כתבה: עדינה אקוקה.
גברים רבים סובלים מנשירה משמעותית של שיער. עקב כך יש מיקומים על פני הגולגולת שבהם לא צומח להם שיער ומיקומים אחרים כן, זו הסיבה שישראלים רבים מתחילים מגיל צעיר יחסית לגלח את כל שיער ראשם, כדי לא להיראות במצב שבו לא קיימת אחידות בצמיחת השיער.

הגורמים לנשירת השיער

מחקרים רבים נעשו כדי להתחקות אחר הבעיה הזו. בשנים האחרונות מתחזקת ההשערה שאחת הסיבות העיקריות לכך היא הנושא הגנטי. הדבר יכול לקרות בכל דור או אחת לשני דורות.
אחד הגורמים המהותיים להתקרחות הוא הורמון דהו וטסטוסטרון (DHT) שהוא תוצר של הורמון הטסטוסטרון. כאשר קיימות רמות גבוהות של הורמון דהו וטסטוסטרון, יוצרות קצב מהיר של נשירת שיער כיוון שזקיקי השיער אינם זוכים להזנה ולכן הצמיחה שלהם אינה מתחדשת ולכן הוא נושר.
הסיבה הגנטית בנושא ההתקרחות מורגשת בעיקר בגיל מבוגר שבו השכיחות של ההתקרחות הופכת לנושא תדיר אצל אנשים רבים בקרב האוכלוסייה.

1 צפייה בגלריה
השתלת שיער
השתלת שיער
השתלת שיער
(יח"צ)

הפתרון הוא השתלת שיער

עבור אנשים רבים העובדה ששיער נושר והם קרחים אינה מפריעה להם כיוון שזו תופעה שכיחה מאד. אך יש גם רבים אחרים שנושא זה מפריע להם מאד ולכן הם מחפשים דרכים שונות כדי להגביר שוב את צמיחת השיער וכך ליהנות משיער שופע.
רבים מהם ניסו שיטות כאלו ואחרות שהבטיחו צמיחה אך ברוב המקרים דבר זה לא קורה ולכן האופציה היחידה שהיא גם האופציה הטובה ביותר היא לבצע השתלת שיער.

(בסרטון אבי גולדפרב עם מומחית השתלות השיער בטורקיה - זוכת 2016-2018 נגיאן אקבס)


המקום שבו נמצאים המומחים הבין לאומיים לנושא השתלות השיער הוא טורקיה ובעיקר באיסטנבול. הרופאים המומחים בקליניקות המקצועיות מבצעים בכל יום עשרות ומאות השתלות שיער. ברוב המקרים מדובר בהצלחה מסחררת, אך כדי להשיג תוצאות אופטימליות חשוב לקבל המלצה על מרפאה מקצועית שיש לה אחוזי הצלחה גדולים לאור המיומנות של המומחה המקצועי שמנהל אותה ומבצע בעצמו את הניתוח ולא צוותי רפואה ( טכנאים ) שלא הוכשרו לכך מקצועית..

אופן הביצוע של השתלת שיער

כדי להגיע לתוצאות אופטימליות שיטת העבודה מתחילה בבדיקת מיקרוסקופית של הזקיקים באזור שנותר בו שיער, במקרים רבים מדובר בשיער על העורף. אם הזקיקים הם תקינים ומתאימים להשתלה מתכננים את הליך הניתוח ואת המיקומים שבהם ייפתחו ערוצים עבור ביצוע השתילה בהם.

לתהליך ההשתלה 4 שלבים עיקריים:

תכנון ההשתלה – חלק זה מאוד חשוב כאשר תכנון שגוי יכול לפגוע בתוצאה הסופית ולכן חשוב שמומחה בעל וותק יבצע את התכנון – שרטוט על איזור התרומה משם יחלצו ושרטוט על האיזור הקירח שם ישתילו את הזקיקים.
חילוץ זקיקים - כמות הזקיקים ששולפים היא כ – 3500-4500 מאזור תורם צפוף. במקרים בהם האיזור התורם דליל מידי פוטנציאל התוצאה ירד באופן משמעותי ולכן התוצאה הסופית היא משתנה בהתאם לתנאים של כל אדם.
פתיחת ערוצים – חלק זה מהווה את החלק החשוב ביותר והוא יקבע איך תיראה התוצאה בחלק המושתל, בחלק זה דרוש מומחה בעל מיומנות וותק וניסיון. את הערוצים יש לפתוח בזווית של 45
מעלות על מנת להגיע לתוצאה של מראה טבעי, בנוסף יש לקבוע מהו כמות הזקיקים בכל סמ"ר בראש המטופל על מנת לקבוע את רמת הצפיפות ושטח הכיסוי שניתן לכסות בפעם אחת.
החדרת הזקיקים – תעשה על ידי צוות רפואי מיומן אשר יעביר את הזקיקים מנוזל הקירור ויחדיר אותו לראש המטופל בצורה מקצועית. חלק זה נחשב לחלק הקל ביותר שבו הצוות הרפואי נדרש לבצע.

האם זריקות ההרדמה כואבות?

בעבר השתלת שיער הייתה כרוכה בכאבים בלתי נסבלים של זריקות ההרדמה בראש המטופל אך עם התקדמות המדע והרפואה לצורך ההשתלה בקליניקות המתקדמות ישנה שיטה להפחתת כאבי זריקות ההרדמה, בהחדרת חומר הרדמה בלחץ אוויר. לאחר האלחוש באקדח לחץ יפחת הכאב של זריקות ההרדמה עד כ- 80% פחות.

מהי השיטה הטובה והמועדפת על הישראלים?

השיטה המובילה להשתלת שיער היא micro fue אשר מבצעים אותה תוך שימוש במכשיר בעל ראשי מחט בגדלים שונים. בהתאם לגודלו של הזקיק, מתאימים את ראש המחט הנכון וכך מבצעים את השתלת הזקיקים בזה אחר זה. זווית החדרת השערה המושתלת היא 45 מעלות וזאת כדי ליצור מצב בו אין הבדל באופן בו עומדת כל שערה טבעית או מושתלת.
כמה חודשים לאחר ההשתלה, רואים כבר פלומות וניצנים של השערות החדשות במיקומים שונים. לאט לאט כל השטח מתעבה בשערות ולאחר כשמונה חודשים השיער הוא מלא ושופע.