לעיתים נדירות מאפשרת העירייה לתושבים לחנות בחנייה לא מוסדרת, אבל לטענת תושבי שכונת מרום ראשון, זה בדיוק מה שקרה בשכונתם עד לא מזמן. בשכונה יש מצוקת חנייה חמורה שאילצה את התושבים לחנות גם על שטחי עפר או מדרכות, וידעו שהעירייה "תעלים עין"- סידור שכל אזרח היה חולם עליו.
אבל לאחרונה הופר ה"הסכם" השכונתי באופן פתאומי, כאשר פקחים של העירייה החלו לחלק דוחות חנייה בסך מאות שקלים לתושבים המופתעים. "ההתנהגות של העירייה חמורה", אומר בכעס אחד התושבים. "ידעו בדיוק מה היה עד כה. אנחנו נצא למאבק למען הצדק".
שכונת מרום ראשון הוקמה לפני כשש שנים במזרח העיר, ולפני ארבע שנים אכלוסה הפך אינטנסיבי. על אף איכות החיים הטובה, התושבים מעידים כי מההתחלה נאלצו להתמודד עם בעיות חנייה, שהחמירו לאחרונה.
לטענת הדיירים, במקום שהעירייה תבוא לקראתם ותסייע לפתור את המצוקה, היא מנצלת את המצב כדי להכניס עוד כסף לקופתה באמצעות דוחות חנייה.
"אני מתגוררת בשכונה ארבע שנים, ועד היום לא היו ממש מקומות חנייה מוסדרים", מספרת הדס אלמליח. "התושבים חנו בשטח כורכר או במגרשים לבנייה, אבל היה ברור שבגלל בעיית החנייה אפשר לחנות גם שם ולא לקבל דוחות. הורים לילדים לא יכולים להרחיק בחיפוש אחר חנייה מוסדרת, והעירייה הבינה את זה".
עו"ד אריאל טרון, המתגורר גם הוא בשכונה, מוסיף: "מתחילת הדרך היה ברור לכולם, מאחר ומרבית עבודות התשתית והפיתוח בשכונה אפילו לא החלו, שכלי רכב שלא נשארו להם מקומות חנייה בשעות הערב יוכלו לחנות במקומות לא מוסדרים אם אין פגיעה בתנועת הולכי הדרך או סיכונם".
1 צפייה בגלריה
הדס אלמליח ועו"ד אריאל טרון עם דוחות החנייה | צילום: אבי מועלם
הדס אלמליח ועו"ד אריאל טרון עם דוחות החנייה | צילום: אבי מועלם
הדס אלמליח ועו"ד אריאל טרון עם דוחות החנייה | צילום: אבי מועלם
עו"ד טרון אומר כי גם אם ההסכמה לכך לא ניתנה בכתב - היא ניתנה בשתיקה, באמצעות התנהגות יום יומית. לדבריו, "גם כאשר פקחים של העירייה עברו בשכונה הם לא רשמו דוחות לכלי רכב שחנו על המדרכה".
"לאחרונה אכלסו בניין נוסף ומצוקת החנייה רק הלכה וגדלה", מספרת אלמליח. "בנוסף, נסגר שטח עפר גדול, ומקום חנייה עיקרי נלקח מאיתנו. בעקבות זאת חנינו על המדרכות, כפי שרבים מאיתנו עשו ממילא מבלי לקבל דוחות. גם אני נהגתי לחנות עליהן ולא קיבלתי שום אזהרה מהעירייה".
לטענת התושבים, לפתע החליטו בעירייה על שינוי במדיניות. "יום אחד חזרתי לרכב וראיתי על החלון דוח בסך 500 שקל", מספרת אלמליח. "כשהסתכלתי בקבוצת הווטסאפ של השכונה התברר שזה קרה להרבה אנשים. מסתבר שיש פקח שמגיע לכאן בערבים, למרות שהוא יודע על המצוקה".
עו"ד טרון סבור שהיה מדובר כאן במהלך מתוכנן: "היה ברור שברגע שיתחילו את עבודות הפיתוח מצוקת החנייה תגבר", הוא אומר בכעס. "לאחרונה החלו עבודות ברחוב הראשי של השכונה ונחסמו עשרות מקומות חנייה של תושבים בשעות הערב. כאילו כמו בתכנון מראש, באותו לילה החלו לאכוף חניות לא חוקיות".
התושבים אומרים שהם לא מתכוונים לוותר, ודורשים מהעירייה לבטל את הדוחות שקיבלו. "אני חושבת שנכון לבטל את הדוחות כי מן הראוי היה להזהיר אותנו לפני. יש תחושה שאנחנו על הכוונת של העירייה. אין ברירה אלא לצאת למאבק בעניין הזה" אומרת אלמליח.
לדברי עו"ד טרון, במרכז השכונה יש מגרש כורכר גדול שבו יוקם בעתיד מרכז מסחרי. "העירייה הייתה יכולה להכשיר אותו כחנייה זמנית, ובמקום זה היא העדיפה להפיל אותנו. פנינו למחלקת התביעות של החברה לביטחון ובמקביל נגיש בקשות להישפט. אחת הטענות המובילות שלנו היא שהעירייה פעלה בחוסר תום לב".
טענה נוספת של התושבים היא קושי יום יומי לחנות רחוק, בעיקר אם הולכים עם ילדים, קניות, או מטען כבד, תופעות נפוצות בשכונה צעירה.
מהעירייה נמסר בתגובה: "מבדיקה שקיימנו, בשלושת החודשים האחרונים ניתנו שלושה דוחות בשל חנייה על המדרכה. העירייה אינה אוכפת בתוך השכונות באופן יזום, אלא רק כאשר מתקבלת פנייה למוקד העירוני. אם קיימת עבירת חנייה, הפקח מחויב לרשום דוח. ככל הנראה הייתה זו חנייה שהפריעה לדיירים.
"שנית, באזור יש שני מגרשי חנייה גדולים לרווחת התושבים, מלבד החנייה לאורך הרחובות, ואין עבודות פיתוח תשתית משמעותית. בכל מקרה, אנו מזמינים את התושבים לקיים סיור במקום עם נציג שיל"ת (שירות לתושב) ולבחון מה ניתן לעשות".