חווית משתמש טובה בנויה מניווט נוח באמצעות תפריטים ברורים, מהירות טעינה גבוהה והתאמה טובה גם למכשירים ניידים. במקרה של התאמה לניידים, לא מדובר רק בתצוגה קריאה, אלא גם הסדר בו התוכן מופיע, כך שהמידע החשוב ביותר יופיע למעלה.
באתרים מסוימים חווית משתמש יכולה להיות קריטית. לדוגמה, אתר אי-קומרס (חנות וירטואלית) עם תהליך רכישה לא ברור שקשה להבין אותו, עשוי לגרום לגולש לעבור אל המתחרים.
כיצד גוגל מתבונן על חווית המשתמש?
שיעור היסטוריה קצר: כשמנוע החיפוש גוגל רק החל לצבור תאוצה, חווית המשתמש באתרים רבים לא הייתה בראש סדר העדיפויות, שלא לדבר על התאמה לטלפונים ניידים.
כתוצאה מכך, גוגל לקח בחשבון בעיקר את הרלוונטיות של התוכן והקישורים שהפנו לאתר. באופן הזה, גם אתר עם חווית משתמש גרועה למדי היה יכול להתברג למקומות גבוהים מאוד.
עם השנים חווית המשתמש באתרים הפכה ליותר ויותר משמעותית: מעצבי אתרים החלו להבין את החשיבות של תפריטים ברורים ואפקטים ויזואליים שימשכו את העין של הגולש. כיום כמעט כל האתרים מתאימים למובייל ברמה המינימלית, אלא אם כן מדובר ב"אתרי רפאים" שלא עודכנו במשך שנים.
בהתאם לזאת, החל מאמצע העשור הקודם גוגל החלה לקחת בחשבון גם את חווית המשתמש כפקטור משמעותי.
חשוב להדגיש שאתרים רלוונטיים עם קישורים, שגם משדרים אמינות גבוהה, עדיין יכולים להתברג במקומות גבוהים מאוד גם עם חווית משתמש גרועה אם עושים להם קידום אתרים במנועי החיפוש כמו שצריך. אבל בזירות שבהן יש הרבה אתרים והתחרות גבוהה, לאתר עם חווית משתמש טובה יכול עדיין להיות יתרון משמעותי.
אז מה בעצם גוגל בודקת בהקשר של חווית משתמש?
• המהירות שבה האתר עולה וכיצד הוא מגיב לאינטראקציות מצד המשתמש
• האם הניווט במכשירים ניידים נוח והאם התצוגה תקינה
• האם האתר בטוח ויש לו תעודת אבטחה שמצפינה את כל המידע שעובר בין השרת למחשב של הגולש?
לשני המדדים הראשונים גוגל קוראתWeb Vitals והיא מחלקת אותם לכמה חלקים. התוצאה נמדדת בדרך כלל במילישניות:
FCP – הזמן שעובר מהרגע שבו הדף נטען ועד שמופיע האלמנט הראשון במסך
LCP - כמו FCP, רק של האלמנט הגדול ביותר במסך (לדוגמה, סרטון וידאו)
TBT – מדד מעט מורכב, שבאופן כללי מודד את העומס על השרת
INP - מדד חדש יחסית שמודד את הזמן שעובר בין אינטראקציה כלשהיא של המשתמש עם האתר ועד שהאתר מגיב. לדוגמה, לחיצה על Tab למעבר בין אלמנטים או לחיצה עם העכבר. הבדיקה של גוגל לוקחת בחשבון את המקרה הגרוע ביותר.
CLS – מכירים את האתרים שמתחילים "לרעוד" ורק אחרי כמה שניות מקבלים את הצורה הסופית שלהם? CLS מודד את הזמן שלוקח לאתר להתייצב.
TTFB – מדד שמודד את הזמן שבו המחשב של הגולש מבקש גישה למשאב מסוים ועד שהוא מקבל את הבייט הראשון (Byte היא היחידה הקטנה ביותר של מידע שעוברת בין מחשבים).
אם אתם רוצים לצלול קצת יותר אל המדדים האלו, אתם יכולים להיכנס לפורטל המפתחים של גוגל.
בהתאם לכל המדדים הטכניים האלו, ישנם מקרים בהם שיפור SEO ושיפור חווית המשתמש יכולים להתנגש אחד בשני, וישנם מקרים בהם הם תורמים אחד לשני.
לדוגמה, אופטימיזציה לחוויית המשתמש שמסירה תוכן חיוני או רלוונטי כדי להאיץ את הדף עלולה לפגוע ב-SEO. מנגד, הסרת תוכן מיותר או דחוס עשויה לשפר הן את חוויית המשתמש והן את ה-SEO.
כיצד תוכלו לשפר את המדדים האלו כדי לתרום גם ל-SEO הכללי?
מכיוון שהרבה מן המדדים האלו הם טכניים בעיקרם, הדרך הכי טובה לשפר אותם היא לפנות אל מישהו שמתמחה במערכת ניהול התוכן איתה אתם עובדים.
יש אומנם הרחבות שיכולות לעשות זאת באופן אוטומטי (לדוגמה, באתרי וורדפרס), אבל ההגדרות של התוספים עצמם לא תמיד כל כך טריוויאליות, ולמעשה יותר מדי הרחבות יכולות לגרום לאתר דווקא להפוך להיות איטי יותר. (כל הרחבה מעמיסה על הקוד שהשרת צריך לעבד...).
לגוגל יש אתר בשם Pagespeed Insights שיכול למדוד את המהירות של אתרים שונים ולתת לכם נקודות לשיפור. כמו כן, אם תבצעו אימות של האתר בסרצ' קונסול, תוכלו לראות דוח של ה-Web Vitals וגם מידע לגבי אבטחת האתר והתצוגה שלו בניידים.
עד כמה אפשר לשפר את המדדים האלו?
בדרך כלל ניתן לשפר את מדדי חווית המשתמש עד נקודה מסוימת.
יש לכך כל מיני סיבות, לדוגמה:
1.לגוגל יש שני סוגי בדיקות: נתוני מעבדה ונתוני שטח: נתוני המעבדה (Lab) מבוססים על סימולציות בתנאים מבוקרים, אך נתוני שטח (Field Data) מבוססים על חוויות גלישה אמיתיות של משתמשים. אתרים קטנים שלא צוברים מספיק תנועה עשויים להציג פערים משמעותיים בין שני סוגי הנתונים.
2.הרבה אתרים טוענים אלמנטים משרתים אחרים ולא תמיד יש לכך חלופות. לדוגמה, כל נגן יו-טיוב שאתם שמים באתר פונה לשרת של יו-טיוב. לכל פרסומת AdSense לוקח כמה שניות להיטען וכו'.
מבחינתכם, הדבר החשוב ביותר הוא להגיע לחוויית משתמש טובה כפי שתיארנו בהתחלה, עד כמה שאתם יכולים, כולל טעינה בזמן סביר. בדרך כלל לא משתלם להשקיע את הזמן ואת הכסף בהגעה לציונים גבוהים מאוד (שמתקרבים ל-100).
אז מה יותר חשוב, SEO או קידום אתרים?
כמו שראינו, שניהם חשובים מאוד ובאופן מסוים משפיעים אחד על השני, השאלה היא במה להשקיע יותר.
קודם כל, יש להבין שגם SEO / קידום אתרים וגם אופטימיזציה לחוויית משתמש הם תהליכים מתמשכים:
אתר האינטרנט הממוצע משתנה פעמים רבות במהלך מחזור החיים שלו, גם בשל צרכים שונים של בעל האתר וגם על מנת לשמור על הסטנדרטים שמקובלים באינטרנט. אי אפשר לבצע את השינויים האלו ולהשאיר את חווית המשתמש מאחור...
באופן דומה, יש לעקוב ולבצע פעולות SEO כל הזמן על מנת לשמור על נקודת יתרון מול המתחרים ולהמשיך ולהעלות את מספר הגולשים שנכנסים לאתר.
בסופו של דבר, חשוב להשקיע גם וגם על פי התקציב שיש לכם, אבל בלי להשתגע, אלא להבין איפה נקודות התורפה של האתר שלכם ומה הוא צריך עכשיו. יש אתרים שמקודמים נהדר, אבל לא מביאים לידים, ויש אתרים שמביאים אחוז נאה של לידים גם עם מעט תנועה, אבל יכולים להביא הרבה יותר.
מוגש מטעם: SEO RUSH