בצעד מפתיע פנה לפני כשבועיים ראש עיריית רמלה, מיכאל וידל, ללשכת שר הפנים אריה דרעי בבקשה רשמית לאיחוד רשויות עם המועצה המקומית באר יעקב – מהלך שעורר שיח ציבורי ער.
2 צפייה בגלריה
מיכאל וידל
מיכאל וידל
מיכאל וידל
(צילום: אבי מועלם)
הסיבה: וידל מעולם לא דיבר על כוונתו לפעול למהלך מסוג זה, בוודאי לא בצורה גלויה, ולציבור נודע על הרעיון לאחר שהמסמך שהועבר ללשכת דרעי הופץ במספר מקומות.
לצד התלהבות מהפעולה, גרמה בקשתו של וידל לוויכוח בין פעילי חברה, גורמים במערכות המוניצפליות של שני היישובים וכן בקרב תושבים ברמלה ובבאר יעקב, שתהו על עיתוי הבקשה.
הנושא זכה להתייחסות מוגברת גם לאור העובדה שבימים בהם הועברה פנייתו של וידל למשרד הפנים, ניהלו וידל וראש מועצת באר יעקב ניסים גוזלן עימות מילולי חריף על רקע עתירתו של גוזלן לבית המשפט בדרישה למנוע את פתיחתו של כביש 200. סביב האירוע האשימו שני ראשי הרשויות זה את זה כי כל אחד מהם פועל ממניעים אישיים שאינם בהכרח לטובת ציבור התושבים.

חיסכון של מיליונים

בפנייה שהעביר וידל ללשכת דרעי תחת הכותרת "בקשה לאיחוד רשויות מקומיות – רמלה ובאר יעקב" מציין וידל כי איחוד הרשויות "יביא בסופו של יום להתייעלות כלכלית, תפעולית, ארגונית ותכנונית".
עוד כותב ראש העירייה לשר, כי לדעתו "רשות מאוחדת עשויה להניב חיסכון של מיליוני שקלים בשנה לקופה הציבורית", ובהקשר לבאר יעקב: "ככלל, עת שחושבים על איחוד רשויות, הרי שרצוי לאחד רשויות קטנות השוכנות בסמוך לרשות גדולה יותר אשר מהווה עיר מרכזית הנותנת מענה לתושבים של הרשות הקטנה... ותושבי באר יעקב צורכים שירותים בעיר רמלה באופן קבוע".
בסיום פנייתו מדגיש וידל בפני השר דרעי כי לאחר שיקבל אישור עקרוני לאיחוד, יכינו גורמים מקצועיים תוכנית יסודית ומפורטת בנושא.
השבוע, בשיחה עם "ידיעות איילון", מגלה וידל כי פגישות מקדימות בנושא האיחוד כבר בוצעו מול גורמים במשרד הפנים.
"היו לי בתקופה האחרונה שיחות עם השר דרעי ועוזריו ואני חושב שהם מאוד קשובים אלינו", אומר וידל. "יש על מה לדבר, ואני באמת חושב שהאיחוד הזה יעשה טוב לשני היישובים, יעלה אותם בדירוג הסוציואקונומי".
עוד מספר וידל כי מנכ"ל העירייה, רונן עזריה, החל בהוראתו בהקמת צוות שיכין קווי יסוד לפעולה ותוכנית שתוגש למשרד הפנים לקראת דיון שיתקיים בעתיד בנושא.
"הוקמה השבוע ממשלה חדשה, השר דרעי נותר בתפקידו ולאחר שהממשלה תתארגן נדאג לקיים דיון מורחב בנושא מול כל הגורמים הרלוונטיים".
למרות התמיכה שמקבל וידל ממקורביו ומתושבים רבים, הוא זכה בשבוע החולף גם לדברי ביקורת חריפים, אך הוא לא ממש מתרגש.
המתנגדים, סבורים מקורבי וידל, חוששים בעיקר מכך שראש העירייה מקורב מאוד לצמרת הממשלה בישראל.
2 צפייה בגלריה
ניסים גוזלן
ניסים גוזלן
ניסים גוזלן
(צילום: אבי מועלם)
"ביקורת תמיד היתה ותמיד תהיה", אומר וידל. "ראשי רשויות בדרך כלל נגד איחוד והממשלות בעד ואני ממש לא לוקח ללב".
על התנגדותו של גוזלן למהלך אומר וידל: "תמיד יש ביקורת וזה מובן, אין החלטות שעוברות חלק. אני חושב שזה רעיון טוב גם לבאר יעקב ושעם איחוד הרשויות נוכל להפוך לעיר המרכזית בשפלה, למטרופולין של תרבות וחינוך".

"פייק ניוז"

אחד המתנגדים הבולטים למהלך הוא יו"ר האופוזיציה במועצת העירייה של רמלה, חבר המועצה עדי שטרנברג מסיעת "רמלה שלנו".
"לפני עשר שנים המדינה השתעשעה ברעיון לאיחוד בין רמלה ללוד, שהיתה אז תחת ועדה קרואה ובחובות עצומים לעומת רמלה של יואל לביא שהיתה עיר יציבה, ואפילו אז זה לא עבד", אומר שטרנברג.
"קשה לי לראות את המהלך מצליח כעת, מה עוד שרמלאים רבים לשעבר עזבו את העיר ועברו דווקא לבאר יעקב, שהיא מועצה בצמיחה. אני חושב שבמקום להתעסק בעניינים האלה עיריית רמלה צריכה לדאוג לשיפור המצב בעיר בתחומים רבים ועד אז להפסיק לספק פייק ניוז".
תושבי רמלה, כמו קברניטי העיר, חלוקים בדעותיהם.
"בקרוב, כשתוכרז באר יעקב לעיר ואם בישראל, במעמד חגיגי, נשמח להזמין ולארח גם את מיכאל וידל, השכן הטוב מרמלה"
"כולם יודעים כמה כוח וקשרים יש לוידל בממשלה, ולכן יש מצב שהוא הולך לצעד הזה בידיעה שיקבל גב", אומר אלירן כהן, תושב העיר, "וחוץ מזה התושבים של באר יעקב הם כבר מזמן חלק מאיתנו, ככה שזה די טבעי".
אביבית קרידו, לעומת זאת, לא חושבת שאיחוד הרשויות הוא דבר נחוץ.
"אני לא חושבת שהדבר הזה יקרה, בעיקר כי אני לא רואה טעם שיש לאלפי התושבים החדשים בבאר יעקב להיות חלק מרמלה, ולא בגלל עניין של תדמית", אומרת קרידו. "הם הגיעו לשם לגור בשכונה חדשה ולקבל שירותים ממועצה קטנה אז למה להם להיכנס עכשיו לכל הבלגן של עירייה גדולה, אז נראה לי שאין לזה באמת סיכוי".

"השכן הטוב"

גוזלן מצידו סירב להתייחס לנושא באופן אישי והעביר תגובה באמצעות דובר המועצה אריה אפשטיין: "באר יעקב חגגה השנה 113 שנים להיווסדה כיישוב עצמאי במדינת ישראל וכך היא תמשיך בתנופת הבנייה והפיתוח, לצמוח ולשגשג ולהוות בית לאלפי משפחות שהגיעו ונהנות מחיי קהילה מפותחים ומגוונים, מחינוך ברמה גבוהה, מתרבות ומאיכות חיים. בקרוב, כשתוכרז באר יעקב לעיר ואם בישראל, במעמד חגיגי, נשמח להזמין ולארח גם את מיכאל וידל, השכן הטוב מרמלה".
ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "התקבלה פנייה ראשונית מעיריית רמלה. המשרד ינחה את הרשות כיצד להשלים את הפנייה בהתאם לחוזר המנכ"ל והיא תיבחן על ידי גורמי המקצוע במשרד הפנים".