סוגי אקווריום מים מלוחים אקווריום בבית מקרב את הטבע לסביבת המגורים ומאפשר לכם ליהנות מתחביב מקורי ומעניין, וכמובן ממראה מרשים של דגים ססגוניים, אלמוגים ועוד. האקווריום הקלאסי מבוסס על מים מתוקים וקל יותר להקים אותו ולטפל בדגים, אך חובבי האקווריום מגיעים תוך זמן קצר לשלב בו הם מעוניינים לעשות קפיצת מדרגה ולהקים אקווריום מים מלוחים כדי לגדל דגים מדהימים ומרשימים ביופיים, וליהנות מעולם חדש ועוצר נשימה של חיים בסביבה של מים מלוחים כמו אלמוגים, חסרי חוליות וכו'. כדי לשדרג את התחביב וליהנות מאקווריום המדמה את הסביבה התת ימית (מים מלוחים) ניתן לרכוש אקווריום למכירה בחנות מובילה או ממגדל אחר, ויש לקנות ציוד מתאים.
1 צפייה בגלריה
בית הובי
בית הובי
בית הובי
(צילום: Unsplash)
יש שני סוגים עיקריים של אקווריום מים מלוחים: • אקווריום מרינה – האקווריום מכיל בעיקר דגי מים מלוחים (ללא מגבלות על סוגי וזני הדגים) וניתן להוסיף מעט אלמוגים וחסרי חוליות כמו שרימפסים, לובסטרים וכדומה. את האקווריום מקימים עם סלעים טבעיים וחצץ אלמוגים גרוס, האקווריום דורש פחות ציוד וטיפול, והתקציב הנדרש נמוך בהשוואת לעלויות הנדרשות להקמת ולתחזוקת אקווריום ריף. • אקווריום ריף – האקווריום מכיל בעיקר אלמוגים וחסרי חוליות, ויש בו מעט דגים. יש לבחור נכון את הדגים מאחר ויש סוגי דגים הניזונים מאלמוגים ומחסרי חוליות. האקווריום מכיל סלעים יבשים טבעיים וחול ים, יש להשקיע בטיפול יומי ובציוד מקצועי ואיכותי, לכן האקווריום מתאים בדרך כלל לבעלי תקציב גדול יותר. כדאי לדעת כי באקווריום ריף משתמשים במים שעברו הליך אוסמוזה הפוכה לטיהור המים, ויש להוסיף מלח מתוצרת יצרן מוכר ואמין כדי להשיג מים מאוזנים מבחינת ריכוזי מינרלים. את האקווריום מסוג מרינה ממלאים במי ברז בתוספת מלחים ייעודיים. טמפרטורת המים באקווריום מרינה חייבת להיות בטווח של 30-24 מעלות צלזיוס, לעומת טמפרטורת המים הרצויה באקווריום ריף שחייבת להיות בטווח הטמפרטורות של 26-22 מעלות. להקמת שני סוגי האקווריום יש לרכוש ציוד מתאים ואיכותי כמו מערכת סינון הכוללת תאורת UV, סאמפ - פילטר לאקווריום שתפקידו לסנן לכלוך ורעלים מהמים, משאבה חיצונית או טבולה להעלאת המים המסוננים מהסאמפ, מפרק חלבונים הממוקם בתוך הסאמפ, תיבת אוברפלאו המשמשת להזרמת מים לסאמפ ולשמירה על מפלס המים בזמן הפסקות חשמל, גוף חימום, מד חום, מערכת פיצוי מים, משאבת גלים ותאורה. לאקווריום ריף יש לרכוש ציוד חובה נוסף כמו מערכת אוסמוזה לסינון המים, ומקרר לאקווריום שתפקידו לשמור על הטמפרטורה הנכונה והרצויה.
טיפים להקמת אקווריום מרינה כדי להקים את ממלכת המים בביתכם יש לרכוש אקווריום גדול ועמיד, בנפח של לפחות 300 ל'. גודל האקווריום משפיע על סוג וגודל הדגים, סוג הציוד הנדרש לטיפול ולתחזוקה שוטפת, ועל עלויות התפעול והתחזוקה. כדאי לבחור מיקום מתאים בבית מבחינת שטח, אור וגודל, עדיף לבחור מיקום קרוב לשקע חשמל ולא להסתבך עם כבל מאריך. לאחר בחירת האקווריום יש להתאים מערכת סינון יעילה, בין השאר לפי סוג וכמות הדגים, האלמוגים וחסרי החוליות שרוצים לגדל באקווריום. אם מתכננים לגדל דגים גדולים, לרבות כרישים ודגים טורפים, יש להשקיע במערכת סינון עוצמתית, עדיף מערכת הכוללת מפרק חלבונים, וחשוב לבחור נכון משאבת גלים המדמה את הסביבה הטבעית והזרמים שיש בים.
ציוד להקמת אקווריום מרינה כדי להקים אקווריום מרינה מרשים וקל לתפעול ולתחזוקה כדאי להשקיע בציוד איכותי ועמיד. הציוד הנדרש לאקווריום מרינה:
• מערכת סינון (סאמפ) - אקווריום מים מלוחים חייב מערכת סינון הכוללת פילטרים איכותיים לצורך סינון המים מלכלוך ורעלנים, כדאי להשקיע במערכת הכוללת מפרק חלבונים. • גוף חימום – הגוף נמצא בתוך הסאמפ וכולל תרמוסטט לוויסות טמפרטורת המים לטמפרטורה הרצויה. • משאבת גלים – בים יש גלים המסייעים בהחדרת החמצן למים, וכדי לשמור על בריאות בעלי החיים באקווריום יש לרכוש משאבת גלים היוצרת זרמים המונעים מלכלוך לשקוע לתחתית. • תאורה לאקווריום – באקווריום ריף חובה להשתמש בתאורה מיוחדת, אך באקווריום מרינה אין צורך בתאורה חזקה, ומטרת האור היא לצפות בדגים בנוחות, וכדאי לבחור מערכת תאורה עם אור כחול ואור לבן כדי ליהנות ממראה מושלם של הדגים. • דקורציה – יש להוסיף חול (אלמוגים) בתחתית האקווריום וליצור מסלעה מרשימה מסלעים גירניים ימיים. • מלח ותוספים למים – באקווריום מרינה או ריף יש להקפיד על הוספת מלח, כדאי להשקיע במד מליחות איכותי ואמין, ויש מלחים מסוגים שונים הנבדלים זה מזה בתוספים הכימיים, ברמת המליחות ובמחיר. בהתאם לאקווריום ולדגים יש תוספים כימיים וביולוגיים שיש להוסיף למים. • בקרת איכות מים - חשוב לבדוק מדדים שונים באקווריום מרינה כמו PH (חומציות), אמוניה, ניטריט, ניטראט ופוספט. חשוב לרכוש ערכות בדיקה ולבצע בקרת איכות מים יומיומית בשלבי ההקמה, ולאחר מכן בתדירות שבועית.