"הבן שלי בן שנתיים וחצי ואני בהריון. בעוד שלושה חודשים אמור להצטרף אלינו אח חדש למשפחה ואני לחוצה: אין לי מושג איך הגדול יקבל את אותו.
איך אני יכולה להכין אותו לקראת השינוי הזה?".
2 צפייה בגלריה
אח קטן מצטרף למשפחה
אח קטן מצטרף למשפחה
אח קטן מצטרף למשפחה
(צילום: shutterstock)
הורים רבים מודאגים מהשאלה הזאת. לכן אשמח לעשות קצת סדר בנושא.
קודם כל, חשוב שנזכור שגם אם הגדול בן שנתיים וגם אם הוא בן ארבע, הוא עדיין קטן ממש. גם ילד בן ארבע היה עד לאחרונה תינוק, ועכשיו מצפים ממנו להיות "ילד גדול עם סבלנות והרבה הבנה לסביבה", כשמבחינה התפתחותית הוא בכלל לא שם.
קראו גם:
מבחינה קוגניטיבית הוא עדיין בשלב אגוצנטרי ולא יכול להבין לעומקה את המשמעות של אח חדש.
בנוסף, כל ילד לוקח את העניין הזה בצורה שונה. יש ילדים שלא יגיבו יותר מדי, יש ילדים שבהתחלה אדישים והאסימון ייפול להם יותר מאוחר. יש גם ילדים שיגיבו בהתחלה בצורה קיצונית ויירגעו בהמשך.
2 צפייה בגלריה
כשתחזרו הביתה חשוב לתת לבכור כמה שיותר יחס.
כשתחזרו הביתה חשוב לתת לבכור כמה שיותר יחס.
כשתחזרו הביתה חשוב לתת לבכור כמה שיותר יחס
(צילום: shutterstock)
איך בכל זאת אפשר להתייחס לנושא?
הכנה
בגיל שנתיים וחצי אפשר לדבר עם הילד ולהכין אותו, לספר לו שיש בבטן תינוק, לתת לו להרגיש את הבטן, לשלב אותו בהכנות ולהקריא לו סיפורים ושירים בנושא.
ספר משפחתי
על מנת להנגיש לילד את נושא האח החדש אפשר להכין אלבום משפחתי עם סיפור קצרצר שמציג את המשפחה ולשלב את כולם, כולל הסבא, הסבתא והבייביסיטר.
בתמונות תהיה גם אמא בהריון, עם הסבר קצר על הלידה המתוכננת שאחריה היא תגיע הביתה עם תינוק - והפתעה לבכור.
הכלה
כשאתם תהיו בבית חולים, חשוב שהילד יקבל המון יחס גם בגן וגם מהדמויות החשובות בחיים שלו על מנת שיחווה את התקופה הזאת כייחודית וכיפית.
חוזרים הביתה
כשתחזרו הביתה חשוב לתת לבכור כמה שיותר יחס. תדרכו את המבקרים שיתייחסו קודם כל אליו, ואם אפשר, גם את המתנות להקדיש לו. נכון שהכי כיף לקנות בגד קטנטן לניו בורן אבל הבכור ייעלב ויקנא. התינוק - לא.
איזה כיף לך! אתה אח גדול!
איך לנסח את זה בעדינות? לא! יש סיכוי שמבחינת הבכור אח קטן הוא ממש תיק. פתאום צריך להיאזר בסבלות, להביא לאמא מגבונים וגם לראות מהצד איך כולם מתלהבים מילד שהוא לא אני.
רגרסיה?
תקבלו אותה בהבנה והכלה. הילד הבכור עובר משבר, לא פחות מזה והגיוני שזה יתבטא בהתנהגות קצת פחות זורמת. עדיף שנראה כלפי חוץ את הקושי של הילד ושהוא יידע שיש מי שיעזור לו ולא ירגיש צורך להפנים את הקושי.
איך אתה מרגיש?
נכון, הוא קטן אבל תתפלאו. תשאלו ילדים לפעמים איך הם מרגישים והם יענו תשובות מופלאות. תשובות שגם יכניסו אתכם לעולם שלהם ולעיתים גם יתנו לכם את הפתרון שמתאים להם שעלול להיות גם הרבה יותר זמין מפתרון שאתם חשבתם עליו.
יכול להיות שהבכור ירצה אתכם לזמן גלידה, ובכלל לא צריך עכשיו "הפקת פיצוי יום הולדת ארבע".
הורים יקרים, אל תשכחו את עצמכם
עוד משהו שאני מציעה זה כמובן לתת להורים מקום לתחושות ולא להתרכז רק בקושי של הילדים. אל תדאגו, לדאוג לעצמכם זה לא על חשבונם (להיפך) כי גם לכם לא יהיה קל.
כמובן שחשוב מאוד לבקש עזרה ולהתייעץ עם איש מקצוע במידת הצורך.
המון מזל טוב ובהצלחה.
נעמה צובל - יועצת זוגית ומדריכת הורים למתבגרים ולגיל הרך. טל. 052-5555339.