"קיבלתי הצעות מליגת העל לפני שחתמתי בהפועל ראשון לציון, אבל העדפתי את האתגר כאן". כך מגלה השבוע, בנחרצות, קלאודימיר פריירה (35) שכבר שיחק זמן לא מועט ב'טופ' של הכדורגל הישראלי מאז שהגיע לארץ לראשונה ב־2014. נכון לעכשיו קבוצתו הנוכחית מצויה בעמדת זינוק נוחה לחזרה לליגת העל.
1 צפייה בגלריה
פריירה (משמאל). רמת המשחק בליגה הלאומית היא גבוהה
פריירה (משמאל). רמת המשחק בליגה הלאומית היא גבוהה
פריירה (משמאל). רמת המשחק בליגה הלאומית היא גבוהה
(צילום: אביהו שפירא)

שאלה של הזדמנויות

את השם הגדול בנה לעצמו פריירה בארבע העונות שבהן לבש את מדי בית"ר ירושלים. אבל היום, כשהוא רחוק מאור הזרקורים ומהאווירה החמה של טדי ושל מאבקי הצמרת בליגת העל - הקשר הברזילאי לא מתחרט על כך שבתחילת העונה הוא החליט לרדת לליגה הלאומית.
"מבחינתי האתגר לעלות ליגה עם ראשל"צ הוא גדול הרבה יותר מאשר היה להמשיך לשחק בליגת העל", טוען פריירה ומבהיר: "הכל מתכנס בעצם להזדמנויות שנקרות בפניך, ולמטרות שאתה מציב לעצמך. אני משחק כיום בליגה הלאומית והרמה בה טובה. לא פשוט לשחק בליגה הזאת ואנחנו, כקבוצה וכיחידים, מרגישים זאת היטב. עובדה שכל משחקי החוץ שלנו הם קשים. לכולם אנחנו צריכים להגיע בשיא הריכוז כדי להשיג תוצאה טובה. ברור שאני רוצה לחזור לשחק בליגת העל, והמטרה העיקרית שלי היא לעשות את זה עם הפועל ראשון".
"לא פשוט בכלל לשחק בליגה הלאומית ואנחנו, כקבוצה וכיחידים, מרגישים את זה היטב העונה. עובדה שכל משחקי החוץ שלנו הם קשים מאוד. לכולם אנחנו צריכים להגיע בשיא הריכוז כדי להשיג תוצאה טובה"
אז פריירה נאלץ אמנם לרדת ליגה, אבל לדבריו מבחינת התנאים הוא לא מרגיש כמי שמצוי במגמת נסיגה: "אני מאוד מרוצה במועדון הזה, והתנאים בו טובים. בהרבה מועדונים בליגת העל אין לשחקנים תנאים כמו אלה שיש בראשון".
בעבר היית כובש המון שערים מבעיטות חופשיות. בהפועל ראשון זה לא קורה הרבה. למה בעצם?
"גם זאת שאלה של הזדמנויות. בקבוצות הקודמות שבהן שיחקתי אני לקחתי את הבעיטות החופשיות ואת הפנדלים, ובראשון לציון גילי (יצחק, ת.ג) עושה את זה. ואתה יודע מה, גם לא נשרקות הרבה בעיטות חופשיות לטובתנו".
הפועל ראשל"צ מדורגת אמנם במקום השני בליגה הלאומית, ונאבקת על עלייה לליגת העל, אבל סבלה בשבועות האחרונים מחוסר יציבות בולט. לצד ניצחונות היא גם סיפקה כמה תצוגות נפל כמו התבוסה 4:0 לבית"ר תל אביב־בת ים וההפסד 1:0 לבני סכנין, שנאבקת איתה על העלייה.
פריירה לא מתרגש גם מהתיקו 1:1 עם הפועל רמת השרון: "אלה דברים שקורים בכדורגל, ואנחנו מצויים בדרך הנכונה. ידענו שלא יהיה קל להשיג את המטרה שלנו, ושנצטרך לעבוד קשה לשם כך".
בני סכנין נמצאת בקו עלייה ומאיימת על הפועל ראשל"צ, אבל פריירה, ששיחק בעבר בסכנין, לא חושש: "האמת היא שאין לי שום סיבה לפחד מהם. ברור שמדובר ביריבה קשה שלא קל להתמודד איתה, וצריך לומר שהם גם השתפרו במשחקים האחרונים, אבל לאור מה שאני רואה - אני יכול לסמוך על הקבוצה שלי. יש לנו בסגל מספיק שחקנים איכותיים כדי לעמוד במטרה שהצבנו לעצמנו".

הסתגלנו במהירות

לאחרונה העביר שחקן ומאמן העבר של הפועל ראשון שלמה פורמן ביקורת על הנעשה בקבוצה. פורמן טען בין היתר שהיא לא מלוכדת מספיק, שהשחקנים אינם מגלים מחויבות וששחקני ההגנה אינם ברמה מתאימה לליגה הלאומית. פריירה התייחס השבוע לדברים ואמר: "כאשר התוצאות שקבוצה משיגה אינן טובות זה רק נורמלי שמשמיעים ביקורות. אבל כדי לדבר על החיבור בין השחקנים ועל הלכידות בקבוצה, וכדי לדעת מה באמת מתרחש בה ביומיום, אתה חייב להיות בתוכה כל הזמן".
איך השפיעו עליכם הפיטורים של עופר טסלפפה ומינויו של מנחם קורצקי?
"עברנו שינוי, אבל זה טבעי שלכל מאמן יש את צורת העבודה שלו - אנחנו השחקנים הסתגלנו אליו במהירות. וכך גם צריך להיות".
במהלך הקריירה שלו שיחק פריירה בכמה מועדונים גדולים שמשחקיהם נערכים מול קהל רב. הוא החל את דרכו ב־2003 בואסקו דה גמה המפורסמת בברזיל, ושיחק גם בפראנה, קבוצה גדולה נוספת, אבל לבש גם את המדים של קבוצות פחות ידועות ופחות אטרקטיביות כמו מדוריירה, מריליה, איטומביארה, אמריקה ריו ונסיונל מדיירה. גם בישראל הוא התרגל לראות אוהדים רבים ביציע, כמו אלו של בית"ר ירושלים ושל הפועל ת"א.
לדבריו, העובדה שהיציעים באצטדיון הברפלד ריקים בדרך כלל לא מפריעה לו: "שיחקתי במועדונים גדולים לעיני קהל רב, אבל גם למשחקים של הקבוצות הקטנות שהייתי בהן לא הגיעו הרבה אוהדים, כך שזה מוכר לי ולא משפיע עלי לרעה בכלל".
אחרי שש שנים בישראל, פריירה, אב לקלרה (13) וג'ובאנה (7) המתגורר בתל אביב עם חברתו הישראלית אורלי כרטא (בנותיו מתגוררות בברזיל עם אימן), כבר מרגיש בבית ואף חושב על נישואין. הוא שוקל להמשיך להתגורר בישראל גם לאחר פרישתו: "אמנם אני לא גר בראשל"צ, אבל העיר הזאת לגמרי מוצאת חן בעיני, ונראית לי כמקום טוב לגור בו. עברית קשה לי מאוד ללמוד, אז אני יודע רק את הבסיס וממשיך לתקשר כאן עם האנשים באנגלית. זה הרבה יותר קל לי".
גם אחרי האקסיות פריירה ממשיך לעקוב. "רואים שבית"ר ירושלים עושה עבודה טובה כבר מפתיחת העונה, משחקת טוב וצוברת נקודות", הוא מביע את דעתו. "לעומת זאת הפועל ת"א לא התחילה טוב כל כך את העונה הזאת, אבל הרבה מאוד השתנה אצלה מאז שניר קלינגר ומשה סיני הגיעו - והיא נראית טוב עכשיו".
אתה כבר לא ילד, עד מתי תמשיך לשחק?
"תמיד ארצה לשחק כדורגל, אבל אעשה את זה רק כל עוד הגוף שלי יאפשר לי לעשות את זה".