צביקה רצה לקנות כרטיסים להופעה בחו"ל מאתר דובר עברית, שהציע מקומות טובים. למרות המחיר הגבוה (כ-500 יורו) הוא הלך על זה, אבל כשקיבל את חיובי האשראי גילה שחויב בסכום גבוה בהרבה.
2 צפייה בגלריה
האם הכרטיסים מזויפים?
האם הכרטיסים מזויפים?
האם הכרטיסים מזויפים?
( צילום: shutterstock)

צביקה התיישב מודאג מול המחשב והחל לחפש מידע על האתר המוזר, אלא שאז גילה לחרדתו שמדובר בספסרות. בדיקה נוספת וקריאת הביקורות העלו, שהכרטיסים שרכש במיטב כספו בכלל מזויפים. הוא פנה לחברת האשראי וביקש לבטל את העסקה – אבל סורב.
מה עושים?
עו"ד הדס יעקובסון, מנכ"לית העמותה החדשה לצרכנות: "כשהאתר בעברית ותהליך הרכישה נראה רגיל, צרכנים רבים לא מבינים שמדובר באתר מחו"ל, ומצפים שאותם חוקי ביטול ואחריות יחולו גם עליו.
"חשוב לשים לב לגובה החיוב בכל עסקה אינטרנטית. במידה וסכום החיוב גבוה מהסכום המצוין, ניתן לפנות לחברת האשראי ולדרוש את הזיכוי על ההפרש.
ביטול עסקה בכרטיס אשראי כפוף לשני חוקים: הגנת הצרכן וחוק כרטיסי חיוב. על פי הוראות תקנות הגנת הצרכן אתם זכאים לבטל עסקה כאשר מתקיימים התנאים הבאים: ערך המוצר עולה על 50 שקלים; המוצר הוחזר לעסק; המוצר לא נפגם והרוכש לא עשה בו כל שימוש.
על פי חוק כרטיסי חיוב, לקוח שכלל לא קיבל את המוצר או השירות, ומועד האספקה או מתן השירות עברו, יכול לפנות לחברת האשראי שלו ולבקש עצירת תשלומים עתידיים באופן חד צדדי.

קראו גם:

2 צפייה בגלריה
העשרה במקום הופעה
העשרה במקום הופעה
מיקום ותאריך ההופעה הם חלק מהותי בעסקה
(צילום המחשה: שאטרסטוק)

משנה מקום, משנה תשלום


שגית הזמינה כרטיסים להופעה שאמורה הייתה להתקיים באוקטובר ובוטלה מן הסתם בשל הנסיבות.
כשפנתה להפקה נאמר לה שהיא יכולה לקבל את עלות הכרטיסים, או לממש אותם במועד אחר. שגית החליטה להמתין בסבלנות למופע הבא, אלא שכשהמועד והמיקום פורסמו, התברר שהם לא נוחים לה. כשביקשה לקבל את כספה, בהפקה סירבו בטענה שבחרה בשינוי מועד.
ההפקה הוסיפה בהזמנה את המשפט "מרגע רכישת הכרטיס, ההפקה שומרת לעצמה הזכות לבצע שינויים בהופעות, בלוחות הזמנים, במיקום ובתאריך האירוע בהתאם לצרכיה ושיקול דעתה".
מה עושים?
יעקובסון: "מיקום ותאריך ההופעה הם חלק מהותי של העסקה ולא ניתן לחייב צרכן לצפות בהופעה במועד או במקום שלא מתאים לו. במקרה כזה יש להחזיר לשגית את כספה".