תבהלה מוקדמת ומוגזמת, או שמא יש למכבי ראשון לציון את כל הסיבות להביט בדאגה על המשך עונת 2021/22?
5 צפייה בגלריה
האוהדים
האוהדים
האוהדים
(צילום: עוז מועלם)
ביום שני הקרוב (19:00, "בית מכבי") תחזור נועלת הטבלה אל מעגל המשחקים, היישר אל קרב תחתית במסגרת המחזור השמיני בליגת העל נגד הפועל גלבוע־גליל (שני ניצחונות בשבעה משחקים). כל זאת אחרי פגרה אחוזת היסטריה, במהלכה האוהדים הריצו בראשם את התסריטים הגרועים ביותר, והיו"ר יצחק פרי הכריז בראיון חסר מעצורים לערוץ הספורט כי "הקבוצה מתה, מרוסקת, ומי שאחראי צריך להסיק את המסקנות".
אגב, אותו "אחראי", גיא גודס, היה טרוד באותו הזמן בהכנת הנבחרת למשחק נגד פולין, במסגרת מוקדמות המונדובאסקט (גביע העולם בכדורסל), מהן הוא חוזר למשחקי הליגה עם שני ניצחונות יוקרתיים שרק חיזקו את מעמדו בציבור הקשור לספורט הישראלי. ומאז אותה הכרזה, פרי וגודס כבר הספיקו לשבת לשיחת הרגעה.

אופטימיות לא זהירה

את השבוע הזה פתחה מכבי ראשון לציון בהודעה על שחרורו של הזר השני העונה, מאליק דיים, ועל החתמתו של הגארד מוריס ווטסון (28, 1.80 מ') שמגיע מטורן הפולנית, עם רזומה אסיסטים לא מבוטל שמעלה את רף הציפיות ממנו. למחרת הצטרף גם דיימון סימפסון המוכר, שחתם חוזה עד לתום העונה.
5 צפייה בגלריה
גודס
גודס
גודס
(צילום: ראובן שוורץ)
האוהדים שחששו שפגרת הנבחרות תסתיים ללא כל תגובה מצד ההנהלה - התבדו. עם זאת, קשה להתווכח איתם על פגרה בת שבועיים שהתבזבזה על אפס מעשה, בשל העיסוק של המאמן בנבחרת הלאומית.
האם מדובר בשינויים מעטים מדי, שנעשו מאוחר מדי? האם בשל הקרע הברור בין ההנהלה לצוות המקצועי, היה מתבקש גם שינוי בעמדת המאמן? "עובדתית, אני חושב שיש פה הרבה רעש ביחס לסיטואציה", אומר השבוע שחקן ומאמן מכבי ראשון בעבר, רוני בוסאני, "כשאתה מסתכל על רוב קבוצות הליגה אתה תראה שלא כל הקבוצות נשארות עם הזרים שאיתם הן פתחו את הליגה, וכשמביאים מדי קיץ ארבעה או חמישה זרים, לא תמיד מצליחים עם כולם. הפערים מתחילים לבלוט בין קבוצות שיש להן את הכסף לעשות את השינויים או קבוצות שיש להן את השכל לעשות את השינוי בזמן, גם באופן כזה שזה פוגע בך תקציבית".
5 צפייה בגלריה
פרי
פרי
פרי
(צילום: אבי מועלם)
וכשזה לא עובד כמעט כל הזמן, אין פה בעיה עמוקה יותר?
"כאמור, אני לא חושב שראשון חריגה בזה מקבוצות אחרות עם תקציב כמו שלה, נהפוך הוא, היא חריגה בזה שלמרות הקשיים האלה בתחילת העונה, היא מצליחה להגיע בסופו של דבר לרמות הכי גבוהות בארץ ועושה בהחלט הישגים יפים במאני טיים".
את האוהדים שמשוועים לבחירות מוצלחות יותר, אתה תתקשה לשכנע.
"תראה, אני מבין על מה מדברים כשתחילת העונה היא לפעמים יותר צולעת, אבל זה חלק מהקושי של להיות קבוצה עם תקציב לא כל כך גדול. אם קלעת והבאת שחקנים טובים שהובילו אותך לגמר פלייאוף, מגיע הקיץ והביקוש של השחקנים עולה, ולראשון קשה להחזיק אותם. זה שבמשך שנים היה פה שחקן כמו דריל מונרו, שמאוד הצליח פה ופחות בקבוצות אחרות, זה משהו נדיר".
נשמע שאתה אופטימי.
5 צפייה בגלריה
מונרו. תופעה נדירה בשוק הזרים
מונרו. תופעה נדירה בשוק הזרים
מונרו. תופעה נדירה בשוק הזרים
(צילום: אבי מועלם)
"אני מבין שהשנה קרה משהו שלא התרגלו אליו, והמערכת לא הצליחה עם יותר מאשר זר אחד או שניים. אבל כבר עכשיו רואים שעם ההחתמה של טו הולוואי (שהחליף את טי.ג'יי וויליאמס) יש כבר שינוי לטובה. אני מאמין שעם חילוף טוב נוסף נראה גם מכבי ראשון לציון טובה יותר".

פגרה מדכאת

"בדיוק דיברתי עם חבר והתווכחנו אם מדובר בזחיחות או בעייפות, ואני התעקשתי שהמערכת עייפה, אדישה ומנוונת", אומר אוהד הקבוצה, שי פוקסיניאנו. "זה מעבר ללבחור שחקן כזה או אחר, זאת כל הגישה, כאילו מדובר בפקידים בהסתדרות. אני מסתכל על ההתנהלות שלהם לאורך הפגרה ונכנס לדיכאון. אתם במקום האחרון, תתעוררו. שלא תבין אותי לא נכון, פרי הוא בחור מקסים, נשמה, אבל הוא מוקף באנשים שנמצאים פה יותר מדי זמן, וזה הפך אותם לאדישים".
אז מה עושים?
"כרגע אני באמת לא מסוגל לדבר על זה, אני רק מתעצבן, אבל זה לא קשור למה שקורה עכשיו או בקיץ, זאת התנהלות של כמה שנים. הגיע הזמן לרענן את המערכת, להכניס קצת דם חדש".
"אין ספק שאנחנו במצב די מוזר", אומר האוהד תמיר בלזר. "יש לנו קבוצה שראתה בעשור האחרון אליפות, גמרים, פיינלפורים, והגענו למצב שהקבוצה שקועה במקום האחרון ואין לה אופק. בעונה שעברה, שהיתה מאוד הפכפכה, עדיין לא נראינו כפי שאנחנו נראים העונה, וזה מעלה חשש שיש פה מצב אמיתי להתרסקות לליגה השנייה".
5 צפייה בגלריה
סימפסון. מניה בטוחה בהגנה?
סימפסון. מניה בטוחה בהגנה?
סימפסון. מניה בטוחה בהגנה?
(צילום: ראובן שוורץ)
הנה, החליפו את הזרים, השינוי בפתח.
"הכי קל להחליף זרים, זה לא שהישראלים נותנים איזו הצגה גדולה, גם נועם דוברת הוא אכזבה. צריך לזכור שהתקציב מוגבל, והזרים שבאים הם לא זרים של יורוליג ולא של יורוקאפ, בגלל שהקבוצה בחרה לוותר על אירופה, אז גם זרים בינוניים לא ממהרים לחתום פה. סימפסון הוא אמנם משאבת ריבאונדים, אבל הקליעה שלו לא משהו, ואסור לשכוח שגם יקח להם זמן להתאקלם. ואם בכל זאת הסיפור עם גודס ייגמר רע, יגיע מאמן חדש שמקבל זרים שלא הוא בחר, ובתקציב הזה, גם איזה מאמן יביאו? אני רואה פה בעיה גדולה שאנחנו רחוקים מלפתור אותה".

הלקח של פרי

כאמור, במהלך הפגרה החולפת, היו"ר פרי בלט בראיון סוער במיוחד. ביום שני השבוע, כששוב נפגש עם המאמן גודס, הטונים ירדו בהתאמה. "גיא חזר והחלפנו שני זרים, ויכול להיות שנחליף עוד זר ואנחנו מצפים עכשיו שהקבוצה תעלה על קו הניצחונות".
שמתם לא מעט כסף על החלפת הזרים, אפשר לומר שאתם "אול אין" על המהלך הזה?
"ממש לא. ביצענו הקיץ שינויים בהנהלה שגם הביאו הרבה כסף למערכת, אני לא רוצה לנקוב במספרים. אחרי הרבה שנים אני שמח לומר שאין לנו בעיה כספית אלא בעיה מקצועית. ביצענו שינויים, הבאנו להנהלה אנשים רעבים, והכוונה היא להביא את מכבי ראשון לשורה הראשונה בארץ כי בסופו של דבר זה עניין של כסף".
יש נטייה לשים על הכתפיים של גודס את האחריות המלאה על החלפת הזרים, כשהוא לא בהכרח האדם הבלעדי שעוסק בזה.
"בחירה של שחקנים היא בחירה של צוות מקצועי, והשנה לא הצלחנו איתם. נקווה שההחלפות יביאו לתוצאות טובות יותר. אחת הבעיות של מכבי ראשון היא שאין לנו מנהל מקצועי, ובשנה הבאה אולי נביא מנהל כזה, שגם יביא אל מול המאמן ועוזר המאמן את הרצונות של ההנהלה, כדי שלא אני ולא גלעד זיו (המנכ"ל) נעמוד בעימותים מול המאמן בנושאים מקצועיים".
אז הסערה מאחוריך ומאחורי גודס?
"גיא מאמן מעולה ואני זה שהמלצתי עליו לנבחרת, בגלל יכולות האימון שלו אבל גם בזכות האישיות שלו. אני מקווה שעם הזרים החדשים ועם שיפור ביכולת של הישראלים, הוא יצליח להפיק יותר מהקבוצה".