1 צפייה בגלריה
בית ספר חביב. צילום: אבי מועלם
בית ספר חביב. צילום: אבי מועלם
בית ספר חביב. צילום: אבי מועלם
ראשון לציון היא אמנם העיר שממנה יצאה בשורת השפה העברית, אך הורים יוצאי חבר העמים טוענים כי גורמים בצוותים החינוכיים במספר בתי ספר בעיר דרשו מהם ומילדיהם שלא לדבר בשטח מוסדות החינוך ברוסית.
"הייתי בבית הספר שם לומד הבן שלי ודיברתי איתו ברוסית", מספרת אנה, אם לתלמיד כיתה ד' בבית הספר היסודי 'הדרים', "כמה נציגות של הצוות החינוכי פנו אליי ואמרו לנו לא לדבר בשפה הרוסית בשטח בית הספר. אמרו לי שזה לא בסדר. הן גם הוסיפו שזה לא טוב שהבן שלי מסתובב רק בחבורה של דוברי רוסית, כי הם צריכים להתערבב יותר עם שאר תלמידי הכיתה".
האם זועמת על ההוראה ולא מבינה מדוע לצוות החינוכי יש זכות לדרוש דרישה שכזו. "לא ברור לי מה העניין שלהם. לבן שלי יש חברים שהוא רוצה לבלות איתם בבית הספר ולאף אחד אין זכות להתערב לו עם מי להתחבר".
"כל הזמן אומרים לנו לדבר עברית ומעירים לנו שלא לדבר בשפה הרוסית", מוסיף בנה של אנה. "זה מעליב כי לא נעים לי שככה מעירים על השפה שאני מדבר בבית".
אילונה, אם נוספת שבתה לומדת בבית הספר מעידה גם היא על מקרה דומה, "הבת שלי סיפרה לי שמורה אחת שמעה אותה בהפסקה מדברת ברוסית וביקשה ממנה ומהחברות שלה להפסיק. זה לא נעים לי ולא נעים לילדה שלי לשמוע דבר כזה, כי יש לה חברות שדוברות את השפה הרוסית והן עושות את זה בהפסקות וזה לא מפריע לאף ילד אחר אז למה צריכים לבוא אליה ולומר לה שהשפה שלה מהבית היא אסורה לשימוש בבית ספר? הבת שלי יודעת לדבר ולכתוב עברית מעולה ועצם זה שהיא דוברת בהפסקות רוסית לא פוגע בה, אלא להפך. זו שפה נוספת שהיא שולטת בה".
גם בבית ספר 'חביב', הראשון שבו למדו התלמידים בעברית, קיבלו הורים מסר דומה, כך טוען ויקטור, הורה לתלמיד בכיתה ב'. "קיבלנו הודעה מוועד ההורים של בית הספר שאומרת שאחרי ישיבה עם הנהלת בית הספר הם ממליצים לילדים לא לדבר בשפה הרוסית כדי שלא לגרום להם נזק. הם ממליצים לא להשתמש בשפה הזו בשיעורים וגם לא מעבר כדי ליצור אווירה חברותית בין כל הילדים ולעזור להם לתקשר אחד עם השני. אני מתנגד להנחיה הזו וזה הזוי שילד בן שבע צריך לשאול אותי למה הוא לא יכול דבר עם חברים שלו בשפה שהוא רגיל אליה".
בעקבות מקרים אלו פנה ממלא מקום יו"ר ועדת קליטה ולד קפוסטין במכתב למחזיקת תיק החינוך ליאל אבן זוהר, "בימים האחרונים קיבלתי כמה וכמה פניות מההורים שלטענתם אוסרים על ילדיהם לדבר בשפת האם שלהם בין כותלי בתי הספר. במקרה אחד נשלחה הודעה בקבוצת הווטסאפ המשותפת על כך שהילדים לא ידברו ברוסית במשך השיעור. במקרה אחר כאשר אמא דיברה עם הילד שלה ברוסית, ניגשה אליהם מנהלת ולפני כולם ביקשה להפסיק. מדובר בתופעה שלא מתקבלת על הדעת. אני אישית רואה זאת בחומרה רבה. כל זה דורש בדיקה וטיפול מיידי".
גם יו"ר ועד ההורים העירוני רוני עקירב בירר את הנושא לאחר שהגיעו אליו המקרים, "הובא לידיעתי מקרה שבו מנהלת בית ספר יסודי הוציאה הודעה שבה היא אוסרת על ילדים לדבר עם הוריהם בשטח בית הספר בשפה הרוסית. למרות שברורה לי כוונת המנהלת שרצתה למנוע מצב שבו ילדים שאינם דוברי השפה ירגישו שלא בנוח, עדיין אני מתנגד לכך נחרצות. לא ייתכן שיאסרו על ילד לדבר עם הוריו בשפת אמו. זה מזכיר את ימי תחילת קום המדינה, כשניסו לכפות על עולים חדשים את מנהגי הארץ בכפייה. אני מאמין שהקניית השפה העברית צריכה להיעשות כתהליך לאורך זמן ולא בכפייה. לאחר בירור עם יו"ר אחד מבתי הספר נמסר לי שהעניינים הובהרו וההוראה הזו בוטלה ועל כך אני שמח".
מחזיקת תיק החינוך ליאל אבן זוהר הגיבה על עניין זה ואמרה "לא ידוע לי על הנחיה גורפת כזו. נמסר לי שיש בקשה מהילדים לדבר עברית במסגרת השיעורים. אני אבדוק את הנושא".
ראש העירייה רז קינסטליך גינה את העניין על הסף והנחה את מנהל החינוך להבהיר לצוותי החינוך שחופש הביטוי הוא זכות יסוד וכל אחד רשאי ויכול לדבר בשפה שבה הוא בוחר.