הציקו להם בבית הספר, העליבו אותם ונתנו להם מכות, אז הם למדו אמנויות לחימה ונהפכו לאלופים. שלומי חי וינקור (18) ושני אחיו התאומים, יהודה ואביתר (15), מראשון לציון, נהפכו לסיפור הצלחה ב־MMA - ושניים מהם כבר נחשבים לכוכבי העתיד של הענף בארץ.
בעידוד האב היום, לא רק שאף אחד כבר לא מעז להתעסק איתם - את החדרים שבביתם מעטרים עשרות גביעים ומדליות מהתחרויות הארציות שבהן נטלו חלק. והם לא מתכוונים להסתפק בכך.
2 צפייה בגלריה
 שלומי חי ויהודה וינקור בפעולה | צילום: אבי מועלם
 שלומי חי ויהודה וינקור בפעולה | צילום: אבי מועלם
שלומי חי ויהודה וינקור בפעולה | צילום: אבי מועלם
שלושתם גדלו במשפחה דתית, והחלו להתאמן בקרב מגע בעידודו של אביהם. האב, יורם, היה תלמידו של הרב עוזי משולם ז"ל, שהתפרסם בשנות ה־90 בהתבצרות החמושה שהנהיג במסגרת מאבקו בעניין פרשת חטיפת ילדי תימן.
לדברי האב, הסיפור הטראגי של הרב משולם השפיע גם על ילדיו: "אנחנו קשורים לנושא. בעינינו, הרב, שמחה כנגד פשע חמור, נרצח על ידי המדינה. שלושת ילדיי נולדו לתוך העניין הזה. הרגשנו שהמדינה הוציאה אותנו אל מחוץ לחוק".
כשיורם שירת בצה"ל, בתחילת שנות ה־80, הוא עבר תאונת אימונים קשה, ונותר משותק בכיסא גלגלים. השבוע הוא נזכר כיצד החלו בניו להתאמן: "הם היו ילדים שבריריים, אז החלטתי שייכנסו לתחום. רציתי גם שהם יוכלו לעזור לזולת במקרה שיתקלו במישהו שנמצא בצרה.
"הם לא היו אמיצים כל כך, אבל הסכימו לנסות את אמנויות הלחימה. בהתחלה הם השתתפו באימונים, ללא תחרויות, אבל בהמשך נדלקו - והחלו להתחרות. עכשיו הם רוצים להמשיך להתפתח".
שלומי, הבכור, התחיל להתאמן כשהיה בן שמונה - אחרי שספג מכות והקנטות בבית הספר ולא היה מקובל בחברה. יהודה ואביתר הלכו בעקבותיו. כשהם עברו ל־MMA שלושתם התאמנו אצל חיים גוזלי, וכשגוזלי עזב את הארץ עברו למאמנם כיום, מאור קזלקופי.
כיום הם מתאמנים שש פעמים בשבוע, פעמיים ביום. במועדון של קזלקופי MK Fight בגדרה הם מתאמנים ב־MMA ובג'יו ג'יטסו ברזילאי, ועובדים על עמידה נכונה באיגרוף תאילנדי ובקראטה. בנוסף, הם מתאמנים גם בטאקוונדו ב'שרעבי אמנויות לחימה' אצל המאמן יחיעם שרעבי, וגם מקיימים אימונים באיגרוף תאילנדי עם תלמידי מועדון 'ללא כפפות' בחולון, אצל המאמן רהב משולם.
"אלה אימונים קשים מאוד, ובנוסף צריך לשמור על תזונה נכונה", מספר שלומי חי. "אסור לי לאכול מתוקים, וגם לא בצקים או מאכלים לא בריאים אחרים. בפיצות אני לא נוגע. כשהחברים שלי מזמינים פיצה, אני מקסימום שותה מים ואוכל סלט".
שלומי מסביר למה הוא ואחיו מתאמנים בכמה ענפים של אמנויות לחימה, ולא מתמקדים באחד: "MMA כולל את כל אמנויות הלחימה, וטאקוונדו היא חלק ממנו. זה גרם לנו להשתפר מאוד, כי עבודת הרגליים היא חשובה מאוד. אנחנו עושים את זה כדי להעלות את הרמה שלנו. החלום הכי גדול שלי הוא להגיע ל־UFC".
"ברמה גבוהה מאוד" שלומי אומר שה־MMA הפך לחלק מרכזי בחייו, ולמעשה עיצב את אישיותו: "התמכרנו. אנחנו לא יכולים להעביר יום בלי אימונים, ואני לא יכול לדמיין את חיי בלי זה. מאז שהתחלתי לעסוק בענף - כל העניינים בחיי התחילו לפרוח. ילדים שהתעללו בי ראו שאני מסוגל להגן על עצמי, והבינו שלא כדאי להם להתעסק איתי. וכשהם רואים שזה המצב, הם מתחילים להתחבר אליך".
יהודה, שנחשב לכישרון הגדול ביותר במשפחה, מספר: "ניסו להתנכל לנו. אביתר הוא בעל מבנה גוף מלא קצת, אז היו צוחקים עליו ומרביצים לו. מאז שהתחלנו להתאמן ב־MMA כבר לא מתעסקים איתו".
הדברים האלה קיבלו חותמת של ממש בשטח, כאשר לפני כשנה, כשהלכו ברחוב, ניסה נער חמוש בסכין לתקוף אותם ללא כל סיבה נראית לעין. שלומי התעשת, שלח בעיטה מכוונת היטב אל עבר התוקף - והניס אותו. בהמשך הגיע למקום כוח משטרתי שעצר את התוקף.
שלומי חי ויהודה ממשיכים בפעילות מלאה ושואפים לפתח קריירה מקצועית. המטרה של שלומי היא להתחרות בבלאטור שיתקיים בהיכל 'מנורה מבטחים' בתל אביב בנובמבר 2020. יהודה מתכנן גם הוא קריירה מקצועית. לעומתם, אביתר (נעדר מהצילום המשותף לכתבה הזאת בשל מחלה), שעבר ללמוד בפנימייה, צמצם לאחרונה את היקף פעילותו.
2 צפייה בגלריה
עם המאמן מאור קזלקופי | צילום: אבי מועלם
עם המאמן מאור קזלקופי | צילום: אבי מועלם
עם המאמן מאור קזלקופי | צילום: אבי מועלם
שלומי, שגם עובד כמאמן במועדון של קזלקופי, השתתף כבר בשלושה קרבות MMA במגע מלא, במשקל של עד 62 ק"ג. הוא רשם שני ניצחונות והפסד אחד, וגם זכה כמה פעמים במקום השני באליפויות ארציות בג'יו ג'יטסו.
יהודה, המתחרה בקטגוריית משקל של עד 46 ק"ג, זכה לאחרונה באליפות מחוז המרכז בג'יו ג'יטסו ברזילאי לאחר שהביס את מתחריו אף שהתחרה בקטגוריית משקל גבוהה יותר (עד 57 ק"ג) בשל היעדר מספיק מתחרים במשקל שלו. אביתר הספיק גם הוא לזכות באליפות הארץ בג'יו ג'יטסו, ב־2017, כשעדיין היה פעיל באופן מלא.
"יהודה הוא ממש כוכב ברמה גבוהה מאוד", מעיד קזלקופי. "הוא משהו מטורף, כישרון לא רגיל. יש לו הכל - ג'יו ג'יטסו ברמה גבוהה, היאבקות וגם עמידה מצוינת. כמו שליונל מסי נולד עם הכדור בין הרגליים, ככה גם הוא מתחרה טבעי. שים אותו בכל תחרות שתרצה - ג'יו ג'יטסו או טאקוונדו - והוא נותן בראש".
ג'ון ג'ונס ומייקל פייג' הם הלוחמים האהובים על שלושתם, וחביב נורמגומדוב הוא הפייבוריט של שלומי, שאומר: "מג'ונס אני לומד הרבה בעיקר בנושא של עמידה, ומחביב יותר על עבודה על הקרקע". בעוד כמה שנים, כשיתבגרו, הם מתכוונים לא רק להתחרות ברמה העולמית, אלא שואפים לייצג את היהדות בעולם דרך אמנויות הלחימה.
"אנחנו רוצים להגיע לרמות הכי גבוהות, כדי לקדש שם שמיים ברבים, ולפאר את עם ישראל, את ה' ואת ארץ ישראל בעולם", מסכם שלומי. "שיראו את מה שאנחנו למדנו: יהודים הם לא פראיירים".
לאחרונה זכה יהודה באליפות מחוז המרכז בג'יו ג'יטסו ברזילאי לאחר שהביס את מתחריו אף שהתחרה בקטגוריית משקל גבוהה יותר (עד 57 ק"ג) בשל היעדר מספיק מתחרים במשקל שלו.