נפתח בעשר חידות הטריוויה של יוסי קומר (התשובות בסוף הכתבה).
1.איזה חודש עברי נקרא גם "ירח זיו"? 2. מה פירוש השם "נטורי קרתא"? 3. באיזו עיר נערך האירוויזיון שזכתה בו דנה אינטרנשיונל? 4. איזו חברה שייכת לפרנסואז בטנקור־מאיירס, האישה העשירה בעולם? 5. בזכות מה התפרסם רואה החשבון רוני קמפלר? 6. על פי המסורת הנוצרית, איזה מבנה עומד היום במקום שצמח בו העץ שממנו הכינו את הצלב של ישוע? 7. איזו קבוצת כדורגל נוסדה בשם ניוטון הית'? 8. באיזה סרט מ־1992 מופיע דונלד טראמפ בתפקיד עצמו? 9. שמו של איזה מחזה תורגם לעברית ל"רם ויעל"? 10. מי יסד את ישיבת "מרכז הרב"?
איתי הרמן לא ראה את זה קורה. לכל אורך העונה הראשונה של "המרדף" הצליח הצ'ייסר להכות שוק על ירך את המתמודדים בתוכנית. בכל עשר התוכניות הקודמות של השעשועון הוא ישב מול ארבעת המתמודדים בתוכנית והביס אותם שוב ושוב. היה לו ברור שהוא יוכל להביס גם את יוסי קומר (34), שעובד כברמן, שהתייצב מולו.
2 צפייה בגלריה
קומר על הבר. המטרה הבאה: ליצור פורמט של שעשועון | צילום: יואב דודקביץ'
קומר על הבר. המטרה הבאה: ליצור פורמט של שעשועון | צילום: יואב דודקביץ'
קומר על הבר. המטרה הבאה: ליצור פורמט של שעשועון | צילום: יואב דודקביץ'
מרגע שפתח קומר את פיו וענה על התשובה הנכונה הוא לא הפסיק לענות במדויק על כל שאלותיו של המנחה עידו רוזנבלום. הוא הפגין שליטה בכל שאלות הטריוויה והותיר אפילו את חבריו לקבוצה המומים כששלף במהירות הבזק את התשובות בשלב הגמר. "ראיתי את הלחץ על הפנים של איתי. הוא מעולם לא היה צריך להתמודד עם משוכה כזאת עד שהגעתי", אומר קומר.
אחרי מאבק לא פשוט נכנע הרמן והבין שהאתגר גדול עליו. הוא קיבל 23 נקודות בלבד ולא הדביק את הפער מקומר וחבריו. "מדובר בפער חסר תקדים בתולדות התוכנית", קובע המנצח. "חשוב לומר שלנו היה יתרון כמותי וגם יכולנו לטעות בלי להיענש, ואילו בכל פעם שאיתי טעה הוא נאלץ לחזור צעד אחורה".
חוויות מעספיא
שנתיים חלפו מהתוכנית, אבל קומר עדיין נרגש כשהוא נזכר במשחק הטריוויה ששינה את חייו. לא 240 אלף השקלים שהתחלקו בין חברי הקבוצה (200 אלף הגיעו בזכותו) היו הדבר העיקרי, כמו שאפשר לחשוב בטעות, אלא דווקא ההרגשה שהוא מסוגל לעשות את זה.
"אחרי הזכייה התקשרו אליי אנשים שנזכרו בקיומי. גם הצ'ייסר עצמו ורוזנבלום לא נשארו אדישים והקפידו לפרגן לי בשידור וגם אחריו. ראיתי את מבטי ההתפעלות בתגובות שלהם. זאת הרגשה שממלאת אותך ביטחון".
כל זכייה של עשרות אלפי שקלים מגיעה בזמן, אבל הניצחון של קומר הגיע בנקודת זמן מכוננת ושינה את חייו. "בזמן הניצחון הייתי בצומת דרכים בחיי. ניסיתי להבין מה אני עושה עם העתיד שלי. סיימתי לעבוד בעבודה תובענית בסופר ירושלמי ואת לימודי הספרות שלי באוניברסיטה העברית והבנתי שאני זקוק למנוחה ולמחשבה לאן אני לוקח את חיי".
קומר, איש חיי לילה ותיק בירושלים, החליט לנסות למצוא קצת שקט בחייו. מבחינת התקציב שעמד לרשותו הוא לא היה יכול להרשות לעצמו נסיעה ארוכה לחו"ל והעדיף נסיעה למקום זול אך מרתק לא פחות - לכפר הדרוזי עספיא. "הכרתי שם זוג חברים והם הציעו לי להתארח אצלם, ובגלל הנסיבות הבנתי שזה המקום שבו אזכה לשקט מרבי שיעזור לי לחשב מחדש את המסלול".
גם בשבוע שבו עספיא עולה לכותרות, בגלל פרשת רדא מנצור - שגריר ישראל בפנמה שגר בכפר ועוכב בנתב"ג בגלל מקום מגוריו, היא עדיין אחד המקומות הסימפתיים והשקטים במדינה.
"מדובר במקום שקט, לפעמים שקט מדי, אבל זכיתי שם לאירוח מלכותי. גיליתי שהציבור שם סקרן מאוד ללמוד על החיים של צעיר יהודי, ועוד כזה שמגיע להתארח בכפר שלהם".
ולמרות האידיליה התגעגע קומר מפעם לפעם לחיי הלילה. "עספיא היא מקום דתי, ולכן הייתי צריך לעשות את ההתאמות מבחינתי", הוא מספר. הבעיה היחידה הייתה שמקום בלי חיי לילה הוא מקום קצת משעמם. כשהרגשתי צורך לצאת או לבלות ירדתי לחיפה או נסעתי לירושלים. שאפתי קצת מחיי הלילה וחזרתי לשלווה הרגועה והזולה של הכפר".
הפתרון לשעמום: טריוויה
בשלב הזה של החופש הגדול, שבו הילדים כבר מתחילים לטפס על קירות הבית ולהטריף את ההורים, לקומר יש פתרון שמצליח להביס כל שעמום. "הטריוויה תמיד הייתה התרופה שלי לשעמום", הוא נזכר. "גדלתי במשפחה דתית בשכונת הר נוף בירושלים, וכל הערבים המשפחתיים שלנו, כבר מגיל צעיר, התמקדו בטריוויה. בכל ערב היינו יושבים בפורום משפחתי ומשחקים, עד שהרגשתי שצברתי ידע מרשים בתחום".
גם תור הזהב של השעשועונים הישראליים שחווה קומר בהיותו נער הדגישו את חיבת הטריוויה שלו. "הייתי צופה אדוק של 'הכספת' ו'מי רוצה להיות מיליונר'. מצד אחד זאת תמיד הרגשה טובה לצפות בכל התוכניות הללו ולראות שאתה יודע לא פחות טוב מהמתמודדים", הוא אומר. "מצד שני ידעתי שהרבה פעמים הפורמט אינו מאפשר לטוב ביותר לזכות אלא דווקא לאנשים שיש להם תכונות אחרות".
קומר החליט לעסוק בתחביב ברצינות. בזמן שהותו בעספיא התאמן על יכולות הטריוויה בכל יום ואף תחזק את אתר האינטרנט שלו, "פרופסור", שמיועד לחובבי חידות היגיון. "יש קהילה לא קטנה של ציבור שחובב את החידות הללו. רק מעטים הופכים את זה למקצוע", הוא מבהיר.
ממשתתף לכותב
בשלב מסוים החליט קומר שהוא חייב לבחון את עצמו גם ברמות הגבוהות. ההצלחה מול הצ'ייסר הייתה חותמת רשמית לכך שהוא מסוגל להתמודד בכל רמה.
"העובדה שהצלחתי להביא לידי ביטוי את היכולות שלי בשידור טלוויזיוני הוכיחו לי שאני 'שם'. לפני זה תמיד עלה בי החשש שאולי לא אצליח לחשוב מהר מרוב לחץ או התרגשות, אבל כשראיתי שאני צולח את הקושי הזה הבנתי שאני יכול לקדם את התחביב שלי", הוא אומר.
אמנם הכסף מהתוכנית אזל בגלל חופשות בחו"ל ופינוק מכריו ואהוביו במתנות סמליות, אבל קומר סומן ביומני הסקאוטינג של השעשועונים - לא רק משתתף פוטנציאלי אלא בעיקר כותב חידונים.
"למזלי, זאת הייתה תקופה שבה פוצלו הערוצים ועלו תוכניות שונות ומשונות. בתקופה הזאת היה ביקוש לכל כותב ולמזלי, נכנסתי למעגל הכותבים המצומצם של חידות הטריוויה בישראל".
2 צפייה בגלריה
הצ'ייסר | צילום: טל שחר
הצ'ייסר | צילום: טל שחר
הצ'ייסר | צילום: טל שחר
ההצעה המרגשת במיוחד הייתה של איתי הרמן, הצ'ייסר עצמו. הוא הציע לו לכתוב שאלות גם לעונה הבאה של "המרדף". "זאת הייתה סגירת מעגל מרגשת במיוחד ותעודת כבוד בשבילי. כיף לראות כיצד הפכתי ממשתתף בתוכנית לאחד שאחראי לכתוב את השאלות שיופיעו בה ובעצם לקולגה של הרמן".
כשהתחביב הפך למקצוע
שני תחביבים יש לקומר: חידוני הטריוויה וחיי הלילה. באופן מעורר קנאה הפכו שניהם למקצוע שלו. הוא לא רק הוא מחבר חידות לשעשועונים אלא גם עובד כברמן בקרב קהל הבליינים של "התקליט" שבמרכז ירושלים. "עברתי מהצד הטועה של חיי הלילה אל הצד הצודק של עולם הבילויים", הוא צוחק.
המטרה הבאה שלו היא לשלב בין שתי האהבות. "למען האמת, אני כבר עושה זאת. בחורף אנחנו עושים ערבי 'פאב קוויז' ב'תקליט'. זה פורמט שנפוץ במדינות אחרות וגם בישראל הוא עשוי לצבור תאוצה. חובבי הטריוויה עטים על המציאה וכבר יש יריבויות".
בערב הבחירות האחרונות יזם קומר ערב שנקרא 'בוחרים ובוכים': "ערכנו חידון טריוויה בנושא בחירות בדקות המתות שלפני המדגם. דאגנו שהמנצחים יקבלו בקבוק שתייה והמפסידים יקבלו פרס ניחומים. דבר אחד בטוח: כולם יצאו שתויים".
ביום הבחירות הקרוב יתקיים ערב ההמשך, "בוחרים ובוכים 2", באותו פורמט, רק עם שאלות מעודכנות. "גם מי שלא הפך את הטריוויה למרכז חייו יוכל ליהנות בערב הזה", הוא מבטיח.
מאז נעשתה הטריוויה למרכז חייו, התנהלותו של קומר נעשתה מוקפדת מבעבר. הוא מתגורר בדירת יחיד בנחלאות, והימים שלו מתחילים ומסתיימים בחידוני טריוויה. הוא מקפיד לקרוא את העיתונים בקביעות ולכתוב שאלות בכל יום. "אני יושב בפינה שלי וכותב. המשכורת של כותב שאלות נקבעת על פי כמות השאלות שנכנסות לתוכנית ולא על פי כמות השאלות שכתבת", הוא מסביר. "אם פעם מקורות המידע היו מוגבלים וכך גם השאלות, היום יש עודף מידע בכל הערוצים באופן שמגביל את היכולות שלנו לדעת הכל", הוא מבהיר. "אם פעם הכרתי את כל הלהקות הידועות בארץ, היום הרבה יותר קשה לשלוט במידע".
קומר מבין שזה הזמן לתכנן את החלום הבא: "המטרה שלי היא ליצור פורמט של שעשועון. אם זה יצליח, אגשים חלום ואזכה לנחת כלכלית. ואם לא? אדע שלפחות הייתי בר מזל וזכיתי להתפרנס מהאהבות הגדולות של חיי".
איתי הרמן, הצ'ייסר, זוכר היטב את יוסי קומר. "אמנם פעם בארבע תוכניות אני מפסיד למשתתפים באולפן, אבל אצל יוסי ראיתי תכונות אחרות", הוא אומר. "היה לו קור רוח נדיר לאדם שמופיע בפעם הראשונה בטלוויזיה. הרגשתי שאפילו לי קשה להתמודד עם הרוגע שבו זורק תשובות נכונות במהירות מפעימה. להבדיל מחובבנים אחרים שמגיעים לתוכנית, ראו על יוסי מהרגע הראשון שהוא מקצוען. אני משוכנע שגם לאחר התוכנית עוד יצטלבו דרכנו".
התשובות: 1. אייר 2. שומרי העיר 3. בירמינגהאם 4. לוריאל 5. צילם את רצח רבין 6. מנזר המצלבה 7. מנצ'סטר יונייטד 8. שכחו אותי בבית 2 9. רומיאו ויוליה 10. הרב קוק