יש משהו קסום באייקונים מהעבר, כאלה שהשפיעו על התרבות והטביעו עליה את חותמם. הצצה אל התמונות שבהן הם מתועדים מצליחה לשקף את ישראל בתקופתם.
הפעם זה קורה בתערוכת "התעשייה", שתעלה בגלריית המשכן בית מאירוב בחולון ותאיר בזרקור את מובילי התרבות בישראל של הסיקסטיז והסבנטיז, דמויות אשר דרכן אפשר ללמוד משהו על ישראל של פעם.
התערוכה חוזרת במנהרת הזמן אל הפרסומות, החל מהמדים של אל-על, דרך הקמפיינים של חברות האופנה משכית וגוטקס, ועד למודעות המותגים ־ המקרר של אמקור, המרק של אוסם, במבה, תדיראן וכמובן, הקיבוצניק עם השפם שמחזיק ארגז עגבניות.
התערוכה מוקדשת לצלם גברא מנדיל, מצלמי הפרסום והסלבס הראשונים בארץ בשנות השישים והשבעים, אשר נפטר בפברואר 2006, בהיותו בן 69.
גברא מנדיל היה מי שהקים את איגוד הצלמים המקצועיים, לימד וגידל עשרות צלמים שהחלו דרכם כאסיסטנטים שלו וצמחו להיות ממובילי עולם הצילום הישראלי.
כילד ששרד את מלחה"ע ה-2 והיה דור שלישי למשפחה של צלמים, הפך גברא להיות הישראלי שמנציח את הדימוי הישראלי דרך פורטרטים של מובילי התרבות דאז ויצר צילומים אייקונים שעד היום נשארו בתודעה של כולנו.
בתערוכה יוצגו צילומים של הדודאים, ג׳וזי כץ, אריק לביא, הגשש החיוור, להקת כוורת בתחילת דרכה, ציפי שביט, צביקה פיק, גילה אלמגור, דן כנר, רות דיין וגם פנינה רוזנבלום רכובה על אופנוע.
כל אלו מוצגים לראשונה לאחר עבודת מחקר, חיפוש וניקוי אבק מהנגטיבים.
התערוכה תציג לראשונה פריימים שלא נחשפו בעבר, רעיונות לקמפיינים, ניסיונות צילום בעדשות שכנראה הקדימו את זמנן. למרות שלא הוצגו מעולם והיו נעולים בסטודיו שלו שהיה סגור מאז מותו ב-2006, דווקא דימויים אלה כיום נראים נכונים ועכשוויים.
לצד הצילומים ההיסטוריים, יוצגו צילומים שנוצרו בהשראתו, כולם של צלמות וצלמים ממשיכי דרכו, שהתחנכו ב"סטודיו גברא", בית הספר לצילום שייסד, וממשיך לפעול ולחנך את דור העתיד על בסיס מורשתו. בצילומים העכשוויים משתקפת ישראל של היום, ישראל צבעונית, מגוונת, אחרת, ואולי פחות תמימה.
"זה היה קסם לחזור להסתכל דרך לופה ושולחן אור על הנגטיבים", אומר הצלם איתן טל אוצר התערוכה. "כיום אנו בעידן שכל אחד צלם ובכיסו מצלמה, עידן שקשה בו יותר ליצור דימויים אייקונים כשם שצילומיו של גברא היו וילוו אותנו עוד שנים רבות".
גברא נולד בשנת 1936 בבלגראד למשפחת צלמים. לאחר מלחמת העולם השנייה, בשנת 1949, עלו הוא ומשפחתו לישראל והשתקעו בחיפה, שם פתח אביו, משה, את "פוטו תלפיות".
למרות שלא תכנן להמשיך את המסורת המשפחתית בתחום הצילום, מצא את עצמו גברא נכבש על ידי ההתפתחויות החדשות של עולם הצילום בחו”ל. הוא סיים לימודי תואר ראשון באנגליה ואחד מצילומיו אף זכה בפרס בתערוכה בה הוצגו עבודות של בוגרי בתי ספר לצילום מכל רחבי אנגליה. עם סיום לימודיו עבד אצל מיטב צלמי הפרסומת בלונדון ורכש ניסיון רב.
בתחילת שנות השישים שב לישראל ופתח את סטודיו גברא לצילומי פרסומת, אופנה ותעשייה, הסטודיו שמוקם ברחוב העבודה 24 בתל אביב הפך עד מהרה לסטודיו המוביל לישראל בתחומו.
היה זה גברא שיצר למעשה את הביקוש לצילומים מקצועיים ואיכותיים כפי שנראו אז במגזינים מחו”ל.
בין לקוחותיו נמנו משרדי הפרסום הגדולים, אל-על, משרדי הממשלה, הבנקים הגדולים, מפעל הפיס, אמקור, תדיראן ועוד. הוא צילם את מלכות היופי והידוענים של שנות ה- 6 וה-70, זמרים ולהקות לעטיפות תקליטים.
גברא היה האדם בעל ההשפעה הרבה ביותר על עיצוב תחום הצילום בישראל. הוא הטביע את חותמו המקצועי והאישי על דורות רבים של צלמים צעירים שחבים לו את הצלחתם המקצועית.
קראו גם:
גלריית המשכן בית מאירוב, הרצפלד 31, חולון. פתיחה: 8 בפברואר. נעילה: 3 במאי. הכניסה ללא תשלום