אין באמת חובב כדוריד אמיתי שלא מכיר את אמי צ'וקוהאמיקה. מי שהגיע לפני 20 שנה לראשונה לארץ מניגריה, שיחק כמעט בכל הקבוצות באיזור והיום נשוי באושר לישראלית ומתגורר עם משפחתו בראשל"צ. הוא אגדת כדוריד, ואנחנו לרגע לא מתלוצצים.
1 צפייה בגלריה
צ'וקוהאמיקה ואופור. יוצאים לדרך
צ'וקוהאמיקה ואופור. יוצאים לדרך
צ'וקוהאמיקה ואופור. יוצאים לדרך
(צילום: איגוד השופטים)
שחקן ניגרי אחר, גלורי אופור, הוא כבר בן בית בארץ הקודש ועבר בלא מעט קבוצות מליגת העל. כעת, שנתיים לאחר שפרשו ממשחק פעיל, צמד השחקנים הוותיק פנה לקריירה חדשה בענף - כשופטים.

להחזיר לכדוריד

הם סיימו לאחרונה קורס שיפוט, ובשבת שעברה שפטו לראשונה משחק רשמי בגילאים הצעירים, מתוך כוונה עתידית להכשיר אותם לשיפוט משחקי בוגרים - בגברים ובנשים. השניים יכולים להתהדר בכך שהם בעצם השופטים הראשונים בליגה שהגיעו לכאן כשחקנים זרים, וחוו קריירת משחק מכובדת בכמה מועדונים.
"זו סגירת מעגל מרגשת עבורנו", אומרים השניים, "ובכלל זאת הזדמנות להחזיר לכדוריד שתרם לנו רבות בחיים. עם הניסיון שצברנו לאורך השנים כשחקנים, לאט־לאט ובתהליך נכון, אנחנו נהיה הטובים ביותר גם כשופטים. אנחנו אומרים זאת בצחוק כמובן: כל השופטים בישראל לבנים, כך שרצינו להוסיף גם קצת צבע ועניין לענף", סיפרו השניים.
צ'וקוהאמיקה הגיע לישראל בשנת 2001, אחרי תחנה ראשונה בקריירה באי השכן קפריסין. מאז הוא שיחק בשש קבוצות: עירוני רחובות, מכבי פ"ת, מכבי ארזים ר"ג, הפועל ר"ג, מכבי ת"א ואס"א ת"א. בחלק מהקבוצות בשתי קדנציות. פ"ת הייתה התחנה האחרונה, אבל עם פרוץ הקורונה לפני כמעט שלוש שנים ועצירת הליגות, הוא החליט לפרוש.
בגיל 45 הוא כאמור מתגורר בראשל"צ, נשוי בשנים האחרונות לישראלית ועובד בחברת גז. "הכדוריד תרם לי רבות, ואני מאוד רוצה להחזיר לו", סיפר. "לא תמיד במהלך הקריירה עצמה מבינים את זה, אבל כשאתה חותם אותה, זה מאוד מרגש להבין שהיא תרמה לי משמעת בחיים, ניסיון והרבה אושר, מלבד העובדה שגיליתי מדינה מדהימה ובניתי בה חיים חדשים".
"איך עלה הרעיון להתחיל להיות שופט?
"חשבתי מה אני הולך לעשות, ופניתי לאיגוד. בהתחלה חשבתי להיות מאמן. לפני שנתיים, הייתה לי שיחה עם גלורי, ועלה העניין של השיפוט. אמרנו, למה שלא ננסה את זה יחד? זה יכול להיות מדהים לשפוט יחד. הוא הסכים איתי. כשהקורונה התחילה והכל נעצר, זה היה הזמן הנכון. עשינו את הקורס. עכשיו קיבלנו את המדים ואנחנו מתחילים בחלק הפרקטי של השיפוט".
אופור: "אנחנו נתגבר על מכשול השפה, למרות שאני מבין כמעט הכל כשמדברים איתי בעברית. בכל מקרה, שופט יכול להעביר את המסר שלו במגוון דרכים"

משהו אחר

אופור (38) שיחק באשדוד, הרצליה, רעננה, רמת השרון, הפועל ר"ג ומכבי פ"ת. סה"כ עשר עונות בליגה הבכירה ובליגת המשנה. "אמי הוא כמו אח בוגר. לא שיחקנו יחד, אבל הוא עזר לי להגיע לכדוריד בישראל ואני מודה על כך", אמר אופור, שהתחתן לפני מספר שנים עם טליה, ויש להם גם ילד משותף שאותו הם מגדלים בכפר סבא. אחרי קריירת המשחק, אופור עוסק בניהול בחברה שמייצרת מאפים בבני ברק.
צ'וקוהאמיקה: "אנחנו בהחלט יכולים להביא משהו אחר לענף. שני שחקנים מקצוענים ששיחקו שנים בישראל. החלום מתגשם. אני רואה ב־NBA שחקן שעכשיו הוא שופט, וזה מדהים. רואה גם את האחים רוזנטל, ואנחנו רוצים להוות איתם דור חדש של שופטים. אני מקווה שנצבור את הניסיון, ובעוד שנה גם נתחיל לשפוט ברמת ליגת על. אנחנו בהחלט יכולים להביא ערך מוסף. כמובן שזה תהליך. לאט־לאט, ואנחנו נהיה הטובים ביותר. השמיים הם הגבול עבורנו. בשלב הראשון, אני רואה את השיפוט גם כהעברת מסר לדור הצעיר, להיות גם חלק מהבנייה שלהם כשחקנים. שופט יכול להיות גם סוג של מורה. לתת עצות, זה מעבר לשיפוט קר”.
אופור: "מהמשחק עצמו פרשתי לפני כשלוש שנים. בעיקר בגלל ההחלטה להתמקד במשפחה ובילד. אני מסכם עשר שנות משחק בסיפוק רב. הכדוריד תרם לי המון. הוא למעשה שינה לי את החיים, וכאן הכרתי את טליה - והכל קרה הרבה בזכותה. היא תמיד נתנה לי את הביטחון להאמין. היא והמשפחה המדהימה שלה תמכו בי. עלה כמובן רעיון להתפתח בתחום האימון, אבל הדברים התגלגלו וראיתי בתחום השיפוט אתגר גדול".
צ'וקוהאמיקה: "זו סגירת מעגל מרגשת עבורנו. עם הניסיון שצברנו לאורך השנים כשחקנים, לאט־לאט ובתהליך נכון, אנחנו נהיה הטובים ביותר גם כשופטים"
לגבי מטרות לעתיד, אמר אופור: "יש לי את השאיפות להתפתח ולבנות את עצמי ובכלל לתרום לשיפוט בישראל".
איך זה נולד?
"האמת, שבתקופה שהייתי פצוע - שפטתי קצת במשחקי אימון של הקבוצה. וזכיתי למחמאות. זה הראה לי שאני יכול, ובכל זאת שיחקתי ואני יודע המון על כדוריד".
אתה בעצם הצעת לאמי להצטרף?
"כן, גלגלנו את הרעיון להיות זוג שופטים. אנחנו גם נתגבר על מכשול השפה, למרות שאני מבין כמעט הכל כשמדברים איתי גם בעברית. בכל מקרה, שופט יכול להעביר את המסר שלו במגוון דרכים. אני אדע גם להעביר את המסרים החינוכיים לדור הצעיר. אני רוצה להודות על ההזדמנות, ומקווה שבימים הקרובים נצא לדרך".