3 צפייה בגלריה
קינסטליך בחוף הים. משוכנע שיימצא פתרון | צילום: אבי מועלם
קינסטליך בחוף הים. משוכנע שיימצא פתרון | צילום: אבי מועלם
קינסטליך בחוף הים. משוכנע שיימצא פתרון | צילום: אבי מועלם
רצועת החוף של ראשון לציון משתרעת אמנם לאורך שמונה קילומטרים רחבי ידיים, שכוללים חול ים ומים גועשים של ים מלוח, אלא שלמרבה הצער אי־אפשר ליהנות מהם. שבעה קילומטרים מתוך החוף שייכים למשרד הביטחון ורק קילומטר אחד בלבד מותר לשימוש לטובת מאות אלפי תושבי העיר, שהיא כידוע הרביעית בגדולה בארץ, ולעוד רבים שמגיעים מחוץ לעיר ליהנות מהחוף והים.
רק בשנים האחרונות הוקצו לטובת המתרחצים 150 מטרים נוספים, וגם זאת רק לאחר דיונים ממושכים שנמשכו שנים והשקעה של מיליוני שקלים ומאמץ רב של קרוב לשנתיים עבור פינוי מוקשים ותחמושת. מאז נפתח קטע החוף החדש להנאת המבקרים, אבל כולם מסכימים שזה עדיין לא מספיק.
"שלא תהיה בכייה לדורות"
במערב ראשון לציון ממוקם מתקן ביטחוני אשר מונע המשך פיתוח עירוני ובעיקר מונע כל אפשרות לפיתוח והנגשה של רצועת החוף לציבור תושבי ראשון לציון והסביבה. לדברי גורמים בעירייה, בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית בנכונות מערכת הביטחון לפינוי המתקן הצבאי בחלקו הצפוני (שטח של כ־1,300 דונם), על מנת לאפשר מימושה של כוונה זו הן בהיבט התכנוני־אורבני והן בהיבט המינוף הכלכלי נדרשת המדינה לחשיבה מחדש על ייעודה של הקרקע המדוברת.
3 צפייה בגלריה
קינסטליך בחוף ראשל"צ | צילום: אבי מועלם
קינסטליך בחוף ראשל"צ | צילום: אבי מועלם
קינסטליך בחוף ראשל"צ | צילום: אבי מועלם
תוכנית המתאר הארצית הכוללת (תמ"א/1) קובעת כי לאיזור המדובר ישנם שני ייעודי קרקע - מכלול חוף ויער טבעי. שני הייעודים הם שטחים פתוחים במהותם, ועל כן לא ניתן יהיה לקדם פיתוח עירוני משמעותי בשטח.
הגורמים מציינים כי "על מנת למנוע בכייה לדורות, יש לאפשר תכנון ראוי וכולל של השטח לשימושי קרקע מתאימים כמו רצועת חוף עירוני, תיירות חוף, מגורים ופיתוח עירוני ברצף לאיזור המזרחי המרוחק מחוף הים ועוד".
מבינים את המצוקה
בימים אלה פועל ראש העירייה רז קינסטליך על מנת להרחיב את גודל השטח ולאחרונה הגביר את המאמצים בכדי להוציא את התוכנית אל הפועל. בין היתר נפגש קינסטליך עם שר הפנים אריה דרעי, ובין היתר הציף את הצורך בפינוי מטווח 24 והגדלת שטח רצועת החוף עבור תושבי העיר.
לדברי גורם שנכח בפגישה, השר דרעי הביע נכונות לסייע כבר עכשיו, על מנת למנוע פגיעה בתכנון העתידי. בנוסף, קיים ראש העירייה סיור במטווח 24 הגובל בחוף הים העירוני, עם ראש מטה הדיור הלאומי זאב בילסקי, על מנת להראות לו מקרוב את השטח ואת המצוקה עימה העירייה מתמודדת בחוף הים. גם פגישה זו הסתיימה בנכונות לקדם את היוזמה.
3 צפייה בגלריה
הסיור בחוף עם זאב בילסקי | צילום: אבי מועלם
הסיור בחוף עם זאב בילסקי | צילום: אבי מועלם
הסיור בחוף עם זאב בילסקי | צילום: אבי מועלם
"כדי לאפשר לתושבי העיר רצועת חוף הראויה לעיר הרביעית בגדולה בישראל, יש לאפשר לנו תכנון ופיתוח של השטח באמצעות שימושי קרקע מתאימים", אומר קינסטליך ומוסיף כי התוכניות לקרקע אם תתפנה כוללות בין היתר הרחבה של רצועת החוף העירוני, הקמת פארק חוף בתחום הסביבה החופית, פיתוח התיירות ועוד.
"ראשון לציון נאבקת על מנת לקבל לידה את שטח הבסיס הצבאי, שיוכל לסייע לנו להרחיב משמעותית את רצועת החוף היפה שלנו ולקדם דרכי גישה נוספות עבור התושבים והבאים לחוף הים", מוסיף ראש העירייה אך מנגד מבהיר למי שחושש מפני בנייה בשטחים שיתפנו, כי אין הכוונה לפגוע בערכי הטבע והנוף אלא להיפך. "אנחנו נדאג לפתח ולשמר את רצועת הסביבה החופית", הוא מבטיח.
לדבריו, הוא מעודד מן הפגישות שקיים עם הגורמים השונים ומשוכנע שבסופו של דבר יימצא פתרון לטובת העיר, "ראש מינהל הדיור הלאומי ושר הפנים הבינו את המצוקה ואת הצורך הדחוף שלנו בהגדלת רצועת החוף והתחייבו כי יפעלו בעניין, ואני מבטיח שלא נרפה ונמשיך לקדם את הנושא החשוב".