כל מה שרציתם לדעת על ביובית
כולכם בוודאי ראיתם ביובית לא מעט פעמים, רובכם ככל הנראה גם שמעתם פעם או פעמיים את המילה ביובית, אבל בינינו... רק מעטים יודעים מהי הביובית, כיצד היא פועלת ומהם תפקידיה. בדיוק מהסיבה הזו כתבנו את המאמר, לאחר קריאתו אנו בטוחים שתרכשו ידע רב בתחום הביוביות.
אז... מהי ביובית? את היעוד של הביובית קל להבין דרך שמה, המילה ביובית באה משורש המילה ביוב. הביובית נועדה לתת מענה בתחום הביוב ותחומים נלווים, כאשר השימוש העיקרי בה הוא לצורכי אחזקת מערכות ביוב. הפעולות העיקריות שנעשות בעזרת הביובית הן פתיחת סתימות ביוב, שטיפת קווי ביוב, שאיבת ביוב, שאיבת הצפות, חיתוך שורשים בביוב וכן הלאה. בד"כ הביובית מורכבת על גבי משאית עקב המשקל הרב והנפח של הציוד אותו היא נושאת, אך קיים אחוז נמוך יחסית של ביובית המורכבות על גבי טנדרים ונגררים וזאת בעיקר עבור מתן מענה לתקלות ביוב באזורים בהם למשאית אין גישה כדוגמת חניונים ורחובות צרים.
כיצד הביובית פועלת?
עכשיו אחרי שלמדנו מהי הביובית, כיצד היא פועלת? מהן המערכות העיקריות של הביובית למעשה הביובית מתבססת על 2 מערכות עיקריות:
  • הפקת לחץ מים גבוה – בעזרת לחץ המים צוות הביובית יבצע פתיחת סתימות ביוב, חיתוך שורשים בביוב, שטיפת קווי ביוב, שטיפת קווי ניקוז ומרזבים וכן הלאה.
  • שאיבת וואקום – בעזרת השאיבה העוצמתית הביובית מסוגלת לבצע מגוון שאיבות הדרושות לעבודה השוטפת כדוגמת שאיבת ביוב, שאיבת הצפות, שאיבת שומנים ממפרידי שומנים במסעדות ומפעלי מזון ועוד.
בנוסף למערכות המורכבות על הביובית, צוות הביובית נעזר בעבודתו בציוד עזר רב כדוגמת כלי עבודה וחפירה, וכמובן בציוד מקצועי כדוגמת מצלמות ביוב המשמשות אותו לאבחון תקלות בצנרת הביוב, משאבות ניידות למקרים בהם לביובית אין גישה נוחה למוקד השאיבה, רובוטים לעבודות צנרת עבור עבודות כדוגמת ניסור בטון בצנרת, ציוד לביצוע תיקוני בצנרת בשיטות אל-הרס ועוד.
שמירה על בטיחות כאשר אנו מגיעים עם הביובית לראשון לציון ישנם מקדמי בטיחות שתמיד חייבים לקחת בחשבון. האם צוות הביובית תחם את סביבת העבודה בקונוסים ? בגדר ניידת? אל תתחכמו ותנסו לעבור אותם. סביבת עבודת הביובית מסוכנת מאוד וכוללת מספר גורמי סיכון כדוגמת גזים רעילים הנפלטים ממערכת הביוב, שוחות ביוב עמוקות, ציוד מכני כבד, כלי עבודה חדים, רעש בעוצמות גבוהות ועוד. בשונה מעוברי אורח אקראיים, צוות הביובית יודע להתמודד עם הסכנות עובר הכשרות מקיפות ומצויד בציוד מתקדם כדוגמת חליפות הגנה, מסכות להגנה מגזים רעילים, נעליים בטיחותיות ועוד. לכן על אף הסקרנות הרבה האוחזת אתכם, חובה להישמע להוראות צוות הביובית ולשמור מרחק מגורמי הסיכון.
שמירה על איכות הסביבה עבודת הביובית כוללת התעסקות עם מזהמים רבים, החל משפכים ועד לדלקים ואף לשומנים אורגניים. קיימת חשיבות רבה להקפדה על עבודה לפני הנהלים, תוך שמירה על רמה סטרילית גבוהה וזאת לשם מניעת פגיעה באיכות הסביבה, או לכל הפחות מזעור הפגיעה ככל הניתן. החקיקה הרלוונטית ביותר לעבודת צוות הביובית אשר עוסקת באיכות הסביבה:
  • פינוי חומרים שנשאבו – את החומרים ששאבה הביובית כדוגמת שפכים מבורות ספיגה ומשוחות ביוב, שומנים אורגנים ממפרידי שומנים במסעדות ובתי מלון, דלקים מבורות דלק וכן הלאה, חייב להיעשות בהתאמה לדרישות המשרד לאיכות הסיבה ובצורה שאינה מסיבה שום נזק סביבתי.
  • הקמה וטיפול בבורות ספיגה - באחוז גבוה מהרשויות המקומיות חל איסור מוחלט על בניית בורות ספיגה חדשים וכן ישנה חובה לחבר את בורות הספיגה הקיימים למערכות ביוב מרכזיות במידה וניתן. כמו כן, קיימות הנחיות ספציפיות לגבי אופן הטיפול בבורות ספיגה החל מהצורך בהקמת בור רקב, ועד ביצוע שטיפה וניקיון. למי שלא יודע, בור ספיגה זהו בור אשר נחפר באדמה ומשמש לקליטת שפכים. סילוק השפכים נעשה עקב פעולת חלחול לקרקע, כן כן אתם קוראים נכון, למעשה בור הספיגה גורם לזיהום סביבתי קבוע ומכוון.
על מה מומלץ להקפיד בבחירת שירותי ביובית? טרם הזמנת שירותים כלשהם מומלץ לבצע בדיקות מקדימות. כך תמנעו את עוגמת הנפש בבחירת בעל מקצוע לא מתאים במקרה הטוב ואף רשלן במקרה הפחות טוב. ריכזנו עבורכם מס' טיפים שימושיים לבחירה נבונה של שרותי ביובית:
  • מכלול שירותים –חשוב לוודא שחברת הביוביות מסוגלת להציע לכם מכלול רחב של שירותים. לעיתים קרובות במהלך העבודה עולה הצורך בשירותים נלווים והרי לא תרצו להזמין בעלי מקצוע נוספים עם כל הטרחה והעלויות המיותרות הנלוות לכך. אם לדוגמה הזמנתם ביובית לפתיחת סתימת ביוב ומתברר שקיימת פסולת רבה במערכת הביוב, במידה ולא תבוצע שאיבת ביוב לשם ניקוי המערכת הסתימה הבאה היא רק עניין של זמן. לכן אם לביובית אין יכולת להציע שרותי שאיבת ביוב, למרבה הצער תזדקקו לשירותים מבעל מקצוע נוסף.
  • שירות מיידי –עקב הריחות הבלתי נעימים והפוטנציאל לזיהומים, בד"כ הצורך בשרותי ביובית יהיה מידי ובלתי ניתן לדיחוי. לכן חשוב לוודא ואף לדרוש הגעה של צוות הביובית תוך פרק זמן סביר והגיוני.
  • תעודות והסמכות – וודאו שבעל המקצוע שמולכם מיומן ומקצועי, כך תמנעו מנזקים נלווים שעלותם עשויה להאמיר אף מעבר לנזק המקורי.
  • אחריות – כמו בכל תחום אחר, אם חברת הביובית מציעה אחריות על שרותיה ניתן להסיק מכך לגבי איכות השירותים. כמו כן, האחריות תסב לכם שקט נפשי מתקלות חוזרות ובלתי פוסקות. חשוב לציין שככל שהחברה מוכרת ובעלת מוניטין טוב יותר כך לאחריות משמעות רבה יותר.
  • מחיר – כמובן שלא שכחנו את המחיר. בחיפוש קצר באינטרנט תוכלו לברר את עלות השירות המבוקש. עם זאת, שימו לב שהעלות עשויה להשתנות בהתאם למורכבות העבודה. לדוגמה: שאיבת 5 קוב ביוב תהיה יקרה יותר משאיבת 2 קוב ביוב ופתיחת סתימת ביוב כתוצאה משורשים בביוב תהיה יקרה יותר מפתיחת סתימת ביוב סטנדרטית.