היחסים בין האוכלוסייה החרדית לבין זאת החילונית בראשון לציון ידעו עליות ומורדות לאורך השנים, אולם שני הצדדים הצליחו תמיד לשמור על סטטוס קוו.
1 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בראשון לציון לפני שנה. צילום: חורחה נובומינסקי
מצעד הגאווה בראשון לציון לפני שנה. צילום: חורחה נובומינסקי
מצעד הגאווה בראשון לציון לפני שנה. צילום: חורחה נובומינסקי
אלא שעל פי גורמים חרדיים מרכזיים בעיר, נראה שהמחלוקות סביב פתיחת עסקים בשבת, או הקמת בית חב"ד בשכונת נעורים, יהיו כאין וכאפס לעומת הסערה שבפתח.
הסיבה: אירועי הקהילה הגאה המתוכננים להתקיים בעיר בקרוב. "עברנו את גבולות הטעם הטוב", מזהיר השבוע אחד הגורמים בשיחה עם 'ידיעות ראשון'. "אין ספק שיהיו לכך השלכות, וכי בסופו של דבר ינקטו צעדים ותתרחש התקוממות".
"מטריד שנציגי החרדים שותקים"
לפני כארבע שנים התנהלה בראשון לציון ישיבת מועצה סוערת במיוחד, כשעל סדר היום היה מונח הדיון בנוגע לתוואי המסלול שבו יעבור מצעד הגאווה בעיר.
אז היה המצעד בחיתוליו, יוזמה של קומץ פעילים מקרב הקהילה הגאה, וקיומו בעיר נחשב חתרני וחלוצי. המתנגד הגדול ביותר בזמנו למצעד היה חבר המועצה הדתי מאיר עקיבא, שהביע התנגדות וניסה למנוע בכל תוקף את קיום המצעד.
מחוץ לאולם המועצה נכחו כמה עשרות חרדים תושבי העיר, שמחו כנגד הכוונה לקיים את המצעד. מאז עברו ארבע שנים, ונראה שבפרק זמן זה ההתקדמות בנוגע להכרה בקהילה הגאה בעיר היתה מהירה ביותר. אחת הסיבות לכך היא העובדה שבשנה שעברה הקימה העירייה 'ועד גאה', גוף עירוני רשמי שאמון על הטיפול בצרכי הקהילה הגאה בעיר והפקת אירועים.
לאחרונה הצטרפה עיריית ראשון לציון לערים נוספות בארץ, שהצהירו כי ישתפו פעולה עם יוזמות אירועי הגאווה וחתמו על אמנה שמעלה על נס את הצורך לקיים שיח פורה כדי ללמוד את צרכי הקהילה.
אלא שהקש ששבר את גב הגמל מבחינת רבים מאנשי הציבור החרדי בעיר הוא אירוע דראג המיועד לבני נוער בגילאי 14-18, שבו הוזמנו גברים צעירים להופיע בלבוש נשי ולהיפך.
"ראשון לציון צועדת לתהום, ויכול להיות שאנשים פשוט עדיין לא מרגישים בזה", אמר השבוע חבר המועצה לשעבר עקיבא, שבבחירות האחרונות לרשות המקומית לא הצליח להיכנס למועצה. "כל האנשים הגאים בעיר יכולים לחיות את חייהם, ואני מאחל להם בריאות שלמה, אבל הפומביות הזאת היא בעייתית מאוד".
עיקר הביקורת של עקיבא מופנית, ובמידה מסוימת באופן מפתיע, דווקא לנציגי הדתיים והחרדים במועצה. "מטריד שהנציגים של הציבור החרדי בעיר שותקים. בסוף זה יפגע רק בהם", הוא מזהיר.
"על תושבי העיר לדעת שהילדים שלהם נדחפים בכוח לדברים מקולקלים, ויש להתקומם על כך. נציגי המועצה החרדים צריכים לצאת נגד התופעות הללו - ולא לעשות חשבון לאף אחד. לא יכול להיות שאנשים יתהלכו כשהם מחופשים לנשים, ובפרט כשמדובר בבני נוער שעוד עלולים להאמין בתדמית הזאת".
"בסוף לא תהיה ברירה ותתרחש התקוממות, כי זה כבר חוצה כל גבול", מאיים עקיבא, "לראש העירייה הקודם, דב צור, היתה תוכנית להכניס לגני ילדים חינוך 'סובלני' כלפי הקהילה הגאה, ולהוסיף ל'אמא או אבא של שבת' גם צורות אחרות של משפחה, כמו שני אבות או שתי אמהות.
"עוד יהיו הפגנות נגד הפריצות הזאת, שהולכת וגוברת - ולמעשה חצתה כבר כל קו אדום. האנשים האלה מובילים את הילדים שלנו למקומות לא טובים - והופכים את ראשון לציון לסדום ועמורה. לכן מישהו חייב לעצור אותם".
"להביא חרדים לעיר"
"דב צור לא היה משתף עם זה פעולה", אומר אהרון פוגל, נציג סיעת יהדות התורה בעיר. "כשראיתי את המודעה על אירוע הדראג לנוער לא הופתעתי, כי צפיתי את זה. אני מזהה את התהליכים שהעיר הזאת עוברת, ויודע מה יהיה השלב הבא. צפוי לנו חילול שבת עצום, העיר תהפוך לתל אביב - ואפילו לגרוע מכך".
גם פוגל מפנה את עיקר חצי הביקורת שלו כלפי נציגי הציבור החרדי והדתי. "במפורש אמרתי שמבחינת החרדים זאת תהיה קואליציה קשה מאוד, כי אף לא אחד מהם יריב עם אנשי הקהילה הגאה או יפעל נגדם", אומר פוגל.
"אני סומך על כמה חבר'ה חרדים שיוציאו פשקווילים נגד האירועים האלה ויעשו רעש, אבל חברי המועצה החרדית לא יתערבו. הם בחרו ללכת עם הכסף ועם הג'וב שלהם במקום עם האינטרס הציבורי".
"אגב, מבחינתי ש"ס הם לא חרדים אלא 'מתחזקים'", הוסיף פוגל בחריפות. "הם מתעניינים רק בטיולים ובפינוקים שלהם. אני לא בונה עליהם במאבק. עצוב לי שהסטטוס קוו נשבר ושאף נציג חרדי במועצה לא ירים את קולו.
"אני גם יודע שלא ניתן לעשות הרבה מדי. ראש העירייה רז קינסטליך פועל למען כל הקהילות, וכמו שהוא צריך לפעול למען החרדים - כך עליו לפעול למען קבוצות אחרות".
לדברי פוגל, הדרך להילחם במגמות השינוי שהוא מזהה, לטענתו, היא לפתות עוד ועוד משפחות חרדיות להגיע להתגורר בעיר. "כרגע זהו לא פתרון ישים", הוא מודה, "אבל אנחנו משמרים את המגזר החרדי בעיר. כך, למשל, לזוג שעומד להתחתן אנחנו מציעים אלף שקל בחודש למימון שכירות בעיר".
גורם חרדי מוכר נוסף תקף גם הוא את חברי המועצה החרדים, "יש כאן ליקוי מאורות חזק שבמסגרתו לא יודעים מה מותר ומה אסור. מביאים ילדים שרוצים תשומת לב, וברור שהם ילכו לשם ויבלבלו אותם.
"אנחנו מתקצבים מהכיס שלנו אירועים שיהפכו לילדים את הראש. מרימים בעיר הפגנות בגלל בתי כנסת שעומדים לקום, אבל על אירוע שכזה הכל עובר בשתיקה. אפילו לא טורחים להודיע על כך מרוב שזה נראה רגיל ושגרתי. חברי המועצה החרדים אינם נלחמים על כבוד התורה. הם ירקו לנו בפנים. איך נציג חרדי במועצה יכול לתת לזה לעבור?".
מאחורי הקלעים
גורם חרדי בכיר דחה את הטענות וחשף בפני 'ידיעות ראשון' כי מאחורי הקלעים ישנם סיכומים עם חברי מועצה חילונים, שאמורים לסייע להם למנוע אירועים מסוג זה הפוגעים ברגשות הציבור הדתי. לדבריו, רבנים מרכזיים בעיר נדברו להיפגש כדי לקבל החלטות על הדרך שבה יפעלו נגד האירועים הצפויים.
אחד מרבני השכונות בעיר, הרב שמואל טולדנו, הוסיף: "אלו דברים חמורים מאוד, אבל היינו צריכים לקחת אותם בחשבון, שכן היה ברור שכך יקרה אחרי שנבחר ראש עירייה חדש. אירוע כזה, שיתקיים בפני בני נוער, מעיד על חוסר הבנה בסיסית בחינוך.
"הרי אנחנו מצפים מהדור הזה של חטה"ב שיום אחד יקימו משפחות. ילד זקוק לאבא ולאמא ולא יכול להתפתח בבריאות איתנה עם לו זוג הורים מאותו מין. בעוד עשר שנים הילדים שיהיו באירוע יצטרכו להקים משפחות - באיזו גישה הם יעשו זאת? זהו חורבן שאין לו תיקון. יש קו אדום שאסור לחצות, וכעת הוא נחצה.
"מגדלים כאן סטיות ועיוותים, והיה טוב אם חברי המועצה החרדים היו נוקטים עמדה ומגבשים תגובה בעניין. איך עוברים על כך לסדר היום? נתכנס כמה רבני שכונות יחד עם גורמים נוספים, נדון בנושא - ונחליט כיצד לנהוג".
חבר המועצה ויו"ר ש"ס בעיר, הרב אריה כהן: "לצערי, אין לנו די כוח פוליטי כדי למנוע את האירוע. אם אותם גורמים חרדיים בעיר היו עובדים קשה בבחירות וש"ס היתה מקבלת עשרה מנדטים - אולי היינו יכולים לעצור את המצעד. אמנם קיבלתי רק מנדט אחד, אבל בעזרתו אעשה את המירב לטובת שמירת צביונה היהודי של העיר".
על אף פניות חוזרות ונשנות, תגובתו של שמואל ג'מיל, יו"ר 'מאמינים בראשון' לא התקבלה.
"אנשי ציבור שצפייה בגבר עם פאה מעוררת אצלם משיכה, רצוי שיבדקו זאת עם עצמם"
"בעקבות אירוע בידור לנוער בעיר נשמעים קולות של גורמים דתיים קיצוניים ביחס לעובדה שישנם שחקנים המשחקים תפקידי נשים באירוע עירוני", אומר שימי שרון, שכיהן כנציג האגודה למען הלהט"ב בעיר.
"הטענה החוזרת מדבריהם של המתנגדים היא כי צפייה של בני נוער בגבר המבצע הצגה כאישה עלולה לגרום לבילבול מיני אצל בני הנוער. כיוון שהטענות הללו מביעות בורות מוחלטת ביחס למה הוא 'דראג' אני כאן להסביר להם - דראג זו צורה בה משחק וביטוי של דמות ממין מסוים מתבצע על ידי אדם המשתייך למין השני.
"כשאתם צופים בשלום מיכאלשווילי בדמות מאמנת נבחרת המתעמלות בפרסומת של חברת הכבלים - אתם צופים בדראג. כשאתם צופים ביובל סמו משחק את מירי רגב בארץ נהדרת - אתם צופים בדראג.
"זה היה פה עוד מימי קום המדינה, ואין לזה שום קשר לנטייה מינית או העדפה מינית, רוב שחקני הדראג לאורך ההיסטוריה בכלל לא משתייכים לקהילה הגאה, וצפייה בדראג לא 'מעוררת' אצל בני נוער שום 'משיכה סמויה'".
"אנשי ציבור מבוגרים שצפייה בגבר עם פאה מעוררת אצלם משיכה, מוזמנים ורצוי שיבדקו זאת עם עצמם", הוא מוסיף, "אך אין צורך להעניש את בני הנוער ולמנוע מהם מופע מצחיק ומהנה. אנחנו בשנת 2019 ונבחרי ציבור דתיים לא יכולים להחביא את השנאה שלהם מאחורי תירוצים בשם הדת".
אילנית הרוש, נציגת מרצ במועצת העיר ומחזיקת תיק הקהילה הגאה אמרה: "מדובר בפעילות שמתקיימת במרכזי הנוער בתוך מרכז הנוער, הכוללת בתוכה את בני הנוער הלהט"בים כמו כל אוכלוסיית בני הנוער.
"ראשון לציון היא עיר פלורליסטית שמחבקת את כל קהילותיה. קבוצה של בני ובנות נוער נפלאים ומלאי יוזמה אירגנו את האירוע ואני מברכת אותן ואותם. מדובר באירוע צבעוני ושמח, של סובלנות, של ואהבת לרעך כמוך, קבלת כל אחת ואחד באשר הם ונתינה.
"אני מזמינה את כל מי שמתכנן למחות נגד האירוע לקחת בו חלק, להשתתף ולעודד את היוזמה, שמשותפת למגוון קבוצות בעיר, ביניהן גם חילונים ודתיים".