נבחרת ישראל בכדורסל תארח היום (שישי, 14:30, 'דרייב אין') את נבחרת גרמניה, מוליכת בית ד' במסגרת מוקדמות המונדובסקט. לפני הג'אמפ הראשון, איגוד הכדורסל יעשה הרבה כבוד בטקס רשמי לאקס הנבחרת, אפיק ניסים, שבשתי העונות האחרונות מכדרר בליגה הארצית במדי מכבי רחובות.
1 צפייה בגלריה
ניסים במדי רחובות. "משאיר אותי צעיר"
ניסים במדי רחובות. "משאיר אותי צעיר"
ניסים במדי רחובות. "משאיר אותי צעיר"
(צילום: חמי קדוסי, מכבי רחובות)
"קיבלתי טלפון מחגי סגל, דובר האיגוד, שבישר לי על הטקס, ומאוד התרגשתי", אומר אפיק (41) שרשם 75 הופעות במדים הלאומיים ונמנה עם דור הזהב של נבחרת העתודה 2000, יחד עם יניב גרין וטל בורשטיין, "האמת, אני לא מפסיק לחשוב על הרגע הזה, זה לא מובן מאליו ואני בטוח שאתרגש עוד יותר כשאעלה על הפרקט בדרייב אין".

אווירה מדבקת

ניסים, כאמור, מכדרר בימים אלה אצל מוליכת המחוז הדרומי של הליגה הארצית, מכבי רחובות, שנכון לסגירת הגיליון הפסידה משחק אחד ב־16 מחזורים. היריבה המשמעותית שלה על כרטיס העלייה היא אליצור יבנה, האקסית של ניסים, שירדה בקיץ שעבר מהליגה הלאומית. "לפחות כפי שזה נראה עכשיו זה אנחנו או הם", אומר ניסים. "גם הלחץ הוא על שנינו כי הם ירדו ליגה וממש רוצים לעלות בחזרה. מדובר בשתי קבוצות עם סגל שחקנים טוב ואצלנו יש ערך מוסף, של שחקני בית צעירים שגדלו פה, שחקנים כמוני וכמו רוברט רות'ברט, שחיים בעיר הזאת, ומאמנים כמו קובי חסון ואופיר פרחי שהם ממש אגדות מקומיות".
אחרי קריירה כל כך ארוכה בליגת העל, באירופה, למה אתה צריך את זה?
"תראה, בגיל 37 הייתה לי אפשרות לפרוש כשאני בשיא או להמשיך לשחק כל עוד אני נהנה, ובחרתי להמשיך לשחק. אני נמצא בשלב בחיים שבא לי לקדם את הכדורסל הקהילתי. זה משהו שאני אוהב בנפש ובראש, זה משאיר אותי צעיר, וכשאתה נמצא עם הרבה חבר'ה צעירים הרעב שלהם דבק בך. לא באתי לכאן להעביר עוד עונה, אנחנו רוצים לעלות ליגה ולהרים פה את הכדורסל בעיר לרמה אחרת".
עם כל הכבוד, בעיר עם תמיכה עירונית כמעט אפסית בספורט, אין לדבר הזה סיכוי ממשי.
"בגדול אתה צודק. אם מסתכלים שנים אחורה על מסורת הכדורסל כאן ועל התקציבים העירוניים, יש פה בעיה, אבל אני רוצה להאמין שזה ישתנה, ואם אומרים שרחובות היא עיר המדע והתרבות, אני רוצה שבעתיד יתגאו שזאת עיר המדע, התרבות והספורט. עם חיבור נכון לקהילה אפשר לעשות פה שינוי בתחום הזה".
ניסים, בעל תואר לחינוך וספורט בקריה האקדמית אונו, ותואר שני במינהל עסקים, מקיים בין היתר הרצאות על הדרך שעבר ככדורסלן, בישראל ובאירופה, וגם על ההצלחה כדבריו, "למרות חוסר האמון מצד מאמנים".
מבחינת ניסים, הפרויקט ברחובות הוא סוג של אתגר קהילתי, בעיר שבה, כאמור, הספורט נדחק לפינה. "מחלקת הנוער ברחובות די מחוברת למועדון, השחקנים הצעירים מגיעים למשחק ולאט־לאט נוצר עניין סביב הקבוצה, בטח במושגים של ליגה ארצית. זאת זהות שאנחנו רק מחזקים עם הזמן, ובשביל זה גיבשו פה קבוצה טובה, שתהווה ערך מוסף לכל הפרויקט הזה".

צובט בלב

הרבה לפני שהפך לאחד הליגיונרים הבולטים בכדורסל הישראלי, כשלבש בין את היתר את מדי שטרסבורג ולוקומוטיב רוסטוב, היה ניסים ילד פלא במכבי ראשון, שאת מדיה לבש במשך שלוש עונות, כשטרם מלאו לו 20. המצב הנוכחי בו הקבוצה שקועה במקום האחרון, עם סיכוי קטן לשרוד בליגה, קצת לא נתפס מבחינתו.
"זה יהיה עצוב אם מכבי ראשון תרד ליגה אבל זה לא סוף העולם. גם אם היא תרד, אף אחד לא ייקח ממנה את המסורת שלה, שאנשים בנו בעבודה קשה ובמשך עשרות שנים"
"תראה, בתור איש כדורסל שמסתכל על זה מהצד, אני באמת מרגיש שהם אוטוטו מחברים כמה ניצחונות ויוצאים מהמצב הזה. זה באמת קצת לא נתפס שמועדון בסדר גודל כזה, עם כל המסורת שלו, הולך לצלול ללאומית".
וברמה האישית?
"למרות שלא שיחקתי שם הרבה זמן, ההורים שלי עדיין גרים שם, וזאת עיר שהיא בית מבחינתי. גם בהרצאות שלי אני תמיד מדבר על המועדון הזה ומחלקת הנוער שלו, שם נולדתי כשחקן, ואני תמיד חוזר לשם. אין ספק, זאת קבוצה שצריכה להיות בליגת העל".
מה בכל זאת השתבש שם?
"תראה, אנחנו בנקודת זמן שאפשר לנסח את זה לשני הכיוונים. כל מושגי הטווח הארוך בכדורסל הישראלי כמעט ולא קיימים. הנה, קח קבוצה כמו בני הרצליה, שרק לפני שנתיים הייתה אמורה לרדת ליגה אבל שרדה בגלל הקורונה, ובשבוע שעבר זכתה בגביע. למה? כי הם פגעו בזרים ואיכשהו חיברו קבוצה. מצד שני, מכבי ראשון קבוצה עם מסורת, יציבה, קיבלה כמה החלטות לא טובות והיא עלולה לרדת ליגה. בליגה שבה כל שנה מחליפים אינספור זרים, זה קצת כמו הגרלה, רולטה, זה לא משהו שנובע מדרך או מהחלטות שהתקבלו באמת בכובד ראש עם מחשבה קדימה".
איפה אתה בוויכוח בין השחקן הישראלי לזר?
"תשמע, זה מאוד צובט בלב אבל גם אם אוהד רוצה לראות הצלחות, הוא גם רוצה להביט על המגרש ולראות שחקן מקומי, שהוא מזוהה איתו. צריך לעשות פה שינוי מחשבתי עמוק בכל האגודות, עם דגש על תוכניות ארוכות טווח".
מזכיר קצת את תחילת הדרך שלך?
"כן, שיחקתי בראשון ואני יכול לספר שפעל עליי הרבה לחץ והיינו למטה בתחתית, אבל הקבוצה נשארה בליגה. אז כן, באו והחליפו את כל השחקנים, ואני הלכתי לעשות את הפריצה שלי ברמת השרון".
אז מכבי ראשון תעלה הפעם בהגרלה?
"אני אומר שזאת עונה לא טובה לראשון וזה יהיה עצוב אם היא תרד ליגה, אבל זה לא סוף העולם. כאמור, כמו המקרה של הרצליה, זה יכול להתהפך בקלות. בכל מקרה, גם אם היא תרד, אף אחד לא ייקח ממנה את המסורת שלה, שאנשים בנו בעבודה קשה ובמשך עשרות שנים".