עוז בלייזר אמנם לא יזכה בתואר השחקן המשתפר של העונה, אבל הוא בטח השחקן המשתפר של מכבי ראשל"צ בתקופה האחרונה.
1 צפייה בגלריה
בלייזר במפגש נגד הפועל חולון, בשני השבוע. צילום: אבי מועלם
בלייזר במפגש נגד הפועל חולון, בשני השבוע. צילום: אבי מועלם
בלייזר במפגש נגד הפועל חולון, בשני השבוע. צילום: אבי מועלם
אחרי תקופה לא פשוטה על הספסל ב'בית מכבי', מקבל לאחרונה הפורוורד בן ה־26 אשראי בחמישייה מגיא גודס ולפני שבועיים החזיר למאמנו עם 18 נקודות מול מכבי ת"א - שיא עונתי שלו בליגת העל.
"לא אשקר, סבלתי בתחילת העונה מחוסר יציבות קצת וראו את זה על הפרקט", מודה בלייזר. "הייתי כנראה צריך להתאקלם לסיטואציה שונה ולקבוצה חדשה. אבל המשכתי לעבוד קשה, להתאמן חזק וקיבלתי קרדיט מהמאמן.
"אני חושב שבשבועות האחרונים באמת חזרתי ליכולת שהתרגלו אליה ושמכירים ממני. זה לא משהו שהגיע בקלות. הייתי באמת צריך להשתפר, לשמור על ביטחון גבוה ולעשות הכל כדי שהקבוצה תנצח".
בלייזר הפך למשמעותי יותר בפאזל של ראשל"צ מאז השחרור של איגור קולשוב להפועל חולון. בניגוד לשנים האחרונות, העונה הוא לא משתמש רק בקליעה מבחוץ - הנשק הכי גדול שלו ומה שהפך אותו לסטרץ' פור המודרני - פורוורד שקולע באחוזים גבוהים מבחוץ.
מול מכבי קלע בלייזר 2 מ־3 מעבר לקשת, אבל זה אחרי שדייק רק ב־3 מ־15 ניסיונותיו הקודמים לשלוש.
"שחקנים התחילו ללמוד אותי, ובארץ, כידוע, יש מאמנים שעושים לא מעט סקאוטינג ומצמידים עליך בדיוק את השומר שינטרל אותך", הוא מסביר. "מה עוד, וזה לא סוד, היתה תקופה במהלך העונה הזו שזרקתי פחות והתמקדתי בדברים אחרים, כמו יותר לחדור או לקלוע מחצי מרחק. שלשות, אני חושב, הן עדיין הנשק שלי, בטח מהעמדה שלי".
זה רק מוכיח שכיום שחקן צריך לבלוט כמעט בכל משבצת על הפרקט.
"בוא נקרא לזה - לעשות התאמות. זה חלק מלהיות שחקן מקצועני. אם יוצאים אליך על הזריקה, החוכמה היא לדעת באותם רגעים ללכת על הדברים הנוספים בארסנל.
"תבין, עד השנה הראשונה בלאומית שיחקתי ליד הצבע, אבל הבנתי שעם הגובה שלי אני חייב לצאת יותר ויותר החוצה. עבדתי שעות על גבי שעות על הקליעה, זרקתי המון וזה פשוט התפתח".
התחיל בגלבוע
נדמה שבלייזר מתרוצץ על הבמה המרכזית כבר הרבה מאוד שנים, אבל זו רק עונתו השישית של הפורוורד בליגת העל.
הוא גדל במחלקת הנוער של הפועל גלבוע־מעיינות ואת צעדיו הראשונים בבוגרים עשה במדי הפועל עפולה בליגה הלאומית. בקיץ 2013 הוא הצטרף לבני הרצליה ובעונת הבכורה שלו בליגת העל נבחר לתגלית העונה עם חברו לקבוצה דאז, אבירם זליקוביץ'. בעונתו השנייה הוא עלה מ־7.4 נקודות ומדד 7.4 ל־9 ו־9.5 (בהתאמה) ובסיומה עבר למכבי חיפה
בשלוש השנים האחרונות שיחק בלייזר במדי הירוקים מהכרמל, כאשר בשתיים מהן אף שימש כקפטן.
הוא היה שותף לעליית הקבוצה לגמר הפלייאוף ב־2017 עם ממוצעי שיא בקריירה של 11.3 נקודות, 6.7 ריבאונדים, 2.2 אסיסטים ומדד 14.6, אך אשתקד ירד איתה ליגה, בעונה שבה תרם 10.8 נקודות, 5.6 ריבאונדים ומדד 11.2. "זה היה סוג של כדור שלג, חשבתי שבכל סיטואציה נוכל בסופו של דבר לתקן ולהישאר", הוא אמר בזמנו.
את העונה, למי ששכח, מכבי ראשל"צ התחילה נהדר. הצגות במשחקי טרום העונה, זכייה בגביע ווינר, אבל אז הגיעו נפילה ופיטוריו המפתיעים של צביקה שרף. "אני לא מעוניין לחזור לזה", מבקש בלייזר. "זו סיטואציה לא נעימה, אבל כדורסל בסופו של יום זה ביזנס והדברים האלה הם חלק מהמקצוע. כל מה שנותר לי זה להודות שוב לצביקה ולהמשיך הלאה".
זו היתה סיטואציה מוזרה. קמרון לונג הרי לא רצה את שרף בקבוצה. ההנהלה שמה את השחקנים מעל המאמן.
"שוב, אני לא רוצה להיכנס לזה. צריך להבין שבמהלך עונה יש הרבה עליות וירידות למועדון, ואנחנו לא הראשונים שזה קרה להם. כרגע אנחנו נמצאים בתקופה טובה ומתרכזים בה".
והתקופה הזו הגיעה מיד לאחר חילופי המאמנים.
"סגנון האימון של גיא שונה מזה של צביקה, כשלכל אחד יש את השיטה והאידיאולוגיה שלו. צריך להבין שכשמאמן נכנס, גם הסגל משתנה וגיא הביא איתו רוח חדשה ושחקנים חדשים, דיימון סימפסון, אלכס המילטון, ואחר כך גם דריל מונרו. פתאום אתה עם קבוצה אחרת והשינויים האלה במהלך העונה גורמים לך לפעמים להיות טוב יותר".
המילטון הפך לבאנקר מהרגע הראשון.
"הוא שחקן מצוין, מאוד משמעותי. כשהוא טוב, אז כולנו טובים. אתה רואה אלה יכולות יש לו, בטח מבחינת אתלטית ומבין שהוא שחקן כדורסל ברמה מאוד גבוהה. הוא חזר לעצמו בתקופה האחרונה, אבל אף פעם לא שיחק לבד. לכל אחד יש חלק משמעותי אצלנו בסגל. גם כאלה שעולים לשחק פחות. זה הכוח שלנו כקבוצה".
עושה רושם שדריל מונרו עשוי להיות שובר השוויון שלכם בפלייאוף.
"זה שחקן שמאוד השפיע עלינו, עם ניסיון אדיר. הוא נותן שקט במגרש, משרה ביטחון. בנוסף, מבין כדורסל ברמה מאוד גבוהה".
מגמת התייצבות
אחת המטרות האישיות של הפורוורד בהגעתו לראשל"צ היא גם לסלול את דרכו חזרה לנבחרת ישראל. הוא כבר נמנה עם הסגל המורחב, אבל לא ממש שותף בקמפיין מוקדמות גביע העולם.
"יש הרבה שחקנים טובים בעמדות שלי", מנסה בלייזר להבין את מעמדו במדים הלאומיים, "אבל בכל מקום שאליו אני מגיע, תחת כל מאמן, אני מנסה כמה שיותר ללמוד ולהתקדם.
"בעמדה שלי יש את השחקנים הכי טובים בארץ וזה כבוד גדול עבורי להיות חלק מהם והזדמנות אדירה ללמוד, להשתפר ולהתחזק. חזרה לנבחרת? הייתי כמה שנים רצוף בעבר, אבל כמובן שאשמח לחזור. כשיקראו לי - אני פה מוכן".
לא מפתיע שגם במכבי ראשל"צ הוא חתם לשתי עונות ויישאר בכל מקרה בקבוצה גם בעונה הבאה.
"בקיץ הרגשתי שזה המקום הכי טוב בשבילי בנקודת הזמן שהייתי בה", משחזר בלייזר. "הגעתי למועדון מצוין ואני מרגיש גם סוג של כבוד שהם באמת רצו אותי, חיזרו אחריי וביקשו שאהיה הקפטן. נכנסתי לנעליים של שחקנים מכובדים וזה תפקיד שאני מעריך אותו מאוד. זו גם סוג של הערכה חזרה מהצוות המקצועי".
מכבי ראשל"צ קרוב לוודאי תשתחל לתוך הפלייאוף העליון, אבל אם תשאלו את ראשי המועדון הם כיוונו להיות במקום אחר בטבלה בשלב הזה של העונה. בלייזר לרגע לא רוצה כבר עכשיו להגיד את המילה אכזבה בקול רם.
"עברתי עונה לא פשוטה עם מכבי חיפה ואני באמת היום נהנה מכדורסל. צריך להבין שאנחנו בסופו של דבר נמצאים במקום טוב ועברנו עונה שאחרים היו חותמים עליה.
"אנשים שוכחים, אבל הגענו לקרב על התואר בכל חזית. זכינו בגביע ווינר, הפסדנו לירושלים בגמר הגביע המדינה ומי יודע מה יהיה בפלייאוף. אני מקווה כמובן להתחרות על עוד תואר בסוף העונה".
בינתיים, המקום שלכם בפלייאוף העליון עוד לא הובטח סופית.
"אני חושב שדווקא בתקופה האחרונה די התייצבנו. נכון, אחרי גמר הגביע הגיעה ירידה, אבל לאחרונה אנחנו באמת משחקים יותר טוב ומגיעים בכושר טוב לחלק האחרון של העונה".
  • אז אפשר לדבר על מטרה ברורה?
"אנחנו בתור שחקנים ומועדון תמיד מכוונים למעלה. רוצים להגיע במומנטום טוב לרבע גמר הפלייאוף ומשם לפיינל־פור. אם נגיע לשם בסופו של דבר, באמת שהכל יכול לקרות".
אבל אתם לא באמת קרובים לצמרת ובטח לא מציגים יכולת של קבוצת צמרת.
"אני לא מתרגש מזה. יש ארבע קבוצות מאוד חזקות, אבל עובדה שגם ניצחנו אותן במהלך העונה. באמת שהכל יכול להיות ואותי לא צריך ללמד את זה. כשהגענו לפני שנתיים עם מכבי חיפה לסדרה מול חולון, אף אחד לא האמין שנעלה ועשינו את כל הדרך להופעה בגמר. אם נגיע במומנטום טוב, הכל פתוח. בליגה הזו הכל שאלה של איך אתה מגיע לסדרה. באיזה כושר, מומנטום וכמובן בריאות של הסגל".
רק שמכבי תל אביב והפועל ירושלים נראות כרגע הפייבוריטיות הגדולות להיפגש בגמר.
"הן קבוצות מצוינות, אבל בשיטה שלנו בארץ, שאתה יכול להגיע לקרב על הצלחת במשחק אחד, הכל אפשרי. אתה שוכח, אבל גם כשראשון זכתה באליפות ב־2016 אמרו שמכבי וירושלים מעל הליגה. צריך רק להאמין".
ואתה מאמין?
"אין סיבה שלא. תן לי להגיע לפיינל פור ומשם אלוהים גדול. אי־אפשר לדעת לאן העונה הזו תיקח אותנו, גם אם עכשיו לא נראה שאנחנו בדרך לשם".