בבניין בו מתגוררות עשרות משפחות ויותר מעת לעת נוצרים סכסוכי שכנים. בגלל מוזיקה רועשת מדי, לכלוך בחדר המדרגות, כלבים שנובחים בשעות לא שעות ועוד. אך ברוב הפעמים הסכסוכים הללו נגרמים עקב חוסר הסכמה בנוגע לנזקי צנרת ונזילות אשר צצים להם בכמה מוקדים על קירות הבתים.
תפקידו של הצינור הוורטיקלי
באופן טבעי במידה ובתקרה שלכם מופיעים סימני רטיבות ועובש, רוב הסיכויים כי הבעיה מגיעה מנזילה המתנקזת ברצפת השכן מעל, לכן הוא זה שצריך לתקן את הבעיה ולשלם עליה, באופן פרטי או דרך חברת הביטוח שלו.

2 צפייה בגלריה
צינור ורטיקלי
צינור ורטיקלי
צינור ורטיקלי
(צילום: יח"צ)

אולם על פי יהודה אביב מומחה לאיתור נזילות סמויות וליקויי בנייה, בחלק גדול ממקרי הנזילות בבנייני מגורים, תשלום בגין נזילת מים יכול להתחלק באופן שווה בין כל הדיירים, במידה ומדובר בבעיה המגיעה ממוקד אחד המשותף לכולם – צינור ורטיקלי, עליו הוא מספר:
"בכל בניין מגורים, מ- 2 קומות ומעלה יש לא מעט צינורות של ביוב ומים. חלקם פרטיים וחלקם משותפים. הצינור הוורטיקלי משותף לכולם ומשרת את כולם. לכן הוא לא רק צינור חיוני אלא למעשה זהו הצינור החשוב ביותר בכל מערכת האינסטלציה של הבניין. מדובר בצינור אנכי וישר שנועד להבטיח כי כל המים ופסולת המגיעים מחדרי הרחצה והשירותים יעברו בקו ישר כלפי מטה לקו הביוב של הבניין, ומשם לבור ספיגה. לכן בכל קומה הצינור מתפצל למעין צורת T כדי שאפשר יהיה למשוך את המים והפסולת מדירה בקומה מסוימת כלפי מטה. כאן בדיוק מתחילות הבעיות".
מי אמור לשלם על הנזילה, דייר יחיד או כל הדיירים בבניין?
יהודה אביב הוסיף וסיפר כי ברגע שמזהים רטיבות על קיר זה יכול להעיד כשל מסוים. אותו הכשל יכול להתרחש ממספר סיבות. איטום קלוקל, פיצוץ בצנרת ישנה וכד'. השאלה הגדולה היא האם מדובר בצינור פנימי בדירה, או שהמקור הינו קשור לצינור הוורטיקלי.
"מאחר והצינור הוורטיקלי עובר בין כל הקומות ואליו קיימים חיבורים מסוג T לדירות, לא פעם יש מחלוקת באיזה נקודה בדיוק הצינור או החיבורים השייכים לו, נמצאים תחת האחריות בעל הדירה, ומאיזה נקודה הם שייכים ונמצאים תחת אחריות של כלל דיירי הבניין.
אני יכול להעיד כי חברות הביטוח מנסות בכל פעם להפיל את האחריות על רכוש המשותף, כך שהן לא תצטרכנה לעמוד בתיקון של צנרת בדירה שהם מבטחים. אולם כדי לפסוק בעניין באופן סופי והוגן, את הדברים צריך לבדוק מאתר נזילות ניטרלי, מקצועי ומנוסה".

2 צפייה בגלריה
יהודה אביב
יהודה אביב
יהודה אביב
(צילום: יח"צ)

כך תחסכו לעצמם נזק גדול ויקר
הדבר הקל ביותר לעשות הוא לזרוק את התשלום לתיקון צינור ורטיקלי על ועד הבית, אך יהודה אביב מספר כי אפשר גם להימנע ממצבי קיצון שכאלה על ידי שמירה על כללים פשוטים: "עם יד על הלב, מי מאיתנו לא זורק מדי פעם כמות גדולה מדי של נייר טואלט או מגבונים לחים אל תוך האסלה ומוריד את המים? האם לאחר טיגון שניצלים בשמן עמוק, לאחר שהשמן מתקרר, אתם שופכים אותו אל תוך שקית וזורקים לפח, או ששופכים את השמן בכיור המטבח?
חלק גדול מהבעיות שבסופו של דבר מובילות לסתימות ולבעיות בצינור הוורטיקלי מתחילות בהתנהלות האישית שלנו, אך בעיקר כתוצאה מכשל בשיפויים של הצינור. לכן השאלה היא עד כמה אנו דואגים לשמור שלא ייווצרו סתימות ובעיות מיותרות בצינור הבניין הראשי. אני יודע כי בבניינים בהם השכנים ממושמעים יותר, יש פחות נזילות ובעיות אינסטלציה הקשורות לצינור הוורטיקלי ובכלל.
יחד עם זאת יש גם נקודה שחברי ועד הבניין צריכים לקחת בחשבון. לוודא כי מסביב למערכת הביוב שאליה השפכים השונים מתנקזים, אין שום צמיחה של עצים שהשורשים שלהם יכולים להגיע אל אזור בור הניקוז ולגרום לנזק. לכן טיפוח הבניין מסביב יכול לעזור ולמנוע נזק מיותר".
צינור ורטיקלי בבניין חדש ובבניין ישן
מהפכת הנדל"ן בישראל הובילה לבנייה של אלפי בנייני מגורים חדשים בישראל, אולם עדיין הרוב המכריע הם בניינים בני 40 שנה ויותר שנבנו בעזרת חומרי גלם פחות מתקדמים. זה נכון גם בכל הנוגע לצינור הוורטיקלי.
לאורך השנים אפשר והעמידות של הצינור תיפגע בגלל סיבות שונות. בלאי ועייפות החומר ועוד, לכן נשאלת השאלה, האם בבניינים המגורים הישנים ניתן להחליף את הצינור הוורטיקלי הראשי? "התשובה היא כן, אך יש לא מעט פעולות מקדימות שניתן לעשות כדי למנוע את הצורך הזה. אני ממליץ לדאוג כי איש מקצוע יתחזק את הצינור הראשי מדי שנה. זה אומר לנקות ולשטוף את הקו בלחץ מים, לתקן כשלים קטנים, לטפל בסתימות ופעולות נוספות שיכולות לגרום לכך שהצינור יהיה תקין לאורך שנים, גם אם מדובר בצינור ורטיקלי ישן", יהודה אביב סיכם את הדברים.
עכשיו גם אתם יודעים. בפעם הבעיה שתסבלו מנזילה כזו או אחרת, מומלץ להיעזר בשירותיו של מומחה לאיתור נזילות וליקויי בנייה שיעשה סדר בדברים. זה יכול למנוע מכם לא מעט עוגמת נפש, סכסוכי שכנים מיותרים וכמובן, לחסוך לכם לא מעט כסף.
ליצירת קשר עם יהודה אביב, חייגו: 050-728-2120


מוגש מטעם יהודה אביב מומחה לאיתור נזילות