הודעת משרד הביטחון על צעד משמעותי בקידום המכרז להקמת בסיס הקליטה והמיון (בקו"ם) בשטח פתוח בכניסה המזרחית לרמלה, מעוררת חשש מעומסי התנועה, הצפיפות והזיהום שיביאו עימם עשרות אלפי החיילים שיגיעו לאיזור בכל יום.
על פי פרסומים אלה, לאחר מכרז ראשוני ותהליך מיון מוקדם, נבחרו שבע קבוצות בנייה הצפויות להגיש במהלך השנה הקרובה את הצעותיהן להקמת המתחם הגדול בכל קנה מידה.
2 צפייה בגלריה
הבקו"ם החדש | הדמייה: משרד הביטחון
הבקו"ם החדש | הדמייה: משרד הביטחון
הבקו"ם החדש | הדמייה: משרד הביטחון
הפרויקט, שזכה לשם 'אופק רחב', מסמל לא רק את זווית הראייה של משרד הביטחון וצה"ל לטווח הרחוק, אלא גם את היקפה של התוכנית, שבמסגרתה יעברו בסיס הקליטה והמיון של צה"ל ושתי מפקדות גדולות נוספות ‑ אגף כוח אדם וזרוע היבשה, ל־360 הדונמים הסמוכים למחלף הנשרים בכניסה לרמלה.
"כמו בבנגקוק"
"פרסום המכרז הוא אבן דרך משמעותית בתהליך להקמת מחנה גדול, מתקדם ויעיל במרכז הארץ", אומר ראש מינהלת אופק רחב בצה"ל, סא"ל ירון כרובי, "והמחנה החדש יהיה חלון הראווה של צה"ל למתגייסים ולמועמדים לשירות ביטחון, ויספק שירותים מתקדמים בתחומים השונים לחיילי צה"ל".
בנוסף, הבהירו בשבוע שעבר אנשי משרד הביטחון, כי במסגרת תכנונו והקמתו של המתחם הגדול "יושם דגש על התייעלות באופן שיאפשר חיסכון של עשרות מיליוני שקלים מדי שנה", וכי האתר ייבנה במרכיבים של בנייה ירוקה וטכנולוגיה חכמה.
אולם כל אלה, כמו גם הצהרות אנשי משרד הביטחון כי כדי לקדם את הקמת המתחם יוקמו תחנת רכבת ומחלפון חדש על כביש 40, לא ממש מרגיעים את תושבי האיזור.
מי שחוששים במיוחד מהמהלך הם תושבי שכונת קריית האומנים, השכונה החדשה ביותר בעיר שהוקמה בעשור האחרון ומאכלסת למעלה מ־12 אלף תושבים.
למעשה, הבקו"ם החדש ומפקדות צה"ל, ייבנו ממש בסמוך לשכונה, וההערכה היא כי חלק נכבד מ־15 אלף חיילי צה"ל שאמורים לשרת בעתיד במתחם, יעשו את דרכם למקום דרך השכונה, המוקפת בכמה מהכבישים הראשיים באיזור: כביש 40, כביש 6 וכביש 431.
"התחושה כרגע היא של כאוס, ואנחנו מקווים, למרות שאנחנו לא ממש תולים בכך תקוות, שהרשויות יודעות מה הן עושות והתכנון כולל התייחסות לא רק למתחם עצמו אלא גם לשכונות מסביב", אומר גיא לוי, תושב שכונת קריית האומנים. "אם לא יפעלו פה להרחבת תשתיות של תחבורה אנחנו נהיה עוד כמה שנים בצרות צרורות והיציאה בבוקר מהשכונה תרגיש כמו בפקקים של מרכז בנגקוק שבתאילנד, לא נזוז".
"נילחם בגזירה"
על פניו, נראה כי לתושבי שכונת קריית האומנים ושכונת אג"ש, הממוקמת מצפון לכביש 40, יש סיבה לדאגה.
על פי תוכניות משרד התחבורה, כביש 40 מכיוון מחלף רמלה, שמתחבר לכביש 431 לכיוון מחלף נשר, אחת מדרכי הגישה המרכזיות למתחם הבקו"ם החדש, לא צפוי לעבור שדרוג משמעותי.
הקמת המחלפון על כביש 40, בצומת רחוב קלאוזנר ‑ פרויקט המוזכר בהודעת משרד הביטחון משבוע שעבר, כבר החלה, אולם ייתכן מאוד כי הפרויקט יתעכב משום שכמה בעלי עסקים החשים נפגעים מהמהלך פנו לאחרונה לרשויות התכנון וחלקם שוקלים פנייה לבג"ץ כי לטענתם הופקעו מהם קרקעות לצורך ביצוע הפרויקט, וכל זאת בלי שהם היו חלק מתהליך קבלת ההחלטות.
2 צפייה בגלריה
חוששים מההשלכות. הבקו"ם החדש | הדמייה: משרד הביטחון
חוששים מההשלכות. הבקו"ם החדש | הדמייה: משרד הביטחון
חוששים מההשלכות. הבקו"ם החדש | הדמייה: משרד הביטחון
פעיל השכונות בקריית האומנים אריק טוויטו, נשמע נחוש למדי לגבי המאבק בנושא העברת הבקו"ם, אותו מתכננים תושבי השכונה והאיזור כולו.
"הבקו"ם בתוכנית הנוכחית יביא להכחדת קריית האומנים ויהפוך את חיי התושבים לגיהינום", הוא אומר. "נילחם בגזירה בכל האמצעים העומדים לרשותנו, הקהילה שלנו הוכיחה את עצמה בעבר ולא נהסס להוכיח את כוחנו בעתיד ולא ניתן לכפות עלינו הר כגיגית".
"ירידת ערך"
במהלך החודשים האחרונים ביצעו אנשי שכונת קריית האומנים, שחברו לתושבים אחרים בעיר, בדיקות מול אנשי מקצוע במטרה לבחון מה תהיה השפעת פרויקט העברת הבקו"ם ומפקדות צה"ל לעיר.
הנתונים שקיבצו עד עתה מצביעים על היתכנות לפגיעה משמעותית באיכות חייהם של התושבים.
על פי המידע שאספו, בהיעדר שיקוע של חלק מכביש 40 והאפשרות לכניסה תת־קרקעית ישרה למתחם הבקו"ם, צפוי נפח התנועה בו לעלות במאות אחוזים, דבר שיגרום לעומסי תנועה כבדים מאוד בכביש שגם כיום עמוס מאוד בשעות הבוקר ואחר הצהריים.
בנוסף, קרוב ל־1,000 כלי רכב צבאיים ופרטיים וכן משאיות, צפויים לחלוף בכביש הסמוך לשכונה וברחובותיה, כשמאות כלי רכב נוספים, של מבקרים בבסיס, צפויים לחנות בכניסות לשכונה.
גם בנושא מחירי הדיור, חוששים תושבי קריית האומנים כי בניגוד לתחזיות, לאחר תחילת הפעלתו של הבקו"ם, במהלך שנת 2026, תירשם ירידה בערך הנכסים בשכונה בעיקר משום שיהיו מי שיבקשו לעזוב בגלל החשש מהעתיד לקרות.
"לכל הדברים האלה יש דוגמאות במקומות אחרים בהם יש בסיסים גדולים של צה"ל כיום, כמו בשכונות הסמוכות לתל השומר ולבסיס צריפין, שסובלות מצפיפות ורעש במהלך שעות היממה", אומרת רחל ניניו, תושבת השכונה, "וכל זה הולך לעבור להיות בחצר האחורית שלנו. בנוסף, אלפי כלי רכב שיסעו פה יגרמו לא רק לעומסים ופקקים אלא גם לזיהום אוויר חמור".
"עולה מיליארדים"
במהלך השבוע שעבר, לאחר שפורסם כי פרויקט הבקו"ם יוצא לדרך, פנו עשרות מתושבי העיר ללשכתו של ראש העירייה, מיכאל וידל, וביקשו לוודא כי העירייה עושה ככל שביכולתה כדי לדאוג שהמהלך לא יביא לפגיעה קשה בתושבים.
וידל, שניהל עם התושבים דיונים ארוכים באמצעות דף הפייסבוק של העירייה, מבטיח לתושבי העיר כי המהלך יביא תועלת רבה, אך חלק גדול מהתושבים אינו משתכנע מדברים אלה.
לצד החשש מפגיעה באיכות חייהם והידיעה כי המאבק בגוף גדול כמו משרד הביטחון יהיה לא פשוט, מוטרדים התושבים מפגיעה מתמשכת בתדמיתה של העיר.
"ההרגשה היא שמה שלא רוצים ברשויות אחרות, ברמלה מוכנים משום מה לקבל", אומר לוי. "קיבלנו לפני עשרות שנים, בלית ברירה, את מתחם כלא איילון וכלא מעשיהו וכלא נווה תרצה לנשים בהמשך, ואחר כך את מפקדת מחוז מרכז של המשטרה, ועכשיו מנחיתים עלינו חצי ממפקדות צה"ל ‑ בסיס הקליטה והמיון מתל השומר, השלישות מרמת גן וחלקים מצריפין וקסטינה ‑ וזה מחזק אולי את הרשות המקומית, אבל הרבה פחות את התושבים".
מי שכן מנסים למצוא נקודות אור במעבר בסיסי צה"ל לעיר הם בעיקר בעלי עסקים קטנים ובינוניים באיזור הסמוך לבסיס העתידי.
"אלפי חיילים שיסעו ויצעדו ויעצרו פה כל בוקר יוכלו לעזור לנו", אומר בעל דוכן מזון מהיר ברחוב קלאוזנר הסמוך לשוק העירוני, "והלוואי באמת שזה יקרה, וזאת תהיה נחמה עבור כל אלה שמרגישים שהבסיס הזה יעשה פה בלגן".
כך או כך, נראה כי עמדות מסוג זה הן אחוז קטן מאוד מהדעות שנשמעות נגד המהלך הצפוי.
החודשים הקרובים ובוודאי השנה הבאה, יצביעו על המגמה שבה יבחרו ללכת תושבי שכונת קריית האומנים ותושבי העיר.
"לכאורה יש הרבה דברים טובים בפרויקט, אבל במצב הנוכחי, בהיעדר פיתוח ושיפור תשתיות ומחשבה על הסביבה, נראה כי החסרונות עולים על היתרונות", אומרים תושבי העיר. "כל ההשלכות של פרויקט כזה - 200 אלף מ"ר בנוי, מגדלי מפקדות בגובה 20 קומות וכדומה - מטרידות אותנו מאוד ואנחנו יודעים שלא פשוט להביא לשינויים בתוכנית שעולה למדינה מיליארדים, אבל לא נוותר. במחשבה נכונה וחכמה, עם הבטחות והתחייבויות לטיפול בדרכים והקמת מחלפים וצירי תנועה חדשים, אפשר יהיה לרכך את רוע הגזירה".
מעיריית רמלה נמסר בתגובה: "מעבר הבקו"ם לרמלה, היא החלטה לאומית של ממשלת ישראל. המעבר מהווה מנוף כלכלי לעיר. התוכנית תחזק את רמלה והעסקים הקטנים ותספק מאות מקומות עבודה חדשים כראוי לעיר מחוז מתפתחת. לצד המעבר ייבנו תשתיות תחבורה מודרניות במאות מיליוני שקלים, שישדרגו את דרכי התנועה ביציאה ובכניסה לקריית האומנים ולבקו"ם, בהם בין היתר מחלף קלאוזנר שבנייתו החלה ותחנת רכבת חדשה. צר לנו על כך שגורמים שונים, מפיצים נתונים בלתי מבוססים שנועדו לעשיית רווח פוליטי".