המלחמה שנכפתה עלינו מעלה גם לא מעט סוגיות אזרחיות מחיי היום יום, שכמובן אינם נמשכים כסדרם. למשל: האם טכנאי שירות מחויב הגיע לאזור תחת הפגזה, ומה קורה עם חתונה או ברית שנאלצים לבטל? במועצה לצרכנות מספקים השבוע את התשובות שעולות בקרב אנשים רבים עקב המצב.
1 צפייה בגלריה
פגיעה בבית מגורים
פגיעה בבית מגורים
פגיעה בבית מגורים
(צילום: דנה קופל)
על העיר נוחתים טילים והתקלקל לי המזגן בבית. האם אפשר לחייב טכנאי להגיע אליי כדי שיתקן אותו?
אם רשויות הביטחון הורו לציבור להימנע מתנועה ולהימצא רק בקרבת שטחים מוגנים, אי אפשר לאכוף על טכנאי להפר את ההוראות. אולם, אם מצב החירום ימשך, יידרש פתרון יצירתי - למשל שהחברה תאמץ נוהל לפיו יוכל הצרכן לתקן את המזגן ע"י טכנאי פרטי, הנמצא בסמוך, והחברה תשפה את הצרכן על התיקון. אך חשוב גם לזכור כי לא ניתן לחייב את החברה להתנהל באופן זה והוצאה על תיקון מחייבת את הסכמת החברה.

אנחנו עוזבים את ביתנו שבקו העימות ועוברים לצפון עד תום המלחמה. האם אנחנו מחויבים לשלם ארנונה על התקופה שבה לא נגור בבית?
ארנונה היא מס המשולם על הבעלות על הנכס ולא על השימוש בו. לכן אין פטור חוקי מתשלום בזמן היעדרות. הארנונה קבועה בחוק, ושום רשות מקומית לא יכולה לסטות מתשלום הארנונה. במידה והבית נפגע ואינו ראוי לשימוש או נמצא בשיפוצים בשל פגיעה, אפשר לבקש פטור מיוחד מהרשות המקומית עבור נכסים שנפגעו, ואינם ראויים לשימוש. יש לבקש פטור עבור הזמן שיחלוף עד לסיום השיפוץ.

הזמנתי משלוח מהסופר והשליח מאחר. האם מגיע לי פיצוי?
'חוק הטכנאים' נועד לצורך הגבלת זמן ההמתנה של הצרכן לטכנאי במקרים בהם חל החוק, לשפר את השירות לצרכן ולפצות את הצרכן במקרה של עיכוב טכנאי, אולם יש נסיבות בהן האיחור לא יזכה את הצרכן בפיצוי. אם מועד ההספקה נקבע לפני ההודעה על מצב חירום בדרום, ונציג השירות איחר בשל כך, הצרכן לא זכאי לפיצוי. אולם, על העוסק לעשות הכול כדי למנוע פגיעה בצרכנים, ולעדכן עד כמה שניתן בשינויים בלוח הזמנים שנקבע. ובלבד שאין בדחיה כאמור כדי לדחות את מתן השירות מעבר לפרק הזמן שנקבע לכך לפי דין.

אני מנויה על שירותים מתמשכים, (כגון כבלים/לוין, אינטרנט ומועדון כושר) אבל לא מקבלת אותם באופן סדיר, ובטח שלא יוצאת מהבית בשביל חדר כושר.
באופן כללי, על פי החוק, על הצדדים לקיים את החוזה בתום לב. חלה חובה על בתי העסק להתחשב במצב המיוחד הנובע מהמלחמה ולהגמיש את התנאים כך שיתאפשר לצרכנים להקפיא, לדוגמא, את המינוי לשירות המסוים. עם זאת, בחלק מהסכמים אלו קיימות מגבלות ותנאים שונים לגבי הזכות להקפיא את השירות.
בקשר למכון כושר, הרי שבהסכם עם מכון כושר נכלל תנאי כללי, לפיו המועדון יאפשר שימוש באופן בטוח. קיומו של מצב חירום שלא מאפשר למועדון לספק את השירות, מחייב לאפשר לצרכן להקפיא את המנוי או לזכותו על הימים שלא השתמש במינוי. חובה זו חלה על המועדון במיוחד אם הוא מקבל פיצוי מהממשלה על נזקיו, באופן המאפשר לו לצמצם את הנזק שלו מבלי לגלגלו על כתפי הצרכן.

קראו גם:

האם ניתן לבטל רישום לצהרון או לחוגים ללא דמי ביטול?
לעמדת המועצה לצרכנות, עסק לא יכול לכפות על הורים להביא את ילדיהם לקייטנה או למשפחתון במצב שכזה. במקום שבו נופלים טילים אי אפשר לערוך חתונה או התכנסות של כמה מאות איש.
כיוון שהעסק אינו יכול לכפות על ההורים את העסקה, ומצידו שני של המטבע, גם העסק מעונין להתפרנס, אזי אנשים עם רצון טוב ימצאו הדרכים להגיע לעמק השווה ולקיים את העסקה בהתאם לרצון שני הצדדים ובכפוף למצב הביטחוני.

האם בעקבות המצב הבטחוני אפשר לבטל טיסה ולקבל החזר?
אין זכות ביטול מעבר לזכות החרטה הקבועה בחוק. אם מדובר בסיכול המקנה החזר כספי - שהחברה מבטלת את הטיסה או מאפשרת שינוי - יש החזר מלא. אולם, אם בפועל ניתן לטוס לחו"ל, הטיסה מתקיימת, זכות הביטול היא בהתאם לחוק.
במקרים שקשורים לביטול טיסה בשל מצב בטחוני (כשהטיסה מתקיימת וממריאה בזמן), כל מקרה נשקל לגופו בחברות הנסיעות והטיסה. החוק מאפשר לבטל עסקת תיירות תוך 14 יום מיום ביצוע העסקה, אפשר לבטל נופש בחו"ל ולקבל החזר מלא או דמי ביטול מינימליים של 5% מערך העסקה, אולם המועד האחרון לביטול העסקה תלוי באופן ביצועה: עסקה במכר מרחוק, עד 7 ימים שאינם ימי מנוחה לפני הטיסה; בעסקה שאינה במכר מרחוק, עד 14 יום שאינם ימי מנוחה לפני הטיסה.
ביטול טיסה בגלל צו 8: במקרה של קבלת צו - רק בעל הכרטיס המגויס עצמו זכאי להחזר. לכן , ובכלל מומלץ תמיד לעשות ביטוח ביטול טיסה, לכל הטסים, מכל סיבה שהיא.

המוזמנים לחתונה ביטלו את הגעתם. האם נחויב בכל ההוצאות?
במצב "רגיל", צרכן נבון ישקול את היקף התחייבותו למספר מנות בצמצום שכן יש לקחת בחשבון שחלק מהמוזמנים יאלצו לבטל. במקרה זה, האורחים בטלו הגעתם בשל נסיבות מובנות אך אם אין איסור לקיים את האירוע על ידי רשויות הביטחון אין זה הוגן להטיל את מלוא האחריות על העסק. יחד עם זאת, גם אם העסק יכול לעמוד על קיום החוזה, הרי שזו מלחמה של כל עם ישראל וכל צד צריך להתחשב בצד השני.

ומה עם הופעות תרבות?
במקרה והמפיקים מבטלים את ההופעה, כפי שקרה בשבת האחרונה עם הופעתו של הזמר ברונו מארס, רוכשי הכרטיסים יקבלו את כספם בחזרה.