רק בקיץ האחרון אמרו בהפועל ראשון לאיסמעיל עאמר 'תודה ושלום', והחתימו במקומו את המאמן חיים שאבו. עד היום לא ברור מה עמד מאחורי המהלך ההוא; מאיזו סיבה עאמר איכזב (לאחר שסיים במקום הרביעי) ומה בדיוק ציפו משאבו, אבל מאז עברו עוד מאמן (ריימונד אטוולד) ו־19 מחזורי ליגה, ועאמר שוב עם הבוס, עמוס לוזון, בהברפלד.
3 צפייה בגלריה
עאמר. לא מסתכל אחורה בכעס
עאמר. לא מסתכל אחורה בכעס
עאמר. לא מסתכל אחורה בכעס
(צילום: ראובן שוורץ)
והפעם המטרה מאוד ברורה: להציל את ראשון מירידה עגומה לליגה א'.

"אין זמן לניסיונות"

הספתח של עאמר, שלושה ימים לאחר שחתם, לא היה מוצלח (הפסד 2:0 למכבי בני ריינה) אבל בשישי האחרון זה כבר נראה אחרת עם 0:2 נגד אימת הליגה, בני יהודה, שלא טעמה הפסד במשך 12 מחזורים.
איסמעיל, מברוק על הניצחון. איך ממשיכים מכאן?
"יש לי רשימה של שחקנים שאני רוצה ובמהלך ישיבת העבודה עם עמוס לוזון אני הצגתי אותה והסברתי את הכוונות שלי. שניים מהשחקנים האלה בקבוצות, תחת חוזה, אבל מדובר בשחקנים מוכחים. אין לנו זמן לניסיונות".
איך אתה מרגיש היום עם הדרך שבה נפרדו ממך בקיץ שעבר?
"תראה, מה שקרה לי זה לא דבר שלא קורה בכדורגל. אותו הדבר קרה לי באום אל פאחם. למרות שעשיתי שם עבודה טובה, פתאום רוצים סגנון אחר, כדורגל אחר, מאמן אחר. העניין הוא שהרבה מנהלים בכדורגל לא מבינים דבר מאוד בסיסי על הליגה הלאומית".
מה הם לא מבינים?
"כולם מדברים על כדורגל התקפי. בעלי בית רוצים כדורגל התקפי, אבל מאיפה? גם בליגת העל, חוץ ממכבי חיפה אף קבוצה לא משחקת התקפי. בשביל כדורגל אטרקטיבי צריך שחקנים אטרקיביים. הנה, פיטרו אותי, והפועל ראשון לציון באמת שיחקה כדורגל התקפי, אמנם הבקיעה הרבה אבל גם ספגה הרבה. אז מה עשית בזה?".
3 צפייה בגלריה
עמוס לוזון
עמוס לוזון
עמוס לוזון
( צילום: אבי מועלם)
אז מה עושים?
"אין מה לעשות, צריך להבין שזאת דרישה לא ריאלית. הליגה הלאומית מאוד שוויונית ומי שמנצח יותר הוא מי שנלחם יותר. וזה מה שעשינו בשנה שעברה, הגענו לצמרת עם קבוצה שעלתה גרושים. אי־אפשר לשחק כמו בארסה בלי השחקנים המתאימים. תביא לי סגל כמו מכבי חיפה ואני מבטיח לך שנשחק התקפי".
הגעת לקבוצה די שבורה, איך הצלחת להרים אותם מהקרשים, ועוד נגד הלהיט של הליגה, בני יהודה?
"אין ספק שכדורגל זה קודם כל עניין מנטאלי. כשאתה אחרי סדרה ארוכה של הפסדים, זה משפיע לך על הביטחון ועל הפעולות הכי פשוטות. ועדיין, למרות התוצאה האחרונה, עם כל הכבוד, בלי להביא עוד ארבעה שחקנים חדשים, אין על מה לדבר".
שחקנים גם לא מתלהבים לבוא לקבוצה שנמצאת מתחת לקו האדום.
"נכון, כשהקבוצה היתה באמצע, היה יותר קל להביא לכאן שחקנים. עכשיו, אחרי שהתרסקנו, הם כבר יותר חוששים. כן, זאת סיטואציה קשה. אבל אולי עכשיו, אחרי התוצאה בשישי, יבוא שינוי".
אחת הטענות של האוהדים היא אי־שילוב שחקני בית.
"דיברנו על זה בשיחה הראשונה שלי עם אנשי הפועל ראשון לציון, אבל אין מה לעשות, בתקופה כזאת אין מצב לשלב שחקנים כמו אוהד אלמגור ויובל ששון (ששיחקו בהפסד לבני ריינה), אלא אם יש פציעה כזאת או אחרת. אנחנו הולכים להביא עוד חלוץ ושני קשרים ויהיו להם פחות דקות. בכלל, יש זמן לשתף צעירים. אם אתה משתף אותם במהלך משבר אתה עלול גם לרסק אותם. אתה לא יכול להביא ילד ולשים עליו את המשקל הזה".
מתי משלבים?
"כשהקבוצה למעלה או כשאין עליה לחץ גדול".
3 צפייה בגלריה
גיא לוזון
גיא לוזון
גיא לוזון
(צילום: קובי קואנקס)
אתה, כמגן מכבי פתח תקוה, היית חלק מדור שרץ מקבוצת הנוער במשך שנים והתגבש לכדי קבוצת צמרת.
"הדור שלנו זה לא הדור של היום. אנחנו היינו מוטרפים לבד. היום יש הרבה פסיכולוגיה, תזונה, פיקוח. אנחנו בלי כלום היינו אוכלים את הדשא. אם נשלב שחקנים צעירים נצטרך לעשות את זה בחוכמה".
מה אתה אומר לאוהדים שפחות מתחברים לשוק המושאלים?
"יש מושאלים שאתה יכול לסמוך עליהם, ואני חושב שהמחשתי את זה בשנה שעברה, הבאנו מושאלים שהיו גברים שבאו לעבוד והצליחו".

סף שבירה נמוך

לאוהד הסביר לא ברור עד כמה עמוס לוזון מושקע בפרויקט בראשון לציון. מבחינת איסמעיל עאמר, אין בכלל שאלה. "תראה, לפני שנתיים, כשבנינו את הקבוצה לעלייה, היו שם צעקות על כל הפסד בשביל שהקבוצה תעלה. ראיתי אותו מוטרף יותר אפילו מהימים במכבי פתח תקוה, ואז הקבוצה לא עלתה למרות שהוא השקיע הרבה כסף. אני מניח שבשנה אחרי קצת יצא לו האוויר. וזה טבעי. אבל לפי מה שאני רואה, גם השנה הוא השקיע הרבה כסף".
זה לא בא לידי ביטוי בטבלה.
"כי צריך לדעת להשקיע אותו נכון. בתחילת העונה הוא רצה לעלות אבל זה כבר לא יקרה. היום חסר לקבוצה עוצמה ואופי. יותר מדי שחקנים נשברים מהר, וזה משהו שצריך לשנות. כפי שכבר אמרתי, יש דרך וחוקים לבנות קבוצה ללאומית, ומי שלא מבין את הליגה לא יכול לבנות נכון".
תסביר.
"קורה לפעמים שעמוס משקיע, אבל הוא לא ממש מחליט מה הוא רוצה בדיוק. גם אם אתה בונה קבוצה שאתה רק רוצה שתישאר בליגה, יש דרך לעשות את זה, צריך להתאים לדבר כזה שחקנים, מאמן, שיטה. לכל החלטה יש משמעויות מעשיות בשטח, ולפעמים נדמה שהוא שוכח את זה. אם עמוס רוצה להוביל את הפועל ראשון לציון לליגת העל, זה משהו שיצטרך להיבנות בקיץ, לא עכשיו".
"לכל החלטה יש משמעויות מעשיות בשטח, ולפעמים נדמה שהוא שוכח את זה. אם עמוס רוצה להוביל את הפועל ראשון לציון לליגת העל, זה משהו שיצטרך להיבנות בקיץ, לא עכשיו"

"גיא טעה והתנצל"

לא רק הקבוצה של איסמעיל מסובכת עמוק בתחתית, אלא גם קבוצת נעוריו, איתה הוא כל כך היה מזוהה לאורך רוב שנות המשחק שלו - מכבי פתח תקוה.
אתה עוקב אחרי מה שקורה שם?
"כן, אני רואה הרבה מאוד כדורגל לאורך השבוע וכמובן שגם את המשחקים של מכבי פתח תקוה. זה לא נראה טוב בכלל. כשאתה בונה קבוצה צעירה וזה לא מתחבר, אתה בבעיה. זה בדיוק מה שקרה בירידה האחרונה. המזל הגדול הוא שיש עוד את הפועל ירושלים ונוף הגליל שגם לא נראות טוב. עכשיו השאלה היא מה תעשה ההנהלה בחלון ההעברות, אם יקבלו שם החלטות לא טובות, זה יילך לירידת ליגה".
ראית את גיא לוזון בהתפרצות מול האוהדים? מה הרגשת?
"הוא טעה והוא התנצל. אנשים לא מבינים את זה מבחוץ, גם ראינו את קלינגר בהתפרצות שלו מול אוהדי מכבי תל אביב. יש הרבה לחץ, במיוחד כשאתה בתחתית, אתה חי עם זה, אתה ישן עם זה ואז מקללים אותך. אבל גם מחמירים מדי עם המאמנים שלנו. ראינו לפני כמה חודשים את יורגן קלופ ומיקל ארטטה שכמעט הלכו מכות על הקווים, שלא לדבר על אלכס פרגוסון שזרק פחית על הראש של דיוויד בקהאם. זה קורה ברמות הכי גבוהות וגם אצלנו. אנשים שוכחים שיש למאמנים המון עומס על הכתפיים ולא צריך לקטול את מי שמעד. גם אני רבתי עם אוהדי איכסל אחרי חילופי דברים. גם אני טעיתי".
ואיפה אתה במחאה מול אבי לוזון?
"לדעתי זה מיותר. מי יבוא לקחת את הקבוצה במקום אבי? הוא אוהב את הקבוצה כמו שאף אחד לא אוהב אותה. היא יקרה לו יותר מהמשפחה שלו. הוא יהיה שם מהבוקר עד הערב ולא יראה את הילדים שלו ואשתו. אם אבי יעזוב יקרה להם מה שקרה להפועל, אבל להפועל יש אוהדים. מכבי פתח תקוה פשוט תיעלם".
לסיום, בשנה הבאה נראה לדעתך שוב דרבי לוזון בין ראשון לפתח תקוה, כשאתה על הקווים?
"וואו. אתה באמת מסתכל יותר מדי קדימה. כל מה שאני חושב היום וחולם היום זה להשאיר את הפועל ראשון לציון בליגה, וזהו. כל השאר לא מעניין".