ירושלים, בית שמש, לוד, בת ים, חיפה, קריית ים, נתניה, חדרה, גבעתיים, רמת גן, קרית אונו ואשדוד.
אלה הן 12 הערים שנבחרו לקחת חלק בתוכנית ההתחדשות העירונית החדשה של שר השיכון והבינוי זאב אלקין, במטרה לקדם פתרונות למשבר הדיור, שסופו לא נראה באופק.
7 צפייה בגלריה
"להאריך את תמ"א 38". בניית ממ"ד לפי תמ"א בקריות
"להאריך את תמ"א 38". בניית ממ"ד לפי תמ"א בקריות
תמ"א 38
(צילום ארכיון: נחום סגל)
התוכנית עוסקת בשיפוץ או הריסת מבנים קיימים לשם הוספת קומות ודירות באותו שטח נתון. אלא שעד עתה הרשויות המקומיות לא התלהבו לקדם בשטחן התחדשות עירונית, משום שכל דירה ודייר נוספים מאלצים אותן לספק שירותים מוניציפליים יקרים.
קראו גם:
על פי היוזמה של שר הבינוי והשיכון, כל דירה שתקבל היתר תזכה את הקופה העירונית בכ-30 אלף שקלים. עיר שתעמוד בתנאים תקבל סכום נוסף שייועד להשקעה בתשתיות משלימות ובחינוך (בתקציב כולל של 440 מיליון שקל לכל הערים), וזאת בתנאי שיאושרו 2,500 יחידות דיור בעיר תוך 24 חודשים.
אלא שהעובדה שהתוכנית פונה ל-12 ערים, רובן ככולן באזורי הביקוש, הובילה קבלנים, יזמים ושמאים, שציפו לבשורות אחרות, לבקר את מרכיביה ולהעלות נקודות למחשבה:
7 צפייה בגלריה
יו"ר לשכת השמאים חיים מסילתי
יו"ר לשכת השמאים חיים מסילתי
יו"ר לשכת השמאים חיים מסילתי
(צילום: דנה קופל )
חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: " כשמסתכלים על 12 הרשויות שנבחרו לקבל את התמריץ, לא ברור למה רמת גן, גבעתיים ובת ים כלולות ברשימה, שכן מדובר בערים שלא צריכות תמיכה כדי להוציא פרויקטים לפועל.
"לעומת זאת יש רשויות, כמו אשקלון, קרית מלאכי ומגדל העמק, שאם היו מקבלות את התקציב, יתכן שפרויקטים כאלה היו מתחילים לקרום עור וגידים אצלן. בנוסף, סכום של 25-30 אלף שקל ליחידת דיור הוא פעוט, וגם לא ברורה מגבלת הערך - הרף המינימלי של יחידות הדיור שנקבעו לקבלת התקציב".
7 צפייה בגלריה
רוני מזרחי
רוני מזרחי
רוני מזרחי
(צילום: עזרא לוי)
רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו": "זהו לעג לרש. המדינה הרוויחה השנה סכום עתק של 65 מיליארד שקלים ממיסוי נדל"ן, כלומר עשויה להרוויח כ-200 מיליארד שקלים ממיסים רק על נדל"ן ב-3 השנים הקרובות, כך ש-440 מיליון שקלים הינם סכום בטל בשישים, פחות מרבע אחוז מההכנסות.
"אז שהמדינה תכניס את היד עמוק לכיס ותדאג כפי שצריך למנף התחדשות עירונית כוללת ולמגן את כלל בנייני מדינת ישראל כנגד רעידת האדמה הגדולה הממשמשת ובאה!".
7 צפייה בגלריה
ישראל אברמוב
ישראל אברמוב
ישראל אברמוב
(צילום: יחיאל ינאי)
ישראל אברמוב, יו"ר קבוצת פרקש יזמות נדל"ן: "זה בהחלט נחמד וחשוב אבל רחוק מלהספיק למנף התחדשות עירונית. ראשית, מדוע בין 12 הערים שנבחרו לא נכללו ערי פריפריה, היכן שהסכנה הכי גדולה לרעידת אדמה?
"שנית, האם הפעולה החשובה הזו תואמה עם העיריות והאם הביורוקרטיה שלה אנו עדים 24/7 תיפתר כתוצאה ממענק של 25 אלף שקלים לכל דירה? את זאת ימים יגידו".
7 צפייה בגלריה
אייל בהרי
אייל בהרי
אייל בהרי
(צילום: מאיר דקל )
אייל בהרי, מנכ"ל צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות: "אנו ממתינים שנים רבות לשובר שוויון בכל מה שקשור למינוף ההתחדשות העירונית גם מחוץ ל"מדינת תל אביב". תמוהה בעיניי העובדה שערים כה חשובות בפריפריה, דוגמת באר שבע בדרום או טבריה ובית שאן, שיושבות על השבר הסורי אפריקני בצפון, נפקדו לחלוטין מהרשימה".
7 צפייה בגלריה
עו"ד דורון אריאל
עו"ד דורון אריאל
עו"ד דורון אריאל
(צילום: צביקה גולדשטיין)
עו"ד דורון אריאל, מומחה למקרקעין, מייסד פירמת דורון אריאל ושות': "חשוב ביותר שהמדינה עושה מאמצים לסייע להגדלת היצע הדירות באמצעות תמריצים לרשויות המקומיות, אלא שצריך לשים לב שהתוכנית לא תנוצל לרעה כך שיינתנו הטבות לרשויות מקומיות בפרויקטים שממילא היו יוצאים לדרך.
"השימוש בהטבה חייב להיעשות רק בפרויקטים שאין דרך לבצעם ללא סיוע של המדינה. בנוסף, שוב לא הושם דגש לנושא הפריפריה, שם התמיכה והסיוע נדרשים יותר מכל מקום אחר בישראל.
"בפריפריה התוספת של יחידות הדיור גדולה וכלכליות הפרויקט יחסית קטנה, לכן הסיוע במקומות הללו הוא שיכריע אם פרויקטים של פינוי בינוי יקרו, או שלעולם לא ייצאו שם לפועל".
7 צפייה בגלריה
רחל מלכה, מעוז דניאל
רחל מלכה, מעוז דניאל
רחל מלכה, מעוז דניאל
(צילום: יח"צ)
רחל מלכה, מנכ"לית ובעלים של חברת מעוז דניאל: "התוכנית של אלקין מבורכת, אבל התקציב שאושר מוגבל ל-17,600 יח"ד. זו כמות שלא תענה על הביקושים העתידיים בארץ.
"בנוסף, יש צורך לבדוק את כמות ההיתרים השנתית שמוציאה כל עירייה להתחדשות עירונית, ולתת תמריצים דווקא לעיריות שלא מקדמות פרויקטים רבים. אנחנו רואים ששוב הפריפריה נשארת מאחור. במקום להכריז על תוכנית מוזלת לזוגות הצעירים בפריפריה, יש לתכנן תב"ע עתידית לפינוי בינוי – ולשווק אותה ליזמים".