יו"ר מכבי ראשל"צ בכדוריד, אריק אלקלעי, יכול להיות מרוצה מהעונה שהסתיימה לה זה עתה. סליחה, סופר־מרוצה. קבוצות הגברים והנשים של המועדון זכו באליפות המדינה וחתמו עונה בה העיר ראשל"צ, בירת הכדוריד של ישראל, שוב נצבעה בצהוב.
2 צפייה בגלריה
אלקלעי על המגרש. "היציבות חשובה"
אלקלעי על המגרש. "היציבות חשובה"
אלקלעי על המגרש. "היציבות חשובה"
(צילום: ראובן שוורץ)
"את האמת, היה צריך להיות מאוד אופטימי לפני כמה חודשים כדי להאמין שהעונה תסתיים כך", צוחק אלקלעי בראיון חגיגי. "אם האמנתי שנעשה את זה? תשמע, התחלנו את העונה עם כמה וכמה אתגרים. אחד מהם זה כמובן הקורונה. להפסיק, להתחיל, להפסיק, להתחיל. מי שזוכר מתי הכדוריד חזר, ואחרי איזו פגרה ארוכה, מבין על מה אני מדבר".
מה זאת אומרת?
"התחלנו את העונה מצוין ונראינו טוב בגביע איגוד השופטים. רק שאז הגיעו ההפסקות. גם איבן קראצ'יץ' וגם גפר חדזימרוביץ' יצאו למשחקים בינלאומיים של נבחרת בוסניה. שניהם חלו בקורונה ונפצעו. איבן חזר לפעילות אחרי חמישה שבועות, את גפר בסוף דצמבר היינו חייבים להחליף ולהביא פיבוט חדש. בלעדיהם, ועם כל ההפסקות, נראינו לא טוב. גם השוערים שלנו פחות נכנסו לעניינים והקבוצה היתה למעשה נטולת זרים. מצד שני, ידענו מה יש לנו ביד. כשהחתמנו לאחר מכן את ברנקו קנקרש, שחקן בעל שיעור קומה, לאט־לאט זה התחיל להיראות טוב".
זו היתה נקודת המפנה? כי את העונה הסדירה סיימתם רק במקום השלישי.
"אכן, לכן כבר אז האמנתי שהעונה הזו יכולה להיגמר עם תואר אחד לפחות. היעד שלנו כהנהלה הוא למקסם את ההזדמנויות להגיע לתארים. במובן הזה, אפשר לתת לנו ציון מכובד. בסופו של דבר, אם מסתכלים על הנשים ועל הגברים, הגענו לשני גמרי פלייאוף ושני גמרי גביע, שנה שנייה ברציפות. נכון שגמרי הגביע ברחו לנו בדקות האחרונות, אבל לפחות הגענו למעמד הזה".

× × ×

אל תפקיד היו"ר במכבי ראשל"צ הגיע אלקלעי (60) לפני שנתיים בדיוק. אלקלעי, איש עסקים בתחום ההייטק הבינלאומי, היה בעברו שוער הקבוצה ועדיין משחק בקבוצת הבת ופעיל בהנהלת המועדון, עוד בימיו של יוסי גבע. הוא החליף בתפקיד בזמנו את ראול סרוגו, ששימש כספונסר הראשי והיו"ר במשך 17 שנה.
2 צפייה בגלריה
עם צלחת האליפות
עם צלחת האליפות
עם צלחת האליפות
(צילום: ראובן שוורץ)
"ראול 'עבד' עלי", מחייך אלקלעי ומסביר: "הוא אמר לי שזו עבודה של שעה ביום במקרה הטוב. בפועל, אם אני לוקח את זמן הנוכחות שלי באימונים ובמשחקים, זה בוודאות בין חצי יום או יום שאני מחוץ לבית".
עם יד על הלב, למה אתה צריך את זה?
"אין שאלה אם אני צריך את זה או לא. אני גדלתי כאן, עוד לפני כן הסתובבתי מאחורי הקלעים של המועדון. מכבי ראשון זה בדם. אני נהנה מזה, במיוחד שזה מצליח. מה שכן, זה חתיכת אתגר. אתם מסתכלים על קבוצת הגברים ואולי על הנשים, אבל צריך לזכור שיש לנו עוד שני מוקדי פעילות: בי"ס לכדוריד מהגדולים בארץ ומחלקת נוער. כהנהלה אנחנו מקדישים הרבה זמן ומשאבים במחלקת הנוער כדי לעשות אותה עוד יותר טובה".
איך המשפחה מגיבה לזה?
"בוא ואגיד לך כזה דבר: אשתי מגיעה כמעט לכל משחק והיא בין האוהדות מספר 1 של הקבוצה. לא שיש הרבה אוהדות, אבל היא מהמתמידות והשרופות באמת".

× × ×

שלושה שבועות חלפו מאז האליפות המרשימה של קבוצת הגברים של המועדון - 0:3 חלק בגמר הפלייאוף על הפועל ראשל"צ - וכבר ביום שלישי שעבר אלקלעי נפגש עם המאמן ג'ו מתתיה לשיחת עבודה ראשונה על העונה הבאה.
אפשר לעשות קבוצה ב־100 אלף שקל שעדיין שתזכה להקצבות ותהיה מקום שישי-שביעי בליגה שגם ככה אין בה יורדות. אבל זה לא אנחנו. מכבי ראשון תעשה הכי טוב שאפשר בכל תחום"
"אני מוכרח לספר שלמדתי לעומק את ג'ו לפני שנתיים. הכרתי אותו כשחקן, אבל כמאמן זו אופרה אחרת. היום אני יכול להגיד - ויכול להיות שזה יישמע שחצני - הוא המאמן הכי טוב בארץ. הוא זוכה להמון קרדיט ואנחנו, יחד עם המנכ"ל עמיר אהרון, עובדים בשיתוף פעולה מלא. ישבנו אתמול בבית שלו ארבע, חמש שעות ודנו על דברים טקטיים, טכניים ופרסונליים. אנחנו מאושרים שהוא אצלנו".
עד כמה אתה מעורב או מתערב בקבלת ההחלטות המקצועיות?
"יש מודלים שונים ליושבי ראש. יש כאלה שמחליטים בשביל המאמן, אבל אני לא כזה. אני מעורב בכל דבר, אבל משתדל להימנע מלעבור את הגבול. היו כאלה יושבי ראש בעבר שהיו מתקשרים למאמן שיחליף את השחקן הזה או שיעבור לשחק אישית. אני לא עושה ולא אעשה דברים כאלה בחיים. ג'ו, וזה לא סוד, מבקש ממני תובנות אחרי משחק, ואני נותן לו באופן כתוב ומסודר. גם בגלל שאני מבין. אף פעם לא הכתבתי או התערבתי בשיקולים מקצועיים. אני כן משחק כינור מרכזי בהחלטה מי להביא מהזרים. זה מגיע בניווט של המאמן, אבל כרוך בהתחייבויות כספיות, לכן עמיר ואני מעורבים".
כמה כסף אתה מביא מהבית? בכל זאת, אתם מהקבוצות עם התקציב הכי גדול בליגת העל.
"מבנה הבעלות בכדוריד הוא קצת שונה מהכדורגל. אין ולא יהיה פה סוג של יעקב שחר. אנחנו מתנהלים כעמותה. אני לא מצופה להביא כסף מהבית. הניהול כעת הוא מאתגר. בתקופה של ספונסרים שמתקשים להזרים כספים ברמות שהיינו רגילים לפני הקורונה, אני נאלץ בעיקר להסתמך על תקציב העירייה ועל הטוטו. זה לא בהכרח מספיק כדי להציג את הכדוריד הכי איכותי בארץ. לא שאני אומר משהו נגד ראש העירייה רז קינסטליך, ממש לא, אבל אנחנו במובן מסוים נפגעים כי התקציב של העירייה מתחלק בין שני מועדונים נפלאים, מכבי והפועל ראשון. המתחרות העיקריות שלנו בליגה כמו רמת השרון והפועל אשדוד, בהיותן הקבוצות היחידות בעירן, מקבלות כפול מאיתנו. לכן גם ההישג שלנו הוא מועצם".
"התקציב של העירייה מתחלק בין שני מועדונים נפלאים, מכבי והפועל ראשון. המתחרות העיקריות שלנו בליגה כמו רמת השרון והפועל אשדוד, בהיותן קבוצות יחידות בעירן, מקבלות כפול מאיתנו. לכן גם ההישג שלנו הוא מועצם"

× × ×

בשנה שעברה החלטתם לא להשתתף באירופה. מה יקרה בעונה הקרובה?
"מכבי ראשון תמיד הלכה לשחק באירופה. בשנה שעברה נמנענו מזה בגלל הקורונה. היו המון בעיות לוגיסטיות. השנה יש לנו אפשרות להירשם לאירופה־ליג, המפעל השני בטיבו ביבשת. וכן, אנחנו נעשה את זה. נירשם וננסה לעשות את הכי טוב שאפשר".
קבוצת הנשים המצליחה שלכם היא תופעה. בעוד שקבוצות בעיקר נמנעות מלהקים קבוצות נשים, אתם משקיעים בזה לא מעט כסף.
"אם אתה שואל אותי אם עומד מאחורי זה רציונל כלכלי, אז ברור שלא. החשיפה של הגברים, הצופים, החסויות - הם כמובן הרבה יותר מהנשים. לצערי, כדוריד הנשים בארץ לא הולך קדימה. אני הצטרפתי להנהלת האיגוד לפני מספר חודשים כדי להוביל כמה מהלכים בענף הזה שייקח להם להבשיל כמה שנים. להרחיב את התשתיות בכדוריד הנשים וגם לגרום לליגה חזקה יותר. הליגה של היום מורכבת משלוש-ארבע קבוצות חזקות ועוד ארבע שמשחקים מולן מסתיימים ב-10:40 או 15:35. זה אולי לא צחוק מהעבודה, אבל גם לא מוסיף כבוד. אני יכול להגיד לך שראול צדק. הוא אמר לי: 'תגיע לכדוריד נשים ותראה שתתאהב'. יש לנו אוסף שחקניות, כולן ישראליות למעט זרה אחת. בחורות מקסימות".
ועדיין, למה לך להשקיע בזה?
"זה דנ"א של מועדון, לעשות הכי טוב בכל החזיתות. אפשר לעשות קבוצה ב־100 אלף שקל שעדיין שתזכה להקצבות ותהיה מקום שישי-שביעי בליגה שגם ככה אין בה יורדות. אבל זה לא אנחנו. מכבי ראשון תעשה הכי טוב שאפשר בכל תחום".
מה דעתך על כדוריד הגברים בארץ?
"הכדוריד הולך בכיוון הנכון. גם ניהול המועדונים וגם הדרך שהענף מתנהל או השחקנים הזרים שמגיעים לכאן. זה הולך בכיוון הרבה יותר טוב מלפני שלוש, ארבע או חמש שנים. זה עדיין לא מקצועני לגמרי. לרוב השחקנים הישראלים יש עבודה נוספת. אבל משתדלים לתת לשחקנים את מירב התנאים כדי שזה יהיה הכי קרוב למקצועני שאפשר".
מה לגבי מטרות לעתיד?
"חשובה לי ההתנהלות במועדון. בשנתיים האחרונות מיסדנו שדרה ניהולית ומבחינת יעדים הייתי רוצה לטפח את ההנהלה שהוקמה. יעד שאנחנו מצליחים לשמור עליו זה נושא היציבות. רוב הסגל יישאר כדי לבנות קבוצה לטווח רחוק. אנחנו רוצים גם לגדל את הצעירים עם תשתית יותר מכובדת. במועדון שלנו לא תראה כל הזמן פירוק והרכבה".
ואי־אפשר בלי לגעת ביריבות עם הפועל ראשל"צ, שנראה שדי התמתנה.
"היא קיימת, אבל המעברים של שחקנים ממכבי להפועל או להיפך לפעמים מעמעמים את היריבות. אני לא מתבייש להגיד שדודי פלד (יו"ר הפועל ראשל"צ, ר.ו) ואני יריבים ספורטיביים אבל גם חברים. היו ימים של שנאה תהומית בין המועדונים, אבל הם חלפו".