או עקיף בתהליך התחדשות עירונית. אולם, בעוד שתהליך הפינוי בינוי כולל סיוע ישיר יותר להתחדשות האזור, תמ"א 38 מתמקדת יותר בבניין המגורים הפרטי. היות שאנשים רבים מתבלבלים בין תמ"א 38 לבין פינוי בינוי, ואינם יודעים מהו התהליך המומלץ עבורם, החלטנו לסייע לכם להבין את ההבדלים ביניהם.
מהי תמ"א 38?
תמ"א 38 הינה תכנית מתאר ארצית אשר נוגעת לחידוש ושיפוץ בניינים, במקור עבור הגנתם מפני רעידות אדמה ושיפוץ הבניינים שאינם עונדים בתקן, אולם כבר שנים רבות התנית מהווה מעין "סיבה למסיבה" עבור דיירים בישראל שמעוניינים לשפר את פני הבניין שלהם, איכות הדירות וגם איכות החיים. התכנית בנויה על בסיס תמריצים הניתנים לקבלנים אשר לוקחים על עצמם את מלאכת השיפוץ והחיזוק, כאשר הדיירים מקבלים דירות משופצות ובניין חזק ועמיד יותר.
לתמ"א 38 יש שני מסלולים: מסלול הכולל את שיפוץ וחיזוק הבניין עצמו ומסלול אשר כולל הריסה ובנייה מחדש של הבניין. יש לציין, ששני המסלולים מחייבים פניה לרשויות, עריכת בדיקות מתאימות והיצמדות לאחוזי הבניה המותרים.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
(אילוסטרציה. צילום: shutterstock)
מהו פינוי בינוי?
פינוי בינוי הינו תהליך יזום של עירייה ורשות מקומית, ונוגע לפינוי ובנייה מחדש של בניינים הקיימים במרחב העירוני, אולם בניגוד לתמ"א 38, כאן מדובר על פינוי ובינוי של אזור שלם, כגון קטע רחוב וכד', ועל תכנית שנועדה מראש למטרת התחדשות עירונית כוללת.
מה היתרונות של פינוי בינוי למול תמ"א 38 ולהפך?
בנוגע לתמ"א 38:
תמ"א 38 הינה תהליך פחות ארוך וכוללני מבחינת הדיירים. תמ"א 38 אשר כוללת שיפוץ של המבנה בלבד, אולי תגרור חוסר נעימות של כמה חודשים עד כמה שנים מעטות, אולם הדיירים יוכלו להמשיך להתגורר בבניין ובביתם. תמ"א 38 הכוללת הריסה ובנייה מחדש תגרור פינוי של הדיירים מביתם עד לסיום הפרויקט.
ומה עם פינוי בינוי?
תהליך פינו בינוי כולל כאמור, פינוי של מתחם או כמה בניינים ביחד, דבר המחייב גם את פינוי הדיירים לדירות זמניות. כמו כן, תהליך פינוי בינוי ארוך יותר מתמ"א 38 וכולל הריסה ובנייה מחדש של הבניין.
האם יש עדיפות לאחת התכניות?
התשובה לשאלה זו צריכה לכלול התייחסות לתחומים רבים, כגון:
  • איך נראה האזור שלכם?
  • מה הסיכוי להשיג אישורים לפינוי בינוי מרוב דיירי המתחם\הרחוב?
  • האם הבניין או האזור שלכם מחייב תמ"א 38 או התחדשות עירונית בכלל?
כמו כן, יש לציין שמבחינת הדיירים, התמורה הרבה יותר היא דווקא בתהליך פינוי בינוי, משום שאז נראות הרחוב משתפרת לחלוטין, לעומת תמ"א 38 הכוללת שיפור של הבניין עצמו בלבד. לכן, יש לעשות מספר חישובים לפני הפנייה לדיירים, לעו"ד וכד'.