3 צפייה בגלריה
(מימין) מתתיהו ובביצקי. "יש צורך" | צילום: אבי מועלם
(מימין) מתתיהו ובביצקי. "יש צורך" | צילום: אבי מועלם
(מימין) מתתיהו ובביצקי. "יש צורך" | צילום: אבי מועלם
הנושא הלוהט של תחבורה ציבורית בשבת, שעלה לכותרות ברמת גן בשבועות האחרונים, עוצר גם בתחנת ראשון לציון. יוזמה חדשה של חברי מועצה שואפת לשנות את הסטטוס קוו בעיר ולתת פתרון לתושבי ראשון החילונים בסופי השבוע. אבל למרות ההתלהבות, נראה שמהלך זה לא יעבור בשקט ובחברה החרדית כבר טוענים שיפעלו לסיכול היוזמה: "ניסו את זה בעבר, יכולים להמשיך לנסות. הם יודעים בעצמם שזה לא יצליח", אומרים שם.
לדאוג למצביעים
נושא התחבורה הציבורית בשבתות בראשון לציון כבר צף ועלה בעבר: חבר המועצה עידן מזרחי הצליח לפני שלוש שנים להפעיל למספר שבועות בחודשי הקיץ הסעה ברחבי העיר בשבתות, אך יוזמה זו לא התרוממה וחוסר שיתוף הפעולה מצד התושבים גרם לה לגווע. גם מחאות מצד גורמים דתיים וניסיונות להפעיל לחץ מצידם על מפעילי הקווים לא תרמו להצלחה והכישלון היה צפוי.
כעת מנסים שני חברי הקואליציה מקסים בביצקי ואיתי מתיתיהו לשלב כוחות וכל אחד בדרכו מנסה לקדם את היוזמה, כך שעוד הקיץ יוכלו תושבי ראשון לציון לנסוע בתחבורה הציבורית בשבת. הקו עצמו יופעל על ידי חברה פרטית ועל פי התוכנית יעבור בציר מרכזי לכיוון חוף הים דרך הרחובות ירושלים, הרצוג, שדרות רבין, היובל ומשם לחוף. מיזם כזה אמור לעלות למפעיל בין 3,000 ל־6,000 שקל בשבוע (תלוי בזהות המפעיל) או עד כ־300 אלף שקלים בשנה.
"חשבתי על זה הרבה לפני ערים כמו טבריה או רמת גן, לא הייתי צריך אותן כדי להבין את הצורך בתחבורה ציבורית בשבת", טוען חבר המועצה בביצקי, שמחזיק גם בתיק החברה לביטחון.
למה עכשיו?
"במהלך הבחירות הבטחתי לקהל המצביעים שלי שאני אדאג להם לתחבורה ציבורית בשבת, יש לזה ביקוש לא קטן בראשון לציון ועולים חדשים יחד עם האוכלוסייה המבוגרת צריכים את זה, לכן ידעתי שזה משהו שאני אצטרך לעשות. לפני ארבעה חודשים התחלתי בהליך והבנתי שדרך העירייה יהיה לי מאוד קשה להרים את היוזמה הזו, שתצטרך לעבור אישורים, ומול הלחץ של גורמים דתיים שונים זה לא יעבור. לכן התחלתי לבדוק את הנושא הכלכלי, כי בסופו של דבר, אם נמצא לזה מימון לא תהיה שום בעיה".
עם מי דיברת?
"פניתי לכמה עסקים ובראשם רשת 'טיב טעם' והסברתי להם שזה יכול לסייע להם כלכלית, כי נדאג שאנשים יגיעו אליהם לעסק בשבת. צריך גם להבין שבסופו של דבר לא מדובר בהוצאה כלכלית גדולה מדי. אני יודע גם שאיתי מתיתיהו מנסה להעביר את היוזמה דרך מועצת העיר ואני מקווה שאחד משנינו יצליח, אני בכל אופן גם אתמוך בו בתוך המועצה".
יש תושבים חרדים שאומרים שהם יגרמו לזה להיתקע.
"אני חושש מזה, כמובן. ברור לי גם שהם ינסו לטרפד את זה ולכן בניתי את המודל שלי באופן שבעלי עסקים ינסו לממן את זה ולא דרך העירייה. במקרה שכזה, הם לא יוכלו להפעיל לחץ כי זה מגיע מגורם חיצוני ופרטי ולא כסף ציבורי".
3 צפייה בגלריה
מתיתיהו ובביצקי. "פועלים לסייע לציבור שבחר בנו" | צילום: אבי מועלם
מתיתיהו ובביצקי. "פועלים לסייע לציבור שבחר בנו" | צילום: אבי מועלם
מתיתיהו ובביצקי. "פועלים לסייע לציבור שבחר בנו" | צילום: אבי מועלם
אז מה הבשורה שלך לתושבי העיר? מתי תתחיל לפעול כאן התחבורה הציבורית בשבת?
"אי־אפשר להעריך בשלב זה מתי תהיה תחבורה. אני יכול להבטיח שאעשה הכל ואלחם כדי שזה יקרה, אבל זה תלוי בעוד מספר גורמים. ראש העירייה לא מתנגד לזה אבל קשה לדעת אם הוא יתמוך כי יש לחץ של גורמים דתיים שבטח לא יעשו לו חיים קלים".
אין כאן מלחמה
מי שבאמת אמור לקבל החלטה בעניין זה הוא ראש העירייה רז קינסטליך, שתמך בעבר ביוזמה כזו, אך כעת כשהוא מחויב להסכמים עם המפלגות החרדיות, הוא עלול למצוא עצמו במלכוד. קינסטליך יידרש לקבל החלטה בקרוב, זאת לאור הצעתו של מחזיק תיק הצעירים והנוער, חבר המועצה איתי מתיתיהו, שפועל גם הוא להפעלת התחבורה בשבת.
"מדובר בנסיעה בנתיבים המרכזיים, אין לנו כוונה להיכנס לשכונות, בטח לא למקומות שבהם יש ריכוזים של מגזר דתי", מנסה מתיתיהו להרגיע. "אני ביחסים טובים עם חבריי הדתיים למועצה וגם הם מבינים את הצורך שיש לציבור החילוני. אני עצמי כאיש חילוני מסייע להם לקדם נושאים שקרובים ללבם ולכן אני בטוח שהם מבינים שאנחנו פועלים כדי לסייע לציבור שבחר אותנו ואין כאן שום דבר מעבר לזה. אני מניח שאף אחד מהם לא ינסה לטרפד את זה. חשוב שיבינו שאין כאן מלחמה מול אף אחד, אלא רצון לעזור למי שלא יכול".
לדבריו, הוא בדק את הנושא וערך סקר רוחב בקרב בני הנוער כדי לקבל תמונת מצב עדכנית, "הבנו שיש מצוקה אמיתית עבורם לסופי שבוע כי הם רוצים לצאת לבלות לאיזור הרובע או לחוף הים. אבל באופן כללי, אי־אפשר להתעלם מזה שרוב תושבי העיר הם אנשים חילונים שרוצים לנוע בחופשיות במהלך השבת. כאשר בדקנו את זה, היה קונצנזוס של 95 אחוז בקרב בני נוער שאמרו שהם צריכים את ההסעות בשבת.
"יצרתי קשר עם חברת 'שבוס', שפועלת בערים כמו מודיעין ורמת השרון, והתחלנו איתם את שיתוף הפעולה כדי להוציא את המיזם הזה לפועל. זו חובה שבעיר גדולה כמו ראשון לציון יוכלו לנסוע בשבת. לגיטימי שגם הצעירים וגם המבוגרים יוכלו לנסוע לבקר את המשפחה שלהם בסופי שבוע. מדברים על זה עכשיו כאילו הולכת להיות כאן איזו היסטוריה גדולה, אבל מבחינתי זה אמור להיות ברור מאליו".
בעבר כבר ניסו את היוזמה הזו והיא כשלה. למה אתה חושב שהפעם זה יצליח?
"מבדיקות שעשינו יש לזה ביקוש וזו תהיה הצלחה גדולה. אני מאמין שזה יהיה טוב כי מהשטח אני שומע את הצורך של האנשים. אנחנו בכל אופן נתחיל ונעשה אחר כך הערכת מצב ונבחן את המצב".
"נביע מחאה"
מי שצפויים להיפגע משבירת הסטטוס קוו שתוביל התחבורה הציבורית בשבת הם חברי הקהילה הדתית והחרדית בראשון לציון. למרות זאת, נשמע שלמרות ההתנגדות והמחאות, לא צפויים מהלכים שיפגעו ביוזמה. "אנחנו נמחה בתוקף ואולי אף נביע זאת בצעדים הפגנתיים וננסה להניא את מי שיפעיל את הקווים במטרה שיחזור בו. אבל אנחנו גם מבינים שמדובר בעיר חילונית ואי־אפשר להכתיב כאן סדר יום דתי", אומר אחד מתושבי העיר החרדים.
הרב שמואל טולדנו, מראשי הרבנים בעיר, מבהיר: "אנחנו נביע מחאה והרבנות לבטח תתכנס כדי להביע את מחאתה על הכרסום שיש בשקט ביחסי הדתיים והחילוניים. אבל חשוב להבין שאין מדובר רק בציבור חובשי הכיפות, אני מסתובב בבתי הכנסת בעיר ורובו שם שייך לציבור הכללי שמכבד את המסורת. לכן במצב כזה העירייה משרתת רק אוכלוסייה מסוימת ופוגעת ברגשות של האחרים", הוא אומר. "הבעת הכאב שלנו היא מהפגיעה באחד היסודות הכי גדולים של העם היהודי. שבת היא יסוד גדול ולכן זה קו אדום בקרב הציבור שומר התורה והמצוות וכשחוצים אותו אנחנו מוחים. אבל אנחנו יודעים שראשון לציון היא לא מאה שערים ואורח החיים כאן הוא חילוני ואנחנו נמשיך ללמוד לחיות זה לצד זה".
אתם מרגישים שהגבולות עבורכם נמתחים פעם אחר פעם? אירועי גאווה שנגדם מחיתם ותחבורה ציבורית בשבת הם לא דברים שהיו לפני חמש שנים.
"נכון. אבל הציבור בחר את נבחרי הציבור שלו הפעם וידע היטב במי הוא בוחר".
3 צפייה בגלריה
הרב אריה כהן. צילום: קובי קואנקס
הרב אריה כהן. צילום: קובי קואנקס
הרב אריה כהן. צילום: קובי קואנקס
גם הרב אריה כהן שעומד בראש רשימת ש"ס בעיר הגיב ליוזמה: "מדובר בהצעה פופוליסטית שעולה מדי פעם על ידי חברי מועצה על מנת לנסות לצבור אהדה מאנשי עמותת 'ראשון חופשית' המונה קומץ קטן, שמעת לעת עושה גלים על מנת שנדע על קיומו. לדאבוני, קומץ זה מנסה בכל כוח אפשרי לרמוס ברגל גסה את הסטטוס־קוו ומטרתם ליצור סכסוך בין תושבי העיר הדתיים והחילונים שחיים עד היום בעיר בהבנה, בסבלנות ובסובלנות.
השבת היא מקור הברכה לכל עם ישראל היא תעודת הזהות של העם היהודי לדורותיו. אבותינו ואבות אבותינו מסרו את נפשם על שמירת השבת וחובה לזכור שיותר מאשר אנחנו שומרים על השבת, השבת שומרת עלינו. אני מבקש בכל לשון של בקשה בואו לא נסחור בשבת, שהרי היא לא סחורה הניתנת למכירה.
לגופו של עניין אומר הרב כהן כי "בעבר המשנה לראש העירייה עידן מזרחי יזם רעיון דומה והוכח שאין צורך בדבר הזה. בנוסף, הדבר נבדק על ידי חברות פרטיות ואין לנושא הצדקה כלכלית כי לא היה ביקוש. בואו לא ניתן לקומץ קטן של אנשים שמבטיחים את קולם לכולם להכתיב לנו את סדר היום בעיר ונמשיך לחיות בהרמוניה, כפי שחיו בה מאז ומתמיד".