מחקרים ברחבי העולם הוכיחו עד כמה מגע יומיומי חיוני להתפתחות הקוגניטיבית התקינה של תינוקות. חיבוק ומגע בתקופת החיים הראשונה יוצרים תחושת ביטחון, חשובים לבניית הקשר של ההורה מול התינוק ומסייעים לבניית דימוי עצמי חיובי אצל התינוק ומאפשרים התפתחות בריאה.
1 צפייה בגלריה
מינה אורן. צילום: מתוך האלבום המשפחתי
מינה אורן. צילום: מתוך האלבום המשפחתי
מינה אורן. צילום: מתוך האלבום המשפחתי
אך מה אפשר לעשות במקרה שבו אין הורה שיכול לחבק? או מקרים שבהם הורים נמצאים במצוקה, עם ילד בבית ואחד נוסף בבית החולים? את מי יבחרו לחבק? מדי שנה ננטשים במחלקות היילודים והפגים בבתי החולים בישראל מאות תינוקות, עליהם נגזר לרוב אשפוז ממושך ללא יד מלטפת.
עמותת "חיבוק ראשון" מפעילה מערך המונה כ-500 מתנדבות שדואגות לתינוקות הנטושים והבודדים בבתי החולים השונים. המתנדבות מגיעות לתינוקות מדי יום וממלאות את החלל הריק. הן מעניקות לתינוקות את המגע, את הליטוף ואת האהבה שלהם הם זקוקים.
מינה אורן (71), תושבת ראשון לציון, אם לארבעה ילדים מאומצים וסבתא לשמונה נכדים, מחבקת ילדים בעמותת "חיבוק ראשון".
"לא ייחסנו לנושא האימוץ חשיבות", הודתה אורן. "הילדים הם אלו שחשובים, הם במקום הראשון. אנחנו כהורים לא שונים מהאמא הביולוגית. אמא היא זו שקמה בלילה ללטף, היא זו שמאכילת ודואגת לחבק ולדבר ולאו דווקא זו שיולדת. ברגע שקיבלתי את הילדים לידיים הם שלי".
אחרי שיצאה לפנסיה מעבודתה אורן וילדיה ידעו שעתידה בתחום ההתנדבות. בתה התקשרה אליה בשלב מסוים ואמרה שמצאה את העמותה המושלמת עבורה. בתחילה אורן לא ידעה דבר על העמותה פרט למספר הטלפון שלה. נקבעה פגישה עליה סיפרה בהתרגשות שלא יכולה היתה להתאפק עד לחיבוק.
לאחר סדרה ארוכה של מיונים, בדיקות ומבחנים הגיע רגע החיבוק המיוחל ומאז היא מתנדבת כבר ארבע שנים. "אני מתנדבת באסף הרופא. כל יום בשבילי זה וואו", סיפרה אורן. "אין מילים שיכולות לתאר את ההרגשה של לקבל ילד על הידיים, להמציא שירים במיוחד בשבילו, ללטף אותו. זה נותן לי נשמה לשבוע ימים".
כל ילד הוא עולם ומלואו עובר אורן. בכל ילד היא רואה נשמה מיוחדת ומרגשת. "אני אף פעם לא יוצאת להפסקה באמצע המשמרת. אני מביאה איתי עוד בקבוק מים ושותה את הקפה שלי לפני שאני עולה למחלקה. אני נטו בשבילם", סיכמה אורן.
"גם אם המתנדבת שאמורה להחליף אותי מאחרת או לא מגיעה, אני באהבה נשארת לעוד משמרת מלאה. העיקר שהתינוק לא יישאר לבד. זכור לי מקרה של ילדה שהיתה אמורה ללכת לאימוץ ובסופו של דבר המאמצים לא הגיעו. הייתי אתה לאורך כל התקופה עד שמצאו לה בית אחר, ובאיזשהו שלב כולם שמו לב כשדיברתי מרחוק היא זיהתה את קולי ורווח לה. היא ממש חיפשה אותי בעיניה ונקשרה אלי".
עמותת "חיבוק ראשון" ייחודית בעולם ופועלת ללא עזרה ממשלתית, ללא תומכים קבועים ואך ורק מכספי תרומות. האגיס ועמותת חיבוק ראשון יוצאות בשיתוף פעולה דיגיטלי, במסגרתו גולשים מתבקשים להעלות לאינסטגרם תמונה שלהם מחבקים את התינוק שלהם עם האשטג #כוחו_של_חיבוק. על כל תמונה האגיס יתרמו חמישה שקלים לעמותה.