בשנת 1987 הזמר אלי לוזון הוציא שיר שהפך להיות סוג של המנון לאומי, 'איזו מדינה'. מאז בכל פעם שהמצב הכלכלי קשה יותר, ערוצי התקשורת השונים וגם האזרחים מרבים לצטט את מילות השיר שבין היתר מספרות "על אנשים בוכים, מחירים עולים, שדפקו לנו עוד קנס וגם על החלב הוסיפו את המס", כל זאת בניסיון להסביר מדוע המצב שלנו בבנק כל כך נורא. האומנם זאת הסיבה העיקרית?
אם נעצור רגע ונעיף מבט על הסביבה ממעוף הציפור, נחוש לעיתים את צריכת השפע המוגזמת. נראה את המוני האנשים בבתי קפה ובמסעדות, חוזרים שוב ושוב אל נתב"ג כמו גם אל אתרי בילוי ונופש אחרים. מעמיסים עגלות מפוצצות בכל טוב בסופרמרקט מבלי לעשות הבחנה בין יקר, סביר ומה באמת צריך, ופשוט קונים וצורכים בלי הבחנה מתוך אמונה ש"הכל יהיה בסדר".

2 צפייה בגלריה
רוית דה קמחי
רוית דה קמחי
רוית דה קמחי
(צילום: פזית אסולין)

רוית דה קמחי מאמנת כלכלית ויועצת עסקית שבמהלך שנים ארוכות ליוותה מאות משפחות שנקלעו לצרה פיננסית, מאמינה כי הגיע הזמן שכל אחת ואחד ייקחו אחריות מלאה על מצבם, בדיוק כפי שעושים מי שמצבם הכלכלי טוב יותר. זה לא קרה בגלל שהם זכו בלוטו או שמרוויחים יותר כסף, אלא כי הם הבינו שכדאי להם לשנות את הגישה הבסיסית ולמדו כיצד להתנהל כלכלית בדרך אחרת.
אם קראתם את השורות הללו ואתם יכולים לשייך את עצמכם אל אלו שלא עוקבים באדיקות אחר ההוצאות הכספיות, או לכאלה שמודעים לכך שעל אף שהמצב רע הם בכל זאת ממשיכים להתנהל כלכלית בחוסר בקרה, כדאי להמשיך ולקרוא על מספר עצות חינם השוות זהב שרוית דה קמחי ממליצה ליישם. עצות שעזרו לרבים לצאת מבור פיננסי שאיים לרסק את המשפחות שלהם.
המינוס הוא לא גזירה משמים
רוית דה קמחי, בת 49, נשואה פלוס שלושה ילדים, חיה ונושמת את העולם הפיננסי לאורך שנים ארוכות. במהלך הקריירה המקצועית שלה היא עבדה כמנהלת כספים בחברות שונות והתנדבה במשך עשור בארגון פעמונים, שם ליוותה משפחות רבות להבראה כלכלית, כיהנה כראש צוות, הנחתה קבוצות והעבירה סדנאות.
כיום באמצעות שיטה שפיתחה מתוך ניסיון רב, כלים וידע שצברה במהלך השנים היא מלווה משפחות מכל רחבי הארץ.
לא רק הידע והניסיון המקצועי שצברה הופכים אותה לאשת מקצוע מומלצת, אלא שבתחילת דרכה היא חוותה על בשרה קושי כלכלי שאיים לסבך גם אותה. בזכות מספר תובנות שרוית עושה בהן שימוש גם היום, היא הצליחה להתאושש ולבנות לעצמה בסיס פעולה מרכזי שמתווה את הדרך, כזה שאי אפשר להיכשל בו אם מחבקים אותו ומתמידים בו. על כך היא מספרת:
"המינוס הוא לא גזירה משמים. הוא תוצאה של חיים באזור הנוחות וסיפור שאנשים אוהבים לספר לעצמם כדי שלא להתמודד עם המציאות שלפעמים היא לא כזו שחלמנו עליה כשהיינו קטנים. במקום להתנהל פיננסית ממקום רגשי בו חיים את הרגע ומפזרים כספים כאילו אין מחר, כדי מאוד לתת לרציונל הקר להוביל, בטח ובטח כאשר גובה המשכורת לא יכול לספק את כל התשוקות שלנו.


בליווי המקצועי שלי אני מדריכה כיצד לפעול על פי תבנית מאוד ברורה שמביאה לתוצאות. כמו בכל תהליך בו נדרשים לייצר פריצת דרך ושינוי משמעותי אין מדובר בשיטת זבנג וגמרנו, אלא מדובר במספר פעולות הדרגתיות שצריך להטמיע בתוך הסיסטם שלנו עד שהכל הופך להיות חלק משגרה נוחה. מילת המפתח להצלחה היא התמדה, ולמעשה השינוי הפיננסי אינו שונה מדיאטה. גם אל הליך של דיאטה נכנסים בשיא ההתלהבות ובדרך כלל תכף ומיד רואים תוצאות ראשונות, אבל דיאטת כסאח לעולם לא מחזיקה מעמד. לכן החוכמה היא לשנות מספר דפוסי התנהגות קטנים שביחד משלימים את הגדול והשלם שיש ביכולתו להחזיק מעמד".
סוד הקסם הוא ניהול נכון של סדרי עדיפויות
בעוד שבהליך של דיאטת כסאח מוותרים באופן גס על כל מה שאוהבים לאכול, תבנית העבודה שרוית דה קמחי מציעה לא כוללת בתוכה ויתורים דומים, נהפוך הוא, היא מעודדת להמשיך ולרכוש את מה שלא מוכנים לוותר עליו בעד שום הון שבעולם, אך יש לכך מספר תנאים עליהם היא מסבירה: "סוד הקסם הוא ניהול נכון של סדרי העדיפויות. לכן בראש ובראשונה כל אחד צריך לזהות מה הן האבנים הגדולות שעליהן הוא לא מוכן לוותר ועל מה כן. את מה שלא מוכנים לוותר עליו חייבים להכניס אל תוך משוואה מאוזנת, כזו שלוקחת בחשבון גם את גובה ההכנסות שלנו.
לשם הדוגמה, אם למישהו חשוב מאוד להמשיך ולטוס לחו"ל, אין שום בעיה, זה ימשיך להתקיים, אך אי אפשר יהיה לעשות גם את זה וגם דברים אחרים שאינם בראש סדרי העדיפויות. או אם ישנה משפחה שבכל חודש מוציאה על הזמנות וולט כ- 3,000 שקלים בחודש, המסתכמים להוצאה כספית של כ- 36 אלף שקלים בשנה, האם נכון לה להמשיך ולהתנהל כך אם היא מבקשת גם לטוס מספר פעמים לחו"ל? או שעדיף לחתוך את גובה ההזמנות לוולט ל- 10,000 שקלים בשנה ולעשות שימוש ביתרת הכסף עבור חופשה בחו"ל? כך למעשה ניתן להמשיך ליהנות מ"האבנים הגדולות" ומכמה עולמות גם יחד. רק שעושים זאת בלי להעמיק את המינוס, אלא בצורה הרבה יותר מאוזנת, חסכונית וחכמה".
זאת הירושה הכי חשובה שנוריש לילדינו לחוסן כלכלי
בכל שיחה עבודה, הרצאות או סדנאות שמעבירה, רוית נוגעת בנקודה קריטית שמשום מה כמעט ולא עולה על סדר היום הציבורי, חינוך פיננסי של הדורות הצעירים. "בשום שלב בחיים אף אחד לא מלמד ומדריך אותנו כיצד נכון להתנהל כלכלית. לא בבית הספר, צבא, אוניברסיטה ובכלל. מהי המשמעות של ניהול חשבון בנק, איך לעבוד עם כרטיס אשראי, מהי הדרך הנכונה לחסוך, איך לבנות תקציב ולתכנן את החיים קדימה ואפילו את הפנסיה שלנו עוד כשאנחנו צעירים. מהניסיון שצברתי מול אלפי משפחות גיליתי תמונה מאוד ברורה, מי שבדרך כלל לא נכנסים למינוסים ולא טובעים בים של הלוואות הם אנשים שקיבלו חינוך פיננסי בבית, ומנגד אלה שלא קיבלו זאת מסגלים לעצמם את כל הטעויות האפשריות בחייהם הבוגרים.
בפגישות שלי עם משפחות אני לא רק מדריכה כיצד הם צריכים לשנות את דפוסי הפעולה שלהם, אלא דוחקת בהם להעביר את התכנים והידע גם אל הילדים. באמצעות רתימת הילדים לתהליך הבראה, הם לא רק חותכים את המינוס אלא מונעים בעיה עתידית דומה מהילדים שלהם".
"התקדמות אינה אפשרית ללא שינוי"
נלסון מנדלה אמר פעם כי חינוך הוא כלי הנשק החזק ביותר בו אתה יכול להשתמש כדי לשנות את העולם, זה נכון גם בכל הנוגע לחינוך פיננסי.
רוית טוענת כי אחת הבעיות שמובילות למשבר פיננסי ומינוס שגדל היא שזוגות מפחדים לדבר על כסף בינם לבין עצמם או עם הילדים שלהם. אולם אם נתייחס לכסף בפשטות ולא נחוש במבוכה ובחוסר נוחות כאשר דנים בו, קבלת ההחלטות תהיה קלילה וברורה יותר כאשר צריך יהיה להתמודד עם בלת"מים ומשברים. על תובנות חשובות נוספות היא מוסיפה: "אני מעודדת כל אחת ואחד להיות אמיתיים עם עצמם. במידה וישנו קושי כלכלי לא להמשיך ולהתעלם. לא לספר סיפורים ולהמציא תירוצים, אלא להסתכל לאמת בעיניים ולבקש לעשות שינוי אמיתי. שינוי תודעתי הכרחי כדי שנגיע לתוצאה חדשה. ברגע שהגישה שלנו תשתנה אפשר יהיה לעבור לשלב הבא. מדובר בשלב בו לוקחים אחריות מלאה על ניהול התקציב, תוך כדי הבנה שאפשר יהיה לנהל את רמת החיים שלנו אך ורק בהתאם לגובה ההכנסות.
ברגע שבונים תקציב שמומלץ לא לחרוג ממנו, זה המפתח להצלחה. ניהול התקציב לא כולל בתוכו רק הזנת נתונים אל תוך דוח אקסל, אלא חשוב להטמיע את השינויים ברגע האמת, כשאנו מבצעים רכישות אונליין או בחנויות אחרות.
רוית דה קמחי היא אשת מקצוע מאוד ישירה וכנה. היא לא מוכנה לספר את מה שרוצים לשמוע כדי למצוא חן, אלא דוגלת בגישה מקצועית וישירה שהכרחית להצלחת התהליך מולה. התהליך כולל סדרת מפגשים בהם נוגעים בכל פן פיננסי. החל מהבנת הדפוסים המעכבים, דרך המצב הקיים, בניית תקציב והטמעתו בבקרה שוטפת, תוך התייחסות להלוואות טובות והלוואות רעות, חסכונות ופנסיה.
לפרטים נוספים ויצירת קשר חייגו: 050-468-1420

מוגש מטעם רוית דה קמחי מאמנת כלכלית ויועצת עסקית