"שבוע שלם לפני שהודעתי על העזיבה התלבטתי, שוחחתי עם משפחה, חברים. לכל אחד היו ההערה שלו, נקודת המבט שלו, ולי היה חשוב לשמוע את כולם. זאת החלטה לא פשוטה, עם הרבה פרפרים בבטן, אבל הייתי שלם איתה".
3 צפייה בגלריה
פרי. "בתקופה של קליסקי לא עשו לי טקס פרידה, אולי הפעם כן"
פרי. "בתקופה של קליסקי לא עשו לי טקס פרידה, אולי הפעם כן"
פרי. "בתקופה של קליסקי לא עשו לי טקס פרידה, אולי הפעם כן"
(צילום: ראובן שוורץ)
46 שנה לאחר שהקים את הקבוצה בליגה ג', ועשור אחרי שחזר לקדנציה שנייה כמחליפו של משה קליסקי, יצחק פרי הודיע בשבוע שעבר על עזיבתו, כשהבייבי שלו, מכבי ראשון לציון, שקועה עמוק במקום האחרון בליגה העל, ובפיגור. בתיאום מראש עם המנכ"ל גלעד זיו, הרים פרי טלפון לראש העירייה רז קינסטליך ובישר לו על ההחלטה. בהודעה לתקשורת הסביר פרי: "אין ביכולתי להוביל את המועדון ללא הלהט והאמונה שלי בדרך". בראיון פרידה מיוחד, הוא מסביר למה.

"לא מפחד ממלחמות"

"מאשימים אותי שברחתי לפני שהספינה טובעת, אבל אלה שטויות", אומר פרי. "אנשים לא יודעים, אבל לפני כמה שבועות כבר ישבתי עם גלעד ודנו כיצד להיערך למצב שהקבוצה חלילה תרד לליגה השנייה. אם היו מקבלים את הגישה שלי, הייתי ממשיך גם בליגה השנייה".
"גישה" זאת מילה אחרת לכך שחבריך לניהול הקבוצה התנגדו לרצונך להחתים את גלן רייס ג'וניור? הרגשת שהתחלת לאבד את ההשפעה?
"לא פחדתי ולא ברחתי מימיי. אני לא מפחד ממלחמות, אבל אם אני מרגיש שההנהלה שלי לא תומכת בי, לא נותרה לי ברירה. אם כל יו"ר היה עושה את זה, העולם היה נראה אחרת".
מקצועית, למה זה כל כך מהותי?
"תראה, עד שדרור כהן הגיע הפסדנו משחקים ב־20 או 30 הפרש, אבל אז זה ירד להפסדים חד־ספרתיים. כשביקשתי להביא את גלן, הכוונה הייתה להביא שחקן שובר שוויון, שיעלה כמה שיעלה, כדי לצמצם את הפער הקטן שנשאר. שחקנים אחרים, איך נאמר, 'פחות מורכבים בהתנהלות שלהם מחוץ למגרש', לא רוצים לבוא לקבוצה שנמצאת במקום האחרון. אני אמרתי שיעלה כמה שיעלה. גם אם הוא לא היה מחזיק עד סוף העונה, במשחקים הבודדים שהיה משחק הוא היה עושה את ההבדל בין הישרדות לירידה".
3 צפייה בגלריה
זיו
זיו
זיו
(צילום: אבי מועלם)
עדיין, מדובר בהחלטה אחת, במצב מאוד מורכב. זה נשמע כמו עניין של אגו?
"אין כאן שום היבט של אגו. יש כאן היבט של האישיות שלי, תמיד הוֹבלתי מערכות, אם זה היה בכדורסל או בעסק. מעולם לא הוּבלתי. לא אגו, אופי. הדרך שאני הצעתי הייתה מסייעת למכבי ראשון להישאר בליגה, ההחלטה לא להביא זר די מקבעת אותה, לרעה".
מתי הבנת שהסיכויים של מכבי ראשון להישאר בליגה הולכים ופוחתים?
"בהפסד לבני הרצליה (94:64), כשגיא (גודס, המאמן) קיבל שתי עבירות טכניות. והוא קיבל אותן בהכרה מוחלטת. זה כמו באוניה טובעת, כשאתה רואה את הירכתיים עולים למעלה, ואתה מבין שהיא הולכת לשקוע. היו יותר מדי חורים בספינה עוד בתחילת העונה. כבר במשחקי האימון ראינו שהקבוצה לא מתפקדת. אבל בכל שינוי קיווינו איכשהו שהעסק יתחבר. ההפסד מול הרצליה כבר היה השבר".
עכשיו, אחרי שאתה זזת הצידה, אילו עוד שינויים לדעתך מכבי ראשון צריכה לעבור, ניהולית?
"אמרתי במפורש שמכבי ראשון חייבת לעבור שינויים בלי קשר לפרי וההנהלה, כשהראשון הוא מנהל מקצועי. לא פרי כיו"ר צריך להתווכח עם מאמנים, כך שעם פרי ובלי פרי – זה מה שצריך להיות. בליגה השנייה לא יהיה תקציב לדבר הזה. תראה, התנגדתי לכל הזרים שבאו בתחילת העונה, טי.גיי וויליאמס, מאליק דיים וכריס קלייבורן. אמרתי לגיא את דעתי ואמרו לי שאני לא מבין, שאני 'אולד פאשן'. בעבר הייתי מעורב יותר, כמו ההחלטה לפני שנתיים וחצי להחזיר את דריל מונרו לקראת סוף העונה. כולם התנגדו, כולל גיא ודרור (כהן, מאמן הקבוצה היום), והשאר היסטוריה".
אגב דרור, הרגשת נוח עם המינוי שלו בעקבות זה שהוא מקורב לגודס?
"ברגע שגיא עזב, לא פוטר, זה היה מבחינתי לא רלוונטי. תבין, גיא הוא אדם מדהים, מאמן טוב, אבל הוא גם בנה את הקבוצה הזאת, שלא הייתה טובה, והוא איבד את התשוקה להתמודד עם ההשלכות. זה כמו שאני נשברתי אחרי התקרית מול ההנהלה, הוא נשבר במשחק מול הרצליה. תשמע, לשנינו היו שנים יפות ביחד, עשינו דברים מדהימים בראשון, היחסים בינינו לא היו צריכים להגיע לאן שהגיעו".
3 צפייה בגלריה
גודס
גודס
גודס
( צילום: עוז מועלם)
היום, בדיעבד, היית נמנע מההתבטאויות נגדו בתקשורת?
"שאלה באמת לא פשוטה. מודה שאין לי תשובה".

"יתרת זכות"

למרות הפרידה הדרמטית והטיימינג הבעייתי, פרי עוזב מועדון עם רקורד לא מבוטל, כשהדובדבנים שבקצפת הם כמובן הזכייה ההיסטורית באליפות (2015/16) אחרי ניצחון בגמר על הפועל ירושלים (83:77), ההעפלה הכפולה והרצופה לגמר הפלייאוף (2018/19 ל־2019/20), וזכייה מתוקה בגביע ווינר (2018/19). לזכותו אפשר לזקוף גם את השתתפות הקבוצה במפעלים האירופיים.
עם זאת, גם בימיו, התקשתה ראשון להתנתק מעטיני התמיכה העירונית, שהפכו במושגים הכלכליים שלה לאוויר לנשימה. "אני לא מסכים עם הקביעה הזאת", הוא אומר. "התקציב של ראשון הגיע ל־9 מיליון העונה, כשהחלק של העירייה הוא 3 מיליון, הכוונה הייתה להגדיל ל־12 מיליון, אבל זה לא מהלך שעושים ביום אחד. מבין את הביקורת וכמה שהיא נוחה לכמה אנשים פה בעיר".
אתה שלם עם המועדון שהשארת אחריך במושגים כלכליים?
"תראה, כשהודעתי לגלעד שאני עוזב, אמרתי לו שמצבה הכלכלי של מכבי ראשון מצוין, עם יתרת זכות בקופה. בגדול, אותי היו צריכים בגלל הכספים, ואני עשיתי את שלי. תבין, מי שהחזיר אותי למערכת היה ראש העיר לשעבר, דב צור, והוא אמר לי שהוא שרוצה שאני ארים את הקבוצה כי התואר היחידי שהיא זכתה בו היה גביע ההגינות. בעשור הזה מכבי ראשון הפכה לקבוצת צמרת. איך אמר לי בעבר אריק שיבק, יש הרבה קבוצות טובות בארץ אבל אין הרבה מועדונים כמו מכבי ראשון, ובזה אני גאה במיוחד".
לסיום, אנחנו נראה את יצחק פרי ב"בית מכבי", במשחק הקרוב נגד הפועל תל אביב?
"בוודאי שייראו אותי. נשארתי חלק ממכבי ראשון, אני אוהד מכבי ראשון, ומתפלל בכל לבי שהיא תעשה את הבלתי ייאמן ותישאר בליגה. אני הראשון שיגיד שטעיתי. המילה טעיתי לא זרה ללקסיקון שלי".
מצפה לטקס פרידה?
בתקופה שבה קליסקי בא להחליף אותי, לא נפרדו ממני. מי יודע, אולי הפעם כן".