נדירים הם המקרים בספורט התחרותי שבהם קבוצה שמדורגת במקום השני מפטרת מאמן, אבל בהפועל ראשון לציון זה קרה השבוע. המאמן עופר טסלפפה הוחלף במנחם קורצקי. לטסלפפה לא עזרה העובדה שהכתומים נחשבו לסיפור הצלחה עד לפני שבועות ספורים והם מתמודדים על עלייה לליגת העל.
3 צפייה בגלריה
לוזון ודמאיו | צילום: עוז מועלם
לוזון ודמאיו | צילום: עוז מועלם
לוזון ודמאיו | צילום: עוז מועלם
לא עמד לזכותו גם הרקורד יוצא הדופן שלו בס. נס ציונה בשנים האחרונות, או העובדה שהוא החל באיחור את ההכנות לעונה. לנוכח הסגל העומד לרשותו של טסלפפה, כך סברו הבעלים של הכתומים עמוס לוזון ונציגו במועדון משה דמאיו, על המאמן היה להשיג יותר - ולפיכך בתחילת השבוע החליטו להיפרד ממנו.
"גדול עליך" טסלפפה נשלח הביתה אחרי ארבעה משחקים רצופים שבהם קבוצתו לא הצליחה להשיג ניצחון, שלושה מהם בליגה. אחרי תבוסה 5:0 לבית"ר ירושלים בגביע המדינה הגיעו שני הפסדים צורבים - 1:0 בבית להפועל קטמון הנאבקת עם ראשל"צ על העלייה ו-4:0 משפיל למוליכת הטבלה הלאומית מכבי פתח תקוה במפגש המשפחתי של הלוזונים. אבל על פניו נראה בעליל כי הקש ששבר את גב הגמל הכתום היה התיקו 2:2 הביתי נגד מ.ס כפר קאסם בשישי שעבר. ואולי לא בגלל התוצאה, אלא בעיקר בשל האופן שבו היא הושגה.
הכתומים כבר הוליכו 0:2 במהלך המחצית הראשונה ונראה היה שהם מצויים בדרך לניצחון די קל, אבל הם איבדו את השליטה במשחק וגם את היתרון וספגו שני שערים לא מחויבים. שוכני היציעים ב'הברפלד' שמו לב לפרצופו המאוכזב של לוזון בסיום - מה שלא בישר טובות והבהיר היטב מה הוא חושב. וכמו להוסיף שמן למדורת האכזבה, באותם רגעים ממש ניגשו כמה אוהדים למאמן טסלפפה וצעקו לעברו "לך הביתה, זה גדול עליך. לעמוס מגיע משהו יותר טוב".
מהלך חילופי המאמנים האחרון ב'הברפלד' שיקף פעם נוספת עד כמה הדברים נזילים, ועד כמה התדרדר מעמדו של מאמן הכדורגל הישראלי בשנים האחרונות כשבעלי קבוצות הם גם בעלי סמכות מקצועית לא מבוטלת עד כדי כך שלעתים הפרדת הסמכויות כמעט ואינה קיימת.
כל קבוצה עוברת משברים ותקופות שבהן היא לא מצליחה, ונכון לעכשיו ראשל"צ נראית כמי שזקוקה לניצחון כדי לחזור לתלם. לא בטוח שהיא לא הייתה יכולה לשרוד את הפאזה הזאת עם טסלפפה, שאגב עבר משבר דומה בפתיחת הסיבוב השני של העונה עם ס. נס ציונה אשתקד.
רק לפני כחודש אף זכה טסלפפה למחמאות מנציג הבעלים משה דמאיו, שאמר בראיון בעיתוננו שמדובר במאמן המתאים לליגת העל. כעת טוען דמאיו שלוזון והוא לא הושפעו מרחשי הקהל סביב הקבוצה בשבועות האחרונים, והוא מסר: "בעל הבית החליט שלאור היכולת במשחקים האחרונים והתוצאות האחרונות הוא רוצה להחליף מאמן. אנחנו לא עובדים לפי מה שהאוהדים קוראים במגרש. לדעתנו גם כשניצחנו היכולת שהפגינה הקבוצה לא היתה טובה מספיק".
3 צפייה בגלריה
טסלפפה (במרכז) | צילום: עוז מועלם
טסלפפה (במרכז) | צילום: עוז מועלם
טסלפפה (במרכז) | צילום: עוז מועלם
אתה לא חושב שזה מותיר הרגשה שהדברים מתנהלים ב'שלוף' כאשר המאמן נזרק בקלות רבה מדי? "ולמה נראה לך שזה קרה ב'שלוף'? הרי אמרתי כבר שגם במשחקים שבהם ניצחנו לא נראינו טוב ומדובר בתקופה די ארוכה למען האמת".
אז למה ציפיתם למעשה? לדרוס את הליגה? "מעולם לא אמרתי את זה, ולא צריך להקצין שום דבר. הקבוצה נמצאת אמנם במקום השני, אבל צריך לזכור שבתקופה האחרונה לא ניצחנו בשלושה משחקי ליגה וגם הודחנו מהגביע. קיבלנו שתי תבוסות והפסדנו לקטמון שהיא יריבה שלנו. ובוא נודה - גם בניצחון 1:2 באשקלון, אם מתן עמבר לא היה מציל אותנו לא היינו מנצחים גם שם. זה לא נראה טוב בתקופה האחרונה, וזכותו המלאה של בעל הבית לחשוב שהוא רוצה להחליף מאמן. זה הכדורגל, וזה לא הופך את עופר למאמן פחות טוב".
טסלפפה עצמו סירב השבוע להתראיין בנוגע לפיטוריו, והסתפק בתגובה לקונית: "הופתעתי מאוד מהפיטורין האלה. גם בכדורגל שלנו נדיר מאוד שמפטרים מאמן בשלב הזה של העונה כשהקבוצה ניצבת במקום השני, בפער של שתי נקודות מהדולקות אחריה. אבל בסופו של דבר ההחלטה על פיטורין היא של בעל הבית, ואת הסיבות ואת השיקולים למהלך הזה צריך לבדוק רק מולו. אני, בכל אופן, שלם לחלוטין עם כל מה שעשיתי העונה בהפועל ראשון ואני מאחל לה הצלחה בהמשך הדרך".
זעם האוהדים לנמרוד זק מעמותת 'הלב הכתום' של אוהדי הפועל ראשון לציון ההחלטה לא נראית תמוהה, והשבוע הוא הביע תמיכה מלאה בצעד שנקטה ההנהלה: "המהלך הזה היה באוויר, ולמעשה כבר היה ידוע מראש אחרי שמהיציעים התחילו לצעוק לעופר להתפטר. במשחקים האחרונים אוהדים רטנו על שיטת המשחק ועל ההרכבים. גם במשחק בעפולה, שבו סיימנו בתיקו 0:0 עם הקבוצה שמדורגת במקום האחרון כמעט ולא הגענו להזדמנויות, והיה לנו מזל שפסלו להם שער בדקות האחרונות של המשחק.
"זה לא נראה טוב בכלל. במשחק נגד אשקלון שיחקנו גרוע, וגנבנו גולים. אפילו לבית"ר ירושלים בגביע המדינה היינו צריכים לפחות לתת איזשהו פייט, ולא להתרסק ככה. בהרבה מאוד משחקים היריבות גילו עליונות מקצועית עלינו, למרות שעל הנייר מבחינת הרכב וסגל השחקנים אנחנו אלה שהיינו אמורים להפגין עליונות. העניין הוא שאנחנו לא נראים כמו קבוצה ששולטת בשדה, אלא שוות ערך לאחרות עם יתרון של חוד קטלני. וזה מרמה, כי בהגנה ובקישור האחורי אנחנו נראים קטסטרופה".
3 צפייה בגלריה
מנחם קורצקי. "מאמן טוב" | צילום: עוז מועלם
מנחם קורצקי. "מאמן טוב" | צילום: עוז מועלם
מנחם קורצקי. "מאמן טוב" | צילום: עוז מועלם
אוהדי ראשון לציון זעמו על טסלפפה גם בשל שחרורו של יובל חליבה. כזכור, הקשר שמונה לקפטן בתחילת העונה לא נכלל בסגל ונאלץ לעזוב ולחתום בבני לוד.
זק, עד כדי כך היה חשוב לכם שחליבה יישאר? "כן, האוהדים היו עצבנים בגלל ההחלטה לשחרר את יובל - וזה בהחלט היה אחד הטריגרים הגדולים בכל מה שהרגשנו כלפי טסלפפה. עופר החליט שהשחקן לא מתאים לו, אבל רואים שמדובר בבעיה אקוטית ולמעשה אין לנו קשר שנלחם באמצע ועושה את העבודה השחורה. אם עופר לא היה מעיף את חליבה, לפחות היינו יכולים להגיד שיש מישהו שנלחם. אבל הבעיה היא בדיוק בתפקיד שלו והוא היה שחקן מרכזי. לא ברור מה הוא רצה ממנו. כל הקשרים שהביאו במקומו הם לא ב-DNA של הפועל ראשון וככה אתה מאבד את הצביון הביתי של הקבוצה".
זק טוען שהיכולת הירודה של השחקנים השפיעה מאוד על האווירה ביציעים: "הקבוצה לא משחקת טוב כבר מתחילת העונה - ולא רק בשלושת המחזורים האחרונים - ואתה רואה שפחות אוהדים מגיעים למשחקים. הם לא מרגישים שהשחקנים מחויבים ולא מרגישים שהמועדון מחויב לאוהדים. עובדה שבמשחק נגד אום אל פאחם הגיעו רק כמה מאות צופים, וגם נגד קטמון ציפינו ליותר".
בכל זאת, היתה תקופה שבה הקבוצה ניצחה והצליחה. נראה שיש פוטנציאל לחיבור עם האוהדים.
"ההרגשה שלי היא שהמועדון לא נוקף אצבע כדי לחבר בין הקבוצה לאוהדים, אז ברגע שהקבוצה לא מצליחה - הטענות נשמעות בצורה הרבה יותר קולנית. אל תתבלבל, אף אחד לא בא בטענות לעמוס לוזון - אנחנו מברכים על כל יום שבו הוא בקבוצה. אנחנו בעדו גם אם לא נעלה ליגה, אבל אם כבר בונים קבוצה כזאת ורוצים לעלות אין שום סיבה שלא נדרוס את הליגה. כנראה שהייתה בעיה של חיבור בין השחקנים למאמן ולאוהדים. יש לי חשש שאם משהו לא יסתדר והקהל לא יתמוך בקבוצה וידחוף אותה - היא תתקשה לעלות. כלומר, אם יגיע משבר קטן - אנשים יפסיקו לבוא למשחקים, וחבל".
דמאיו טוען שלמיעוט הצופים ביציע לא היתה השפעה על ההחלטה: "היא לא קשורה לקהל ואני לא חושב שאם היינו משחקים טוב יותר היה מגיע קהל גדול יותר. לצערי הקהל של הפועל ראשון לציון לא בא בכל מקרה. העמדנו קבוצה מאוד אטרקטיבית, שראויה להרבה יותר צופים".