בגיל שבע החל נדב זילברשטיין לכדרר במועדון הכדורסל של מכבי ראשון לציון. הוא שיחק ואימן בכל קבוצת הקט־סל, ועד גיל נוער, אימן במשך שנים את מצטייני המחלקה בגימנסיה הריאלית ואף שימש עוזר מאמן בקבוצה הבוגרת, לפני שיצא לבנות את עצמו כמאמן ראשי מצליח אצל השכנה עירוני נס ציונה. מבחינת יו"ר מכבי ראשון לציון יוסי מולדבסקי והמנכ"ל גלעד זיו, זה הרקורד שהפך את זילברשטיין לאיש הנכון למשימה - הזנקת קבוצתם לליגת העל בתוך עונה, כפי שהצליח לעשות פעמיים ב"לב המושבה".
1 צפייה בגלריה
זילברשטיין. "מברך על המינוי של זיו ארז"
זילברשטיין. "מברך על המינוי של זיו ארז"
זילברשטיין. "מברך על המינוי של זיו ארז"
(צילום: אבי מועלם)
רק שהמועדון שהוא חוזר אליו הוא לא המועדון שאותו הוא עזב. המינוי הנוסף שנרשם השבוע, צירופו של זיו ארז לתפקיד המנהל המקצועי של המועדון, חותם סופית את עידן היו"ר המיתולוגי יצחק פרי (הריכוזי, שנהג להתערב גם בהחלטות מקצועיות), ומבשר על הקמתה של מכבי ראשון לציון החדשה, בליגה חדשה - קבוצת כדורסל עם הפרדת רשויות מוחלטת בין הרשות הניהולית למקצועית. או לפחות זאת הכוונה על הנייר.

זהות הגנתית

"כשהתחלתי לאמן היה לי ברור שיום אחד תבוא סגירת המעגל הזאת, ואחזור למכבי ראשון לציון כמאמן", אומר השבוע זילברשטיין (48). "אני נושם את המועדון הזה מילדות, יש לי פה היסטוריה לא מבוטלת, וקשר עמוק ומיוחד. אין ספק שהקבוצה נמצאת בנקודת זמן פחות אידיאלית, אבל יש פה הבנה מוחלטת של הסיטואציה, שכולם פה צריכים להתמודד מול מצב שאף אחד פה לא חווה, לא מכיר. זאת ליגה מאוד קשה ומאתגרת, ובעיקר לא צפויה. צריך לדעת להיערך אליה, ופה נכנס הניסיון שלי. אבל אני יכול לומר שעברנו מהר מאוד לשלב המעשים".
זילברשטיין חוזר לשמש כמאמן ראשי אחרי הפסקה בת שנתיים, אליה יצא אחרי שנפרד בפעם השנייה מעירוני נס ציונה במהלך אוגוסט 2020. מאז ועד לאחרונה שימש עוזר מאמן לגיא גודס בנבחרת ישראל, יחד עם קודמו בתפקיד בבית מכבי, דרור כהן.
איך נוצר החיבור עם ראשון?
"גלעד ויוסי פנו אליי, קיימנו כמה פגישות במהלכן הצגתי את החזון שלי ואיך דברים ייראו מהצד שלי. כבר במהלך הפגישות זה היה ברור שזה הולך לכיוון טוב, וכן, זה גם בזכות זה שעבדתי במכבי ובעיר ראשון במשך לא מעט שנים".
איך מתרגמים את החזון לקווים מעשיים?
"אנחנו הולכים לבנות קבוצה עם הון אנושי מנצח, שתהיה מאוד מחוברת ומחויבת, עם זהות מאוד ברורה, קשוחה מאוד, ועם אוריינטציה הגנתית. נבנה שילוב טוב בין שחקנים מנוסים שכבר היו בסיטואציות דומות, בלאומית, לחבר'ה צעירים שרוצים לצמוח, שגם יביאו את הזהות המקומית. הקבוצה תהיה עמוקה כי בליגה הזאת אתה חייב שיהיו לך לפחות תשעה שחקני סגל".
שחקנים צעירים וזהות מקומית, זה לוקסוס כשמדובר במאבקי עלייה.
"המטרה היא שנהנה משני הדברים הגדולים, אבל כמובן שיש הסכמה שאם רק אחד מהם יתממש אז עדיף שזאת תהיה העלייה לליגת העל. אנחנו בונים את הקבוצה הכי טובה שאנחנו יכולים, וכן, חשוב מאוד שהקהל יזדהה איתה ויהיה איתנו במגרש לאורך כל הדרך. בכל מקרה, אני אדם שמאוד מאמין שאפשר לפתח שחקנים ולהתפתח כקבוצה, זה לא סותר אחד את השני".
"הרצון הוא לעלות בתוך עונה, וזה בא לידי ביטוי גם בתקציב גדול שיאפשר לנו לבנות קבוצה ראויה. מין הסתם כשאתה פייבוריט, אתה צריך לבוא לכל משחק בשיא הריכוז, בשיא החדות, אין לך מקום לטעויות"
המינוי של ארז מצד אחד מעיד על שינוי תפיסתי עמוק בניהול המקצועי של מכבי ראשון, ומצד שני הוא לוקח אותך בחזרה לנס ציונה, שמה זה פחות עבד עם עופר ברקוביץ'.
"זאת השוואה קצת לא טובה, בטח כשלכל אחד מהם יש את הסגנון שלו. מדובר בטיפוסים שונים מהיסוד. אני חושב שהמינוי של זיו הוא בראייה הרבה יותר רחבה ממה שאתה מתאר. מדובר במינוי שבעולם נתפס כטריוויאלי, בכל ענף. זאת פונקציה הכרחית ברמה האסטרטגית, זה קשור לקשר בין המחלקות השונות, לפיתוח שחקנים, ליצירת דנ"א למועדון ותהליכי עבודה בריאים. אני מברך על זה וככה זה צריך להיות. זיו ואני עובדים יחד במשך 20 שנה, ויש בינינו הערכה גדולה ותיאום שרק יכולים לעזור למכבי ראשון".

בשיא החדות

כשאתה מסתכל על מכבי ראשון בנקודת הזמן הזאת לעומת נס ציונה שירדה ללאומית, אתה מוצא דמיון?
"מדובר בארגונים שונים בתכלית, גם בצורה שהם מנוהלים וגם ביומיום. מה שכן, הדמיון הוא ברצון לעלות ליגה בתוך עונה, וזה בא לידי ביטוי גם בתקציב גדול שיאפשר לנו לבנות קבוצה ראויה. מן הסתם, כשאתה במשבצת של הפייבוריט האתגר גדול יותר. אתה נמצא במצב שאתה צריך לבוא לכל משחק ומשחק בשיא הריכוז, בשיא החדות. אין לך יותר מדי מקום לטעויות".
אחרי גיא גודס הגיע דרור כהן, ועכשיו אתה. מה באמת מחבר בין צוות האימון של נבחרת ישראל למכבי ראשון?
"זה מקרי לגמרי, נטו פיקנטריה על הנייר. לכל אחד מהשמות שציינת יש מלא זכויות במכבי ראשון לציון ובדרך שהיא עשתה בשנים האחרונות לאליפויות ופיינל־פורים, והמינוי של גיא, דרור או שלי, הוא סיפור שנוצר בפני עצמו, פחות עם קשר לאיזו סרייה".
אפשר להרגיע את אוהדי מכבי ראשון שהם בדרך חזרה לליגת העל?
"אפשר לומר להם שחשוב לי מאוד להחזיר את מכבי ראשון לימיה הגדולים, ולרתום בשביל זה את הגורמים שמסוגלים לעזור, כולל האוהדים עצמם. אנחנו לפני עונה סופר מאתגרת, ואני בטוח שיהיו במהלכה עליות ומורדות, אבל אנחנו נעשה את הכל כדי לבנות את הקבוצה בצורה הנכונה, שתגרום לכולם, עם דגש על האוהדים, הרבה גאווה".

כרטיס מאמן

קבוצות כמאמן: הפועל בארי, מכבי ראשון (עוזר, 2007-2009), עירוני נס ציונה (2006, 2015-2009, 2020-2016)
עליות לליגת העל: עירוני נס ציונה (2012/13, 2016/17)
אליפות ליגת העל לתיכונים: הגימנסיה (2014/15, 2019/20)