עיריית ראשון לציון ניסתה להקל על עומסי התנועה בעיר ולפני כחודש החלה במהלך של צביעת מדרכות וחניות בכחול־לבן במקומות מרכזיים בעיר ובאזורי מסחר מובילים.
1 צפייה בגלריה
מתחם הקניות באיזור התעשייה של מערב ראשון לציון. צילום: אבי מועלם
מתחם הקניות באיזור התעשייה של מערב ראשון לציון. צילום: אבי מועלם
מתחם הקניות באיזור התעשייה של מערב ראשון לציון. צילום: אבי מועלם
בעירייה הסבירו כי הדבר נועד להיטיב, בראש ובראשונה, עם תושבי העיר שכעת יכולים להגיע למרכזים אלה ולחנות בחינם באמצעות תו התושב שברשותם המאפשר חניה חופשית. מנגד, תושבים מחוץ לעיר שגודשים את האזורים המסחריים ייאלצו לשלם עבור חניה, מצב שבעירייה קיוו כי יאפשר לתושבי העיר ליהנות מפחות עומס.
אלא שלמרות הרצון הטוב, כעת מתלוננים בעלי העסקים כי קהל לקוחותיהם שחלקו הגדול מגיע מחוץ לעיר מדיר את רגליו בגלל הסדרי החניה החדשים והכנסותיהם נפגעות בשל כך.
גם עובדים משלמים
במהלך חול המועד פסח התעוררו תושבי העיר ובעלי העסקים וגילו שהאיזור בסביבתם נצבע בכחול־לבן. לא היה מדובר במחווה פטריוטית לרגל יום העצמאות המתקרב אלא בהסדרי חניה חדשים.
בעלי החנויות באיזור קניון הזהב והעסקים ברחוב דוד סחרוב טוענים כי זמן קצר לאחר מכן הם גילו שאת ההשפעה של השינוי הם מרגישים בקופה.
"זה קטסטרופה אחת גדולה מה שהולך כאן מאז שצבעו את החניות בכחול־לבן", אומר אלברט בוגלו, בעל חנות רהיטים ברחוב דוד סחרוב, "העירייה הגיעה לכאן וצבעה את החניות ומאז יש ירידה של הלקוחות. אנשים באים אלי ואומרים לי שהם לא יכולים להחנות אצלנו בלי להידרש להפעיל 'פנגו' ושהם פשוט מוותרים וממשיכים הלאה.
"אני מזמין לקוחות שבאים אליי באופן מיוחד ולא יכול לסדר להם חניות וזה פוגע בי, אנשים שהיו מגיעים אליי מכל הארץ כדי לקנות ריהוט עכשיו חושבים פעמיים לפני שהם באים. זה בלגן אחד גדול שפוגע בהכנסות שלי ושל בעלי החנויות השכנים לי שמתלוננים גם כן שהם לא יכולים להמשיך להתנהל ככה".
"אנחנו נמצאים ברחוב משה לוי ליד קניון הזהב ופשוט שינו הכל", מוסיף בזעם משה, גם הוא בעלים של חנות רהיטים.
"שמו כחול־לבן עם תשלום וזה אומר שאנשים לא מגיעים. יתרה מכך, עובדים שלנו שגרים מחוץ לעיר צריכים לשלם על החניות וזה כבר הרבה כסף אז יש בעיות גם עם העובדים. אף פעם לא היו בעיות כאלה ובאמת שאין לנו מושג מה עושים.
"אני משקיע בפרסום ולקוחות שומעים עלי ומגיעים ואז נתקלים בחניה בצבעי כחול־לבן ומתבאסים שצריך לשלם ונוסעים מפה למקום אחר. פשוט הרסו את המסחר, 15 שנים אני כבר פה ואף פעם לא היתה לי בעיה".
הלקוחות בורחים
גם הלקוחות, שיכולים למצוא פתרונות בחנויות בערים אחרות, לא מרוצים מהמצב וסבורים שמי שנפגעת בראש ובראשונה מההחלטה היא עיריית ראשון לציון, שהעסקים שבתחומה מפסידים הכנסות ועלולים להיקלע לקשיים.
"בעבר הייתי נוהג להגיע לכאן יותר וזו פעם ראשונה שאני רואה את השינויים, שמכעיסים אותי מאוד", אומר אורי קמיאלסקי, תושב באר יעקב שאותו פגשנו השבוע בסמוך לקניון הזהב.
"אני לא מבין איך מרכז מסחרי כזה, שאמור לשרת תושבים מכל האיזור הפך להיות נגיש הרבה פחות עבורם. הגעתי למקום ואין לי את האפליקציה הזו של הפנגו וכבר רבע שעה שאני מנסה להוריד אותה ומתעכב על זה.
"אני מגיע לכאן לערוך קניות, מפרנס את העסקים שמשלמים ארנונה לעירייה, אז למה אני צריך להוציא כסף גם על החניה? מה, בכל פעם שאני אגיע לכאן לקניות אני אצטרך לשלם על החניה? לא צריך, יש לי אופציות אחרות שבהן החניה היא בחינם ואם אני צריך לבחור בין מרכזים מסחריים עם חניה חינם לבין חניה בתשלום אז העדיפות היא ברורה".
גם בקרב נוסעי הרכבת של תחנת משה דיין יש טענות על הסדרי החניה החדשים, "עד עכשיו כל החניון הסמוך לתחנת משה דיין היה אפור ומכוניות יכלו לחנות ללא תשלום", מספר רון שמילוצ'י.
"אני גם נוסע ברכבת ומבין שהמטרה היא להיטיב עם תושבי העיר שיכולים לקבל יותר חניה וללא תשלום. העניין הוא שברכבת יש גם נוסעים רבים מחוץ לעיר שעכשיו לא יגיעו לתחנה כי הם יצטרכו לשלם חניה על שעות רבות".
"אותם אנשים עוברים דרך ראשון לציון בדרכם לעבודה ונעזרו ברכבת", הוא מדגיש, "כעת הם פשוט ישתמשו ברכבם הפרטי וזה יגדיל את הפקקים בצירים המרכזיים בראשון לציון, שלא לדבר על זיהום האוויר".
לדבריו, מאז שצבעו את החניות בצבעי כחול־לבן הוא שם לב לירידה בכמות הרכבים החונים בתחנה, דבר המעיד על בחירת הנוסעים באפשרות שהיא אינה תחבורה ציבורית. "המהלך הנכון יותר היה פשוט להכשיר עוד חניות. יש באיזור שטחים פנויים רבים שאפשר היה להפוך אותם לחניה".
"נבחן את הנושא"
חבר המועצה איציק אבשלומוב האחראי על תיק העסקים הקטנים והבינוניים בראשון לציון מגלה כי גם הוא קיבל מספר תלונות של בעלי עסקים, "הנושא של החניה בסמוך לחנויות ייבדק ונבחן האם המהלך הזה אכן מועיל לעסקים כי הוא נותן עדיפות לכלל תושבי העיר, או שמא פוגע.
"במידה והתועלת תהיה קטנה ולא לטובת הסוחרים אז בהחלט נחשוב שוב פעם על כל הנושא. אני באופן אישי קיבלתי תלונות של בעלי עסקים שטוענים שזה מפריע להם ואני אעלה את זה בישיבת הנהלת העירייה. אם נצטרך אז בשיתוף ראש העירייה נבחן את כל הנושא מחדש".
גורם בכיר בעירייה שמעורב בפיקוח על בעלי העסקים המקומיים אמר כי התלונות מצד בעלי עסקים רק הולכות וגוברות, "זה נכון שיש בעיה", הוא מודה, "אנשים מגיעים פחות מחוץ לעיר וזה פוגע בבעלי החנויות.
"ככה זה כשכל מיני גורמים נכנסו למועצת העיר והחלו לחשוב רק איך להעשיר את קופת העירייה וזו הדרך שהם בחרו. אני קיבלתי מספר תלונות ולדעתי צריך לבחון את כל הנושא הזה שוב כי זה לא יחזיק מעמד".
"סוף מעשה במחשבה תחילה", אומר יו"ר האופוזיציה דורון אוזן. "חשוב שיהיה איזון נכון בין צרכי תושבי ראשון לציון לבין בעלי העסקים, על כך אין ויכוח וברור שתושבי העיר צריכים ליהנות, אך אסור לפגוע באותם בעלי עסקים ועובדים שאינם תושבי העיר.
"עירייה חייבת להבין שהעסקים הקטנים הם בסיס הצמיחה הכלכלי של העיר הזאת ולא ברור כיצד היא 'מענישה' דווקא את שמעסיקים מאות מתושבי העיר ומשלמים ארנונה גבוהה לקופת העיר. חייבים להגיע להסדר או לקדם תו חניה מיוחד, אפילו תמורת תשלום סמלי לחברה לביטחון".
"לכל בעל עסק עצמאי יש אחריות הן לעובדיו והן לעסק שלו וחייבים להיות רגישים כלפיהם", הוסיף אוזן. "בכוונתי לפעול למען כל אותם בעלי עסקים באזורים שנפגעו מההחלטה הלא מידתית של עיריית ראשון לציון והעומד בראשה, ולהעלות את הנושא במועצה ובוועדות החנייה והתנועה".
מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "לעירייה יש מחויבות לאפשר לתושביה קדימות וזמינות בחניונים עירוניים. ובכל זאת כדי להקל על עסקים שעובדיהם מתגוררים מחוץ לעיר, בידי כל עסק שמונה מעל ל־30 עובדים יש אפשרות ליצור קשר עם החברה לביטחון ולהגיע להסדר חניה מוזל. בשולי הדברים נציין כי ברוב הערים הגדולות בארץ, החניה היא בתשלום עבור תושבי חוץ".