קבוצה רכישה פרטית הינה התאגדות של אנשים פרטיים במטרה לרכוש קרקע באופן עצמאי לטובת בניית מבנה מגורים. היתרון המרכזי של קבוצת רכישה הוא שהיא מאפשרת לרכוש דירה חדשה במחיר נמוך בכ-20% ממחיר דירה הנרכשת מקבלן. היות וקבוצת רכישה פועלת כגוף פרטי, היא אינה נדרשת לשלם מע"מ על הקרקע וחברי הקבוצה פטורים מתשלומי מע"מ עבור היטלי פיתוח ואיגרות בניה. גם מבחינת מיסוי חברה הקבוצה אינם נדרשים בתשלומי מס על הדירה.
1 צפייה בגלריה
הסיכונים בקבוצת רכישה
הסיכונים בקבוצת רכישה
הסיכונים בקבוצת רכישה
(צילום: באדיבות אמיר שטיינהרץ ושות')
מהם הסיכונים בקבוצת רכישה?
קבוצת רכישה נדל"נית נשמעת כמו הדרך הזולה והבטוחה לדירה חדשה, אך במקרים מסוימים לא כל הנוצץ זהב. לכן, בבואכם להצטרף לקבוצת רכישה, חשוב לקחת בחשבון את הסיכונים הבאים כך שתוכלו להיות מוכנים מראש לכל תרחיש:
● עלויות גבוהות
קבוצת רכישה מאגדת בתוכה אנשים פרטיים אשר רובם אינם בעלי רקע בעולם היזמות והבניה.
לכן קיים סיכון של עלויות גבוהות הנובעות מחוסר ניסיון של חברי הקבוצה, ביניהן רכישת הקרקע במחיר גבוה, לצד העסקה של בעלי מקצוע בלתי מוסמכים בפרויקט אשר עלולים להוביל לשלל עיכובים בתהליך הבניה. מלבד זאת, חשוב לוודא מראש כי אף אחד מבעלי המקצוע המועסקים במסגרת הפרויקט אינם מועסקים מתוך אינטרסים אישיים של אחד מהפרטים בקבוצה.
● קבוצה גדולה מדי
במקרה שבו התארגנה קבוצה גדולה, עלולים להיווצר חילוקי דעות אשר ייפגעו בהתקדמות הפרויקט. במקרים כאלו מומלץ לשקול הקמה של ועד הכולל חלק מחברי קבוצת הרכישה, במטרה לייצג את כלל החברים ולהכריע במקרים הדורשים הצבעה.
● ניגוד אינטרסים
חשוב לוודא מראש כי לא קיים ניגוד אינטרסים בין מייסד הקבוצה לבין בעלי הקרקע והקבלן /יזם. במקרה מסוג זה מארגן הקבוצה עלול לפעול לפי אינטרסים אישיים ולא לטובת הכלל. לטובת כך מומלץ לבדוק את רקע החברה המארגנת את קבוצת הרכישה, לרבות מידע על החברים בקבוצה, על הליווי המשפטי וכן מידע פיננסי כמו מי הבנקים המלווים.
● פרישה של אחד מחברי הקבוצה
חשוב לוודא מראש את יכולותיהם הפיננסיות של כל חברי הקבוצה בכדי להימנע ממצב של פרישה או אי עמידה בתשלומים. תרחיש כזה עלול לעכב את התקדמות הפרויקט ולכן על הקבוצה לבחור מראש בנק מלווה אשר יהווה מנגנון הגנה ויספק גיבוי לכל אחד מחבריה במידת הצורך. במקרה של פרישה הבנק ימלא את מקומו של החבר הפורש.
● עיכובים בפרויקט
בשונה מרכישת דירה מקבלן, המחויב לשלם פיצויים כחוק במידה וחל עיכוב במסירת הדירה, כאשר מדובר בפרויקט המנוהל על ידי קבוצת רכישה, לוח הזמנים איננו ידוע מראש והוא משוער בלבד. הסיבה לכך היא שהקבוצה מתארגנת עוד בטרם רכישת הקרקע ולכן עומדת בפני סיכון של שינויים רבים, כך שלא ניתן לצפות מראש את מועד האכלוס.
מצטרפים לקבוצת רכישה? היעזרו בליווי מקצועי
לסיום, כאשר מדובר בקניית נכס דרך קבוצת רכישה חשוב שתבטיחו את זכויותיכם מראש, באמצעות ליווי אישי על ידי עורך דין המתמחה בקבוצות רכישה, אשר ייצג אתכם בכל נושא משפטי וחוזי הנוגע לפרויקט. בנוסף, ליווי מקצועי יאפשר לכם לבדוק את רקע מארגן קבוצת הרכישה והקבלן הבונה, לוודא שקיים היתר בניה על הקרקע ושאין ניגוד אינטרסים או הפתעות לא צפויות אשר עלולות להתגלות בהמשך.