העונה הסדירה בליגה הלאומית בכדורגל הסתיימה לה בסוף השבוע האחרון והפועל ראשל"צ הבטיחה לעצמה מקום בפלייאוף העליון. די מפתיע, בטח לאור העובדה שבתחילת העונה היו לא מעט פרשנים שטענו שהכתומים, וזה עוד במקרה הטוב, יאבקו נגד הירידה לליגה א'.
4 צפייה בגלריה
עמאר
עמאר
עמאר
(צילום: אורן אהרוני)
האחראי העיקרי להישג הזה הוא המאמן איסמעיל עאמר (43), שבעונת הבכורה שלו על הקווים בהברפלד מפתיע את כולם. את כולם, חוץ מאת עצמו. "כל מאמן אחר היה מחזיק פה גג חודשיים", טוען עאמר. "מה שאנחנו עושים השנה זה באמת להוציא מים מהסלע. אפילו מעבר לזה. בקיץ, אחרי שבנינו את הסגל, היו אנשים שאמרו לי שאנחנו לדעתם הראשונים שיירדו ליגה. אגיד לך דוגרי, אני חושב שאלוהים שלח אותי למועדון הזה. מועדון מאוד גדול, שגם אם אשאר בו בעונה הבאה וגם אם לא - צריך להיות בעתיד בצמרת הכדורגל הישראלי".
עד כדי כך?
"כן. זה מועדון עם פוטנציאל ענק, שיש בו מגרשים, עם שם מוכר, מעיר גדולה. אסור שיגיע למצב שהוא ישתרע בתחתית. אני שוב אומר לך, ולא כדי לפאר את עצמי, כל מאמן אחר לא היה שורד כאן. עם שחקנים כאלה, שעם כל הכבוד, ויש לי הרבה כבוד אליהם כי הם עושים את המקסימום ועובדים טקטית נכון - אף אחד לא ציפה שיגיעו למקומות האלה. לא ההנהלה, לא אותם שחקנים, האמינו שנהיה במקום המוביל לפלייאוף העליון. גם הם אמרו לי: 'עם מאמן אחר, היינו יורדים ליגה'. מקווה שאנשים יתעוררו בעיר כי אסור שהמועדון יאבק בתחתית בשנים הבאות".
נו, אז מה סוד ההצלחה שלך?
"הרבה מאמנים בארץ לא עובדים נכון, לא מבינים את השחקנים או לא היו שחקנים ברמות גבוהות. הרבה מאמנים לא יודעים מה זו עמידה על המגרש, לסגור נכון. פה הקאץ' ואם תרצה הסוד. מה שאני עושה עם השחקנים, הם אומרים לי שלא עבדו איתם ככה אף פעם. זה מחולק לשלושה גורמים: להבין את המשחק, תשוקה ורצון כל הזמן להילחם. ברגע שאתה עומד נכון, 50 אחוז מהעבודה כבר עשית. ברגע שאתה לא עומד נכון, אז גם אתה לא נוגע בכדור ורץ כפול. הרי כל מאמן יכול לחלק את השחקנים לשתי קבוצות ולהגיד להם בואו נשחק משחקונים. תביא מישהו מהרחוב וזה יהיה אותו דבר. להבין את המשחק, זה לא כל אחד יודע".
4 צפייה בגלריה
לוזון
לוזון
לוזון
(צילום: אורן אהרוני)
ועדיין, יש מאמנים, אפילו שאימנו פחות ממך בקריירה, שנמצאים היום בליגת העל.
"זה לא חדש. יש הרבה מאמנים שתקשורת דוחפת אותם. שהעיתונאים חברים שלהם, שהם מקושרים עם סוכנים. אני אף פעם לא הייתי כזה. כשיש תוצאה לא טובה - שיירדו עלי, אהלן וסהלן. אין אצלי פוליטיקה ואולי בגלל זה הכדורגל שלנו נראה ככה. יש הרבה מאמנים שנכשלים באופן רציף ועדיין קבוצות לוקחות אותם".

× × ×

רוב חובבי הכדורגל מכירים את עאמר כמגן הימני הקשוח של מכבי פ"ת, ששיחק שם במשך 14 עונות ופרש מכדורגל ב־2017. כבר בעונת הבכורה שלו כמאמן ב־2018/19 הוא העלה את מ.ס כפר קאסם לליגה הלאומית, אבל עזב. בדיוק לפני שנה מונה למאמן אום אל פאחם, אך אחרי כמה חודשים התפטר מתפקידו עקב חילוקי דעות עם ההנהלה.
זה לא סוד שעאמר הגיע לראשל"צ גם בשל ההיכרות הטובה שלו עם עמוס לוזון, כיום הבוס של הקבוצה מעיר היין ובעבר אחד האנשים החזקים במכבי פ"ת. "הוא נותן לי שקט", מסביר עאמר. "מאפשר לי לעבוד עם האני מאמין שלי".
עאמר מוסיף: "הוא הרי מכיר אותי שנים, אבל לא הביא אותי רק בגלל זה. הוא ראה אותי בשנה שעברה כשאימנתי את כפר קאסם, אום אל פאחם ושיחקתי מול ראשון. שיחקנו מצוין".
4 צפייה בגלריה
קלופ
קלופ
קלופ
(צילום: שאטרסטוק)
זה הספיק לו?
"תשפוט אותי לפי התוצאות, ותראה מה אתה אומר. אני לא רוצה להשתחצן חס וחלילה, אבל גם כשאימנתי נערים ונוער - הייתי לוקח קבוצות מהתחתית ועולה ליגה".
בקבוצות הקודמות שלך נפרדת מהם באמצע.
"בכפר קאסם, אחרי שעלינו ללאומית, רצו להכניס שחקנים מהכפר, אז לא הסכמתי ובגלל זה עזבתי. היינו עם שני ניצחנות ושתי תוצאות תיקו. רצו לחסוך, הביאו מאמן זול. אחר כך, אחרי שלא הצליחו, רצו שאחזור. לא הסכמתי. אמרתי להם שכשאני נותן מילה למישהו - היא ברזל".
אתה חושב שאתה מתאים לאמן בליגת העל?
"אין לי את תעודת הפרו, אז זו בעיה. אם היתה לי - הייתי כבר בליגת העל".

× × ×

הליגה הלאומית הפכה בשנים האחרונות לבית חרושת לפיטורי מאמנים. 15 כבר פוטרו העונה, ואנחנו רק בתחילת חודש אפריל. עמאר הוא אחד מיחידי הסגולה (שבעה ליתר דיוק) שהתחילו את הקיץ באחד המועדונים בליגת המשנה ונשארו עדיין בתפקידם. "יש לחץ בקבוצות", הוא מסביר את התופעה המרגיזה הזו. "כל הקבוצות מאוד לחוצות. כל אחד מפחד לרדת, וזו טעות. אם אתה מאמין במאמן והוא טוב - ולצערי אין הרבה כאלה בשוק - אז תן לו קרדיט, תאפשר לו לעבוד גם בתקופות פחות טובות. לצערי, המינויים בארץ גם לא מקצועיים. כל מאמן שנכשל - מעלים אותו מדרגה לקבוצה טובה יותר".
4 צפייה בגלריה
גווארדיולה
גווארדיולה
גווארדיולה
(צילום: שאטרסטוק)
העובדה שהיית שחקן עבר עם הרבה שנים בליגת העל, עוזרת לדעתך?
"לא רק שחקן עבר, אלא גם שחקן הגנה. בדרך כלל השחקנים שהיו בהגנה או בקישור האחורי יותר טובים כשהם עוברים לאמן על הקווים. הקשרים ההתקפיים וחלוצים לא ממש מעמידים טוב את הקבוצה שלהם ורוצים רק לרוץ קדימה. צריך איזון. זה מה שקרה עם יורוגוס דוניס במכבי ת"א. הביאו מאמן התקפי שהיה כובש שלושה שערים במשחק, אבל גם סופג ארבעה. עכשיו הביאו לשם מאמן (פטריק ואן לוון) שמשלב בין שניהם. בכלל, תראה את המאמנים המצליחים היום בארץ. רן בן שמעון היה בלם, יוסי אבוקסיס קשר אחורי, ברק בכר מגן ימני".
שים לב שהקבוצות שמפטרות מאמנים בסיטונאות הן דווקא מהמגזר.
"אולי כי שם יש יותר לחץ, אבל זה באמת לא רק שם. הכל עניין של תוצאות. רוצים אותן - ומהר. לצערי, יש גם מאמנים שבורחים, שפוחדים מאתגרים. אומרים 'אני לא יכול' ועוזבים".
לך יש מודל לחיקוי, מאמן שאתה מסתכל עליו ולומד?
"יורגן קלופ מליברפול ופפ גווארדיולה ממנצ'סטר סיטי. קלופ, למרות שלא הולך לו השנה, בנה קבוצה עם מערך 4-3-3 מושלם. פפ הוא יותר גאון. פה בארץ רוצים לשחק התקפי כמו סיטי וברצלונה, אבל לא מבינים שצריכים בסגל שחקנים כמו קווין דה בריינה ולאו מסי בשביל זה".