נפתח בחדשות הרעות - מתחילת ספטמבר הנסיעה בראשון לציון תהיה קשה יותר ברחובות הסמוכים לשדרות גולדה מאיר והתקומה בעקבות עבודות לשיפור התשתיות וסלילת נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ).
החדשות הטובות הן שמיד בסיומן יזכו תושבי העיר לשדרוג משמעותי בנוחות הנסיעה בתוך העיר, צמצום השימוש ברכבים פרטיים ואפשרויות התניידות נוחות וטובות יותר ממקום למקום בעזרת התחבורה הציבורית, כל זאת במסגרת פרויקט 'מהיר לעיר'.
1 צפייה בגלריה
פתרון לעומס בכבישים. הדמיה: נתיבי איילון
פתרון לעומס בכבישים. הדמיה: נתיבי איילון
פתרון לעומס בכבישים. הדמיה: נתיבי איילון
"צריך להבין שהרעיון של מהיר לעיר הוא לא רק סלילת נתיבי תחבורה ציבורית", אומרת ראש אגף 'מהיר לעיר' בנתיבי איילון, עדי קין קרני, "זאת סוכריה שהמדינה נותנת לרשות המקומית, במסגרתה משדרגים את כל התשתיות בעיר. מוסיפים מדרכות חדישות, סוללים שבילי אופניים, מתקינים עמודי תאורה חדישים ומקימים תחנות אוטובוס ברמה המתקדמת ביותר בעיר".
כשקין קרני מדברת על הסוכריות הללו, היא מכוונת בראש ובראשונה לשדרוג כל מערך התחבורה הציבורית שהחל כבר בחודש אוקטובר 2018 ונמשך בחודש מרץ האחרון, כאשר נעשה שינוי במספר קווי אוטובוס בעיר, ביטול של חלק מהם והוספה של רבים אחרים.
"אי־אפשר לדבר על הפרויקט בלי להבין את מצב התחבורה שאנחנו נמצאים בו כיום בישראל", היא אומרת. "כיום אנחנו עומדים שעות רבות בפקקים, אבל בעתיד נהיה במצב חמור יותר ממה שהוא כיום, חלק יגדירו אותו כמצב חירום. כמות האנשים על הכבישים תוכפל ותשולש ולא נוכל להתנייד רק באמצעות הרכב הפרטי כי העומסים יהיו בלתי אפשריים. יש כיום 2000 כלי רכב לכל קילומטר בכביש, והגודש הוא בלתי נסבל. התחזיות מראות שתהיה עוד עלייה דרמטית במספר כלי הרכב, לכן צריך שדרוג מיידי של התחבורה הציבורית".
פרויקט 'מהיר לעיר' החל לפעול בשנת 2016 ומשתף פעולה כיום עם 17 רשויות מקומיות ומטרתו לייצר סטנדרט חדש של תחבורה ציבורית ואלטרנטיבה אמיתית לנסיעה ברכבים פרטיים. לטובת כל אלה סוללים כמה שיותר נתיבי תחבורה ציבורית ומגבירים את תדירות וכמות האוטובוסים ברחבי העיר כדי להפחית את השימוש בכלי הרכב הפרטיים. "צריך לדאוג לתחבורה ציבורית אמינה וטובה ולכן נשפר את הקווים, נתגבר את התדירות שלהם ואנחנו רואים כבר את העלייה בכמות הנוסעים ולכן זה מעיד שכשיש חלופות טובות אז אנשים משתמשים בהן".
לדברי קין קרני, החל מתחילת חודש ספטמבר יחלו בעיר העבודות. "בראשון לציון אנחנו מדברים על צירים חדשים ברחובות גולדה והתקומה. בגולדה נקים נת"צ לכיוון דרום ובהמשך לרחוב ההסתדרות. בתקומה יהיה נת"צ ימני לשני הכיוונים שיתחבר לנתיב קיים ברחוב לוי אשכול ולנת"צ בכביש 20 ובעצם ככה נייצר רשת רציפה של ציר נסיעה, וזו רק ההתחלה. יש עוד פרויקטים מתוכננים בעיר. בסוף תהיה רשת רציפה של נת"צים ואנשים יוכלו להשאיר את הרכב הפרטי ולנסוע באופן מהיר ליעדם".
מבחינת לוחות הזמנים, קין קרני אומרת שסך כל זמן הפרויקט הוא 17 חודשים אבל הוא יבוצע במקטעים, במטרה לצמצם את ההפרעה לתושבים. "כמובן שנגישות להולכי רגל תהיה בכל תקופת העבודות ויהיו מעברי חציה. אנחנו גם נקים ריהוט רחוב חדש, נשפר תשתית ניקוז, נחליף את עמודי התאורה, תחנות האוטובוס יהיו משודרגות עם שילוט חכם ומתקדם. סך כל ההשקעה בפרויקטים בעיר הוא למעלה מ־130 מיליון שקל".
יש נת"צ ותיק יחסית בדרך המכבים, אבל הוא לא יעיל בגלל נסיעה של רכבים פרטיים. איך תטפלו הפעם בבעיה?
"זו אכן נקודה שצריך לתת עליה את הדעת. במסגרת מהיר לעיר חתמנו עם כל הרשויות המקומיות שהן יאכפו את הנסיעה בנת"צ בשעות הפעילות כי השקעה של מיליארדי שקלים לא תעזור אם יסעו עליהם רכבים פרטיים. בשעות הפעילות לא יורשו נסיעות של רכבים פרטיים. בתל אביב כבר יש אכיפה ונהגים מקבלים דוחות וזה מאוד יעיל וכך גם יהיה בראשון לציון".