מהו קבלן שיפוצים רשום ומהו פנקס הקבלנים?

קבלן שיפוצים רשום הוא קבלן אשר רשום בפנקס הקבלנים של משרד השיכון והבינוי. בפנקס הקבלנים, המנוהל על ידי רשם הקבלנים של משרד הבינוי והשיכון, רשומים רק קבלנים שעמדו בדרישות והיציגו לרשם את האישורים המקצועיים הנדרשים. בפנקס מפורטים תנאי הרישיון שיש לקבלן, וכן תחום וההיקף הכספי של העבודות שהקבלן מורשה לבצע.
במשרד הבינוי והשיכון קיימים 32 ענפי קבלנות המסווגים לענפים ראשיים ולענפי משנה לרבות: שיפוצים, תשתיות, אינסטלציה, תשתיות ועוד. כל ענף מוגדר ע"י קוד ענף וקבוצה לצורך קביעת היקף הבנייה המותר, והסוג הרלוונטי לקבלני שיפוצים רשומים הוא סיווג 131 א'.

2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
( Sean Locke Photography/shutterstock.com)

מהם התנאים לרישום קבלן שיפוצים רשום?

על מנת להירשם בפנקס הקבלנים על הקבלן להיות בעל לפחות 5 שנות ניסיון בתחום והכשרה מקצועית מתאימה, או בעל תואר מהנדס או הנדסאי רשומים עם ניסיון של שנתיים במקצוע. כמו כן על הקבלן לעמוד במבחנים מקצועיים של משרד הבינוי והשיכון.
הקבלנים הרשומים נמצאים בפיקוח שוטף של רשם הקבלנים, ובמידה ואינם עומדים בתנאי הפיקוח, רשם הקבלנים יכול להסירם מרשימת הקבלנים המורשים.

מהם היתרונות בעבודה עם קבלן שיפוצים רשום?

- שמירה על החוק - מבחינת החוק ובכפוף לתנאים מסוימים, לקבלן שאינו קבלן שיפוצים רשום אסור לבצע עבודה בהיקף שעולה על 47,255 ₪ בלבד, (הסכום מתעדכן פעמיים בשנה). חריגה מתנאים אלה מהווה עבירה פלילית.
- מקצועיות - רישום בפנקס הקבלנים מעיד על רמת מקצועיות גבוהה של הקבלן, ועל עמידתו בהכשרות מקצועיות ובתנאי הפיקוח של רשם הקבלנים.
- ניסיון - מאחר ואחד התנאים לרישום כקבלן רשום הוא ניסיון בעבודות שיפוץ או בנייה בהיקף גדול, בחירת קבלן רשום מבטיחה לכם עבודה של בעל מקצוע מנוסה, יתרון הבא לידי ביטוי בפתרון בעיות בלתי צפויות שעולות בשטח, וחשוב יותר – במניעה של בעיות אלו מראש.
עבודה עם קבלן שיפוצים שאינו רשום חושפת אתכם לשני סיכונים עיקריים:
- אי ודאות – גם קבלן שיפוצים שאינו קבלן רשום יכול להיות בעל מקצוע מעולה, אולם עצם העובדה שאינו קבלן רשום, מעוררת לא מעט ספקות וחששות, דווקא במקום בו השקט הנפשי כל כך משמעותי ומהותי עבורכם.
- העדר כיסוי ביטוחי – אם הקבלן שלכם אינו קבלן רשום, וכתוצאה מעבודה שלו בבית שלכם נגרם נזק גוף או רכוש לצד ג', גם אם הוא התחייב בפניכם שיש לו ביטוח, אתם עלולים למצוא את עצמכם מחויבים לשאת בתשלום הפיצויים, בסכומי עתק.

2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(Sorn340 studio images/shutterstock.com)

האם כל הקבלנים רשומים בפנקס הקבלנים?

לא. למרות הניסיון להסדיר את הענף, נכון להיום תחום השיפוצים הוא עדיין תחום פרוץ וההערכה היא כי נכון להיום רק כ- 10% מקבלני השיפוצים הם קבלנים רשומים, וכי בארץ פועלים עשרות אלפי קבלני שיפוצים שאינם קבלנים רשומים. אחת הסיבות העיקריות לכך היא כי עד לאחרונה קבלנים אשר התנסו רק בעבודות בהיקף קטן של כמה מאות אלפי שקלים לא יכלו לקבל רישיון, אולם גם מאז שהורחבו תנאי הרישיון ונפתח סיווג נוסף של עבודות שיפוצים קטנות בהיקף של עד כ- 350 אש"ח, קבלנים רבים לא עמדו במבחן הסיווג שנדרש לקבלת הרישיון.
כמו כן, קבלנים בעלי עבר פלילי וקבלנים שהוכרזו כפושטי רגל, מנועים אף הם מלהירשם כקבלנים רשומים.

מדוע חשוב לעבוד רק עם קבלן שיפוצים רשום?

כאמור, תחום הבנייה בישראל עדיין אינו מוסדר והחוק אינו מגדיר אחריות הקבלן על איכות הבניה ורמת הגימור. מהרגע שהתקשרתם עם קבלן, וסביר להניח שהעברתם לידיו לפחות חלק מהכסף, לצד הסיכון הביטוחי, אתם חשופים לסיכון שלא יבצע את העבודה כראוי, שיעכב אותה או שלא יסיימה כלל.
בחירת קבלן רשום היא קודם כל תו איכות, סינון ראשוני שמבטיח לכם שהקבלן עומד ברמת ניסיון ומקצועיות גבוהה, שיש לו ולעובדיו את הידע והמיומנות לבצע את העבודה, ושהוא נמצא בפיקוח שוטף של רשם הקבלנים. כמו כן, בעבודות שיפוץ מעבר לסכום של 47,255 שקלים, העסקת קבלן שאינו רשום אינה חוקית ולכן היא אינה רק המלצה כי אם חובה.

איך תדעו שהקבלן שלכם אכן קבלן רשום?

כדי לבדוק בקלות האם הקבלן שלכם הוא קבלן רשום תוכלו להיכנס לפנקס הקבלנים המפורסם באתר משרד הבינוי והשיכון, ולחפש, עפ"י שם הקבלן, או מספר הרישיון שנתן לכם, האם הוא אכן נמצא שם ומהו הסיווג שלו.
לסיכום, שיפוץ הבית או הדירה שלכם כרוך בהוצאה כספית משמעותית ובלא מעט דאגות, מתחים ולחצים, ובתוך כל ההחלטות שעליכם לקבל, בחירת קבלן שיפוצים רשום, נותנת לכם שקט נפשי רב וסיכוי גבוה שתהיו שבעי רצון גם מהתהליך וגם מהתוצאות. בהצלחה!