עם כל הכבוד למתחמי העסקים הגדולים שמוקמים בשנים האחרונות בראשון לציון, הנשמה האמיתית של העיר נמצאת ב־6,000 העסקים הקטנים והבינוניים שלא אחת נאלצים להתמודד עם קשיים. מי שאמור לתת להם מענה הוא חבר המועצה איציק אבשלומוב, מחזיק תיק העסקים הקטנים, שבעצמו מודה כי מדובר בתיק מאוד לא סקסי ששאר חברי המועצה לא רצו לקחת.
1 צפייה בגלריה
 איציק אבשלומוב. "לתת את כל התנאים להצליח" | צילום: אבי מועלם
 איציק אבשלומוב. "לתת את כל התנאים להצליח" | צילום: אבי מועלם
איציק אבשלומוב. "לתת את כל התנאים להצליח" | צילום: אבי מועלם
אבשלומוב נכנס לשנתו השישית בתפקיד, כשבקדנציה הקודמת הוא החזיק את התיק מטעם סיעת 'ישראל ביתנו'. אף שעבר לסיעה אחרת, הוא החליט להמשיך להחזיק בתיק זה. "זה לא תיק שחברי מועצה רוצים לקחת. אין להם מושג מה לעשות איתו. למה? כי זה הרבה התעסקות ולא רואים יותר מדי תוצאות או מרוויחים מזה הרבה כסף לעירייה. חלק מהעסקים גם פועלים מהבית ולא מכניסים ארנונה. אין ממש סיכוי לרווח פוליטי מהעיסוק בתחום ולכן לא לוקחים אותו". לדברי אבשלומוב, בכל שנה נסגרים 30 אחוז מהעסקים הקטנים בעיר. "זו ירידה לעומת שנים קודמות שבהן הגענו גם ל־40 אחוז פלוס".
אתה רואה הרבה עסקים נכשלים?
"אני רואה הרבה עסקים נכשלים. בתחילת התפקיד שלי ראיתי הרבה יותר עסקים כושלים. לשמחתי, בתקופה האחרונה אני רואה עסקים שמשתמשים בכלים שהעירייה נותנת להם כמו ייעוץ והכוונה ומצליחים לשרוד ולהינצל מפני סגירה".
בעלי עסקים טוענים שקשה להם להצליח בעיר. יש ארנונה גבוהה, דרישות עירוניות שמקשות עליהם ועוד. מה לדעתך הסיבות שהעסקים נכשלים?
"הסיבות השכיחות הן למשל אי־הבנה מול הבנקים, שיווק המוצר מבלי לדעת את שאר התהליכים העסקיים ועוד המון דברים שאנשים לא יודעים לקחת בחשבון. מישהו יודע להכין אוכל אז הוא פותח מסעדה, אבל לא לוקח בחשבון שהוא יצטרך להתעסק גם בכיבוי אש, קופה רושמת ועוד".
מה החזון שלך ואיפה אתה רואה את הטיפול בעסקים האלה עוד חמש שנים?
"אני רוצה שיהיה גוף שיוכל לתת לעסקים מטעם הרשות את כל התנאים להצליח, ממש כמו שמקבלים בחברות הגדולות. מסגרת שתוכל לתת כוח מול הרשות ומערך של הרצאות וכנסים שיוכל להקנות לעסקים כלים להצלחה. אני רוצה שבעלי העסקים ידעו שאם הם היו עסק קטן שהצליח ורוצה להתפתח אז הם ידעו שבעזרתי ובעזרת העירייה תהיה להם אוזן קשבת כדי לעלות ולצמוח".